Leasing samochodu osobowego powyżej 150 tys. zł – jak dużo można odliczyć?

Leasing samochodu osobowego powyżej 150 tys. zł – jak dużo można odliczyć?

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

Zastanawiasz się, jak rozliczyć drogi pojazd firmowy? Nie wszystkie wydatki można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, gdy przedmiotem transakcji jest leasing samochodu powyżej 150 tys. i dowiedz się, jakich odliczeń możesz dokonać.

Leasing samochodu powyżej 150 tys. – co warto wiedzieć?

W przypadku leasingu samochodu powyżej 150 tys. zł kluczowe jest proporcjonalne rozliczenie kosztów. Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć jedynie część opłaty wstępnej oraz rat leasingowych. Proporcję tę ustala się, dzieląc kwotę limitu (150 tys. zł) przez wartość samochodu będącego przedmiotem umowy. 

WAŻNE: Limit ten dotyczy wyłącznie kapitałowej części raty, czyli tej, która spłaca wartość pojazdu. Część odsetkowa raty leasingowej może być zaliczona do kosztów w całości, bez względu na wartość auta.

Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi – w szczególności z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT – opłaty wynikające z umowy leasingu samochodu osobowego podlegają ograniczeniu. Jeśli wartość pojazdu jest wyższa niż 150 tys. zł, przedsiębiorca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu pełnej wartości rat. Obowiązuje go wspomniana proporcja, którą stosuje się do każdej opłaty związanej ze spłatą wartości auta, w tym do czynszu inicjalnego oraz kolejnych rat kapitałowych. Ustalona na początku umowy, obowiązuje przez cały okres jej trwania.

Leasing samochodu powyżej 150 tys. – przykład wyliczeń w praktyce

Obliczenie kwoty, którą można zaliczyć w koszty, wymaga kilku kroków:

  1. Najpierw należy ustalić wartość samochodu będącego przedmiotem leasingu, uwzględniając nieodliczony VAT; 
  2. Następnie oblicza się wskaźnik proporcji, dzieląc 150 tys. zł przez tę ustaloną wartość;
  3. Otrzymany wynik (wyrażony w procentach) mnoży się przez kapitałową część każdej raty leasingowej. 

Tylko tak obliczona kwota może zostać ujęta jako koszt uzyskania przychodu. Proces ten powtarza się dla każdej opłaty o charakterze kapitałowym w trakcie trwania umowy leasingowej. Jak w praktyce wygląda obliczanie wysokości leasingu samochodu powyżej 150 tys.? Przykład znajdziesz poniżej:

Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT bierze w leasing operacyjny samochód o wartości 165 tys. zł netto i użytkuje go w trybie mieszanym. Rata miesięczna wynosi 4 200 zł netto (3 500 zł kapitału i 700 zł odsetek). Wartość samochodu do limitu to 165 tys. zł + 50% VAT (18 975 zł) = 183 975 zł. Proporcja wynosi 150 tys. zł / 183 975 zł = 81,53%. Kosztem będzie więc 81,53% z części kapitałowej raty (3 500 zł) oraz cała część odsetkowa (700 zł). Do tego dochodzi nieodliczony VAT od obu części raty, przy czym od części kapitałowej również w proporcji.

Odliczenie VAT a sposób użytkowania pojazdu w firmie

Prawo do odliczenia podatku VAT od opłat leasingowych zależy od sposobu wykorzystywania pojazdu. W przypadku użytku mieszanego, czyli zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych, przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia 50% kwoty VAT z każdej faktury leasingowej. Jest to najpopularniejsza i najprostsza forma, niewymagająca dodatkowej ewidencji. Nie istnieją przy tym żadne limity kwotowe dotyczące wartości samochodu, jeśli chodzi o samo odliczanie VAT. Ograniczenie do 150 tys. zł dotyczy wyłącznie podatku dochodowego.

Aby móc odliczać 100% VAT od rat leasingowych oraz wydatków eksploatacyjnych, konieczne jest spełnienie kilku warunków:

  • pojazd musi być wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej, co należy zgłosić do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26;
  • przedsiębiorca jest zobowiązany także do prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki) oraz stworzenia regulaminu użytkowania samochodu w firmie. 

Sposób użytkowania auta można zmieniać w trakcie trwania umowy leasingowej, co daje dużą elastyczność.

Koszty eksploatacyjne i ubezpieczenie – dodatkowe ograniczenia

Limit dotyczący leasingu samochodów powyżej 150 tys. zł ma również zastosowanie do ubezpieczenia Autocasco (AC). Składka na ubezpieczenie AC może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu tylko w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Jeśli pojazd o wartości 200 tys. zł zostanie ubezpieczony, to kosztem będzie tylko 75% składki AC (150 tys. / 200 tys.). Pozostałe ubezpieczenia, takie jak OC czy NNW, można zaliczyć do kosztów w całości. Ta sama zasada proporcji dotyczy ubezpieczenia GAP.

Osobnym ograniczeniem objęte są wydatki związane z bieżącą eksploatacją samochodu, takie jak zakup paliwa, przeglądy, naprawy czy wymiana opon. W przypadku pojazdów użytkowanych w sposób mieszany przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 75% poniesionych wydatków. Limit ten dotyczy kwoty netto powiększonej o nieodliczony podatek VAT. Pełne 100% odliczenie kosztów eksploatacyjnych jest możliwe tylko wtedy, gdy samochód jest wykorzystywany wyłącznie w działalności i prowadzona jest dla niego ewidencja przebiegu do celów VAT.

Rodzaje leasingu i ich wpływ na rozliczenia podatkowe

Decydując się na leasing samochodu powyżej 150 tys. lub tańszego, przedsiębiorca staje przed wyborem jego formy. Każdy wariant charakteryzuje się odmienną konstrukcją prawną oraz księgową. Przekłada się to bezpośrednio na sposób ewidencjonowania kosztów i wysokość zobowiązań podatkowych firmy.

Najpopularniejszą formą jest leasing operacyjny, gdzie pojazd pozostaje własnością firmy leasingowej, a leasingobiorca zalicza do kosztów opłatę wstępną i raty (z uwzględnieniem limitu 150 tys. zł). Po zakończeniu umowy przedsiębiorca ma prawo wykupić samochód za z góry określoną kwotę. To elastyczne rozwiązanie, które pozwala na użytkowanie nowoczesnego pojazdu bez angażowania dużych środków na jego zakup. Alternatywą jest leasing finansowy, który pod względem podatkowym przypomina zakup na kredyt. 

W tym modelu samochód jest zaliczany do środków trwałych przedsiębiorcy, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Amortyzacja również podlega limitowi do kwoty 150 tys. zł. Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć jedynie część odsetkową raty leasingowej, natomiast część kapitałowa traktowana jest jako spłata wartości początkowej środka trwałego. Jest to rzadziej wybierana opcja w przypadku samochodów osobowych.

Warto też wiedzieć o istnieniu leasingu konsumenckiego, który jest formą finansowania dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i cechuje się uproszczonymi procedurami. Niezależnie od wybranej opcji, umowy leasingu dla droższych aut często zawierają dodatkowe pakiety serwisowe i ubezpieczeniowe, zapewniając przewidywalność kosztów.

Kryterium

Leasing operacyjny

Leasing finansowy

Leasing konsumencki

Właściciel pojazdu Firma leasingowa Formalnie firma leasingowa, faktycznie leasingobiorca Firma leasingowa
Ewidencja w majątku Brak – pojazd nie jest w ewidencji leasingobiorcy Tak – wpisany do środków trwałych Nie dotyczy
Amortyzacja Dokonuje leasingodawca Dokonuje leasingobiorca Dokonuje leasingodawca
Koszty w firmie Całe raty + opłata wstępna (z uwzględnieniem limitu 150 tys. zł) Tylko część odsetkowa rat + amortyzacja (z limitem 150 tys. zł) Nie dotyczy – brak działalności gospodarczej
Limit 150 tys. zł Dotyczy części kapitałowej rat Dotyczy amortyzacji do kwoty limitu Nie dotyczy
Płatność VAT Rozkładany na raty (23% w każdej racie) Całość z góry przy pierwszej racie Wliczony w ratę miesięczną
Rozliczenia podatkowe Pełne rozliczenia – raty jako koszt uzyskania przychodu Pełne rozliczenia – amortyzacja i odsetki jako koszty Brak rozliczeń podatkowych

Czy opłacalny jest leasing samochodów powyżej 250 tys. zł?

Opłacalność leasingu samochodu o powyżej 250 tys. zł zależy przede wszystkim od odpowiedniego wykorzystania mechanizmów optymalizacji podatkowej. Chociaż podstawowy limit odliczeń wynosi 150 tys. zł, leasing operacyjny jako jedyna forma finansowania pozwala na zaliczenie w koszty firmy znacznie wyższej kwoty, co czyni go atrakcyjnym rozwiązaniem nawet przy bardzo drogich pojazdach.

Finansowanie pojazdów klasy premium, na przykład leasing Audi czy leasing BMW, niemal zawsze wiąże się z przekroczeniem ustawowego progu. Również leasing Mercedes-Benz czy leasing Lexusa często znacznie przewyższają tę kwotę, czyniąc leasing najkorzystniejszą podatkowo opcją w porównaniu z zakupem za gotówkę lub na kredyt. Leasing pozwala na szybsze ujęcie pojazdu w kosztach i nie obciąża zdolności kredytowej firmy. Rozwiązaniem może być także leasing aut używanych, który obniża wartość początkową pojazdu i miesięczne raty, jednocześnie dając dostęp do modeli premium. Platformy takie jak Automarket.pl oferują szeroki wybór zweryfikowanych pojazdów z drugiej ręki, co dodatkowo uatrakcyjnia tę formę finansowania dla biznesu.

Najczęściej zadawane pytania

Czy limit leasingu do 150 tys. zł dotyczy kwoty netto, czy brutto?

To zależy od statusu VAT przedsiębiorcy. Limit 150 000 zł odnosi się do:

  • kwoty netto – dla czynnych podatników VAT, którzy odliczają 100% VAT;
  • kwoty netto powiększonej o 50% nieodliczonego VAT – dla czynnych podatników VAT odliczających 50% VAT (użytek mieszany);
  • kwoty brutto – dla przedsiębiorców, którzy nie odliczają VAT z leasingu samochodu.

Czy rata leasingu jest kosztem w 75%, czy w 100%?

Rata leasingu jest kosztem w 100%, jeśli wartość samochodu nie przekracza 150 000 zł. Gdy wartość jest wyższa, kosztem jest tylko część kapitałowa raty w proporcji ustalonej do limitu. Limit 75% dotyczy natomiast kosztów eksploatacyjnych (np. paliwa, serwisu) dla samochodów używanych w sposób mieszany (służbowo i prywatnie), niezależnie od ich wartości.

Ile trwa załatwienie leasingu?

Załatwienie leasingu w procedurze uproszczonej, która obejmuje większość wniosków, jest bardzo szybkie. W przypadku nowego samochodu formalności trwają zazwyczaj od 2 do 5 dni. Dla auta używanego czas ten może się nieznacznie wydłużyć do 3–6 dni, co jest związane z koniecznością wykonania wyceny pojazdu przez leasingodawcę.

Co to jest pożyczka leasingowa?

Pożyczka leasingowa to celowy produkt finansowy oferowany przez firmy leasingowe, przeznaczony wyłącznie dla przedsiębiorców na zakup środków trwałych. W odróżnieniu od leasingu operacyjnego pożyczkobiorca od razu staje się właścicielem pojazdu i może go amortyzować. Jest to rozwiązanie łączące cechy kredytu bankowego (własność) i leasingu (uproszczone procedury).

Czy wartość wykupu samochodu wlicza się do jego początkowej wartości przy obliczaniu proporcji kosztów?

Tak, wartość wykupu wlicza się do wartości samochodu przy ustalaniu proporcji, według której rozlicza się koszty leasingu. Do obliczenia proporcji przyjmuje się całkowitą wartość samochodu osobowego określoną w umowie leasingowej. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów, cena wykupu jest opłatą wynikającą z umowy i musi być uwzględniona w tej wartości. Wartość ta stanowi sumę opłaty wstępnej, wszystkich rat kapitałowych oraz kwoty wykupu.

OFERTA AUTOMARKETU

Samochody w leasingu

Sprawdź nowe i używane auta w leasingu dla firm i osób prywatnych

Wpis powstał:

14 sierpnia 2025