System eCall. Co to jest, jak działa i czy jest obowiązkowy? Kompendium wiedzy

System eCall. Co to jest, jak działa i czy jest obowiązkowy? Kompendium wiedzy

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

Wprowadzony przez regulacje Unii Europejskiej system powiadamiania o wypadku eCall znacząco przyśpiesza przyjazd służb na miejsce zdarzenia. Zapewnia też pomoc nawet wtedy, gdy nie ma świadków wypadku i jego uczestnicy są nieprzytomni. Sprawdź, co warto wiedzieć o systemie eCall w samochodach. 

System eCall – co to jest i po co został wprowadzony?

eCall to bezpłatny, uniwersalny system powiadamiania ratunkowego w samochodzie stosowany w pojazdach dopuszczonych do ruchu w Unii Europejskiej. W razie poważnego wypadku automatycznie wyśle odpowiednim służbom podstawowe informacje o zdarzeniu i zadzwoni na numer 112.

System eCall został wprowadzony przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 roku i jest związany z inicjatywą eSafety Komisji Europejskiej, której celem jest poprawa bezpieczeństwa i efektywności transportu w Europie. Od kwietnia 2018 roku eCall działa we wszystkich krajach członkowskich UE oraz w Norwegii, Szwajcarii i Islandii. 

Według szacunków Komisji Europejskiej eCall w samochodach może zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach o 4% oraz zredukować czas oczekiwania na pomoc nawet do 50%. Automatyczne wezwanie służb ma szczególne znaczenie wtedy, gdy nie ma nikogo, kto mógłby szybko zadzwonić na 112. Na przykład wtedy, gdy uczestnicy wypadku są nieprzytomni i nie ma bezpośrednich świadków wypadku. 

O bezpieczeństwo najlepiej jednak zadbać, zanim dojdzie do szkody. Do podstaw należy dbałość o odpowiedni stan i rodzaj opon. Dowiedz się, kiedy zmienić opony na zimowe i zadbaj o bezpieczeństwo Twoje i Twoich najbliższych.

Czy moduł eCall w samochodach jest obowiązkowy? W jakich autach nie jest instalowany?

W system eCall muszą być wyposażone wszystkie samochody osobowe i dostawcze do 3,5 ton, które były homologowane po 31 marca 2018 roku. Nie oznacza to jednak, że producenci mają obowiązek instalować moduł eCall w każdym pojeździe sprzedanym po tej dacie. 

Homologacja musi być wykonana przed wprowadzeniem konkretnego modelu do sprzedaży. Jeśli więc miała miejsce na przykład w 2017 roku, to nawet późniejsze roczniki danego auta nie muszą mieć systemu eCall. Będzie on jednak obowiązkowy we wszystkich najnowszych modelach, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich 4-5 lat. 

System powiadamiania o wypadku – jak działa to rozwiązanie?

System eCall uruchamia się automatycznie na podstawie danych mogących świadczyć o poważnym wypadku, które pochodzą z czujników auta (wybuch poduszek powietrznych, czujniki przeciążeniowe itp.). Można też włączyć go manualnie za pomocą przycisku z napisem SOS. Po aktywacji moduł eCall nawiązuje połączenie głosowe z najbliższym Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), a dodatkowo wysyła najważniejsze informacje, takie jak:

  • Współrzędne GPS samochodu i czas zdarzenia;
  • Kierunek jazdy auta;
  • Liczbę pasażerów z zapiętymi pasami;
  • Numer rejestracyjny i numer VIN pojazdu;
  • Dane techniczne samochodu (m.in. typ nadwozia, silnik i rodzaj paliwa);
  • Rodzaj wywołania eCall (automatyczny czy ręczny).

Jeśli operatorowi CPR nie uda się skontaktować z pasażerami auta, przesłane informacje traktuje się jako uzasadnione wezwanie w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. W razie omyłkowego wciśnięcia przycisku SOS można natomiast odwołać przyjazd służb w rozmowie z operatorem. Z manualnej aktywacji eCall mogą również korzystać świadkowie wypadków.

Warto też pamiętać, że system powiadamiania o wypadku nie gromadzi informacji w sposób ciągły. Są one przechowywane tylko tak długo, jak długo są potrzebne służbom ratunkowym. Nie można go również włączyć zdalnie. Nie da się zatem wykorzystać eCall do zlokalizowania na przykład skradzionego samochodu czy śledzenia trasy pojazdu.

Czy da się doposażyć starszy samochód w system eCall?

Przepisy unijne zezwalają na montaż modułu eCall także w starszych samochodach, pod warunkiem, że auto spełnia określone wymagania techniczne. Wyposażenie pojazdu musi obejmować między innymi w poduszki powietrzne i inne czujniki elektroniczne, które mogą współpracować z takim systemem. 

W praktyce doposażenie samochodu w system eCall może być utrudnione, a często będzie niemożliwe. Jeśli producent auta nie oferuje takiej możliwości w danym modelu, rozwiązaniem może być retrofit uniwersalny innej firmy. Warto jednak upewnić się, czy takie urządzenie zachowa wszystkie funkcjonalności eCall (często np. nie będzie oferowało automatycznego powiadamiania o wypadku, lecz tylko ręczny przycisk). 

Bardziej rozbudowane systemy powiadamiania ratunkowego

Nowsze auta niektórych marek w miejsce zwykłego systemu eCall można opcjonalne wyposażyć w rozwiązania o szerszej funkcjonalności, zwykle dodatkowo płatne. Należą do nich tak zwane systemy TPS lub TPS eCall. Oprócz kontaktu SOS umożliwiają one też na przykład opcję wezwania pomocy drogowej, kontakt z serwisem producenta samochodu oraz inne dodatkowe możliwości. 


Szukasz pojazdu ze wbudowanym systemem eCall lub innymi nowoczesnymi technologiami? Zamiast go kupować, możesz skorzystać z wynajmu długoterminowego lub leasingu auta na Automarket.pl. Opcje te są niezwykle wygodne i opłacalne, szczególnie w połączeniu z Pakietem Comfort, który zapewnia pełną opiekę serwisową nad pojazdem w cenie miesięcznej raty. 

Wpis powstał:

30 stycznia, 2024