Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Wymiana żarówek halogenowych w aucie na LED retrofity może w ekonomiczny sposób poprawić bezpieczeństwo na drodze. Niestety w Polsce rozwiązanie to ciągle jest nielegalne, choć istnieje zgodny z prawem sposób, by uniknąć mandatu w razie kontroli. Sprawdź, co warto wiedzieć o retrofitach LED.
Co to jest LED retrofit?
Retrofitting to proces doposażenia sprzętu w nowocześniejsze technologie, które pierwotnie nie były w nim stosowane. Reflektory retrofit LED to natomiast lampy w technologii LED-owej, które są przeznaczone do montażu w autach, które standardowo były wyposażone w reflektory halogenowe. Są to najczęściej starsze pojazdy w wieku kilkunastu lat lub nawet nieco nowsze.
LED retrofit może być wykorzystywany zamiast różnego typu żarówek (m.in. H1, H4, H7 i H11), w światłach drogowych, mijania i przeciwmgłowych. Zestaw taki zawiera LED-owe zamienniki żarówek, radiator/wentylator do chłodzenia oraz przetwornicę.
Jakie korzyści dają retrofity LED kierowcom?
LED retrofit ma wiele zalet, które uwidaczniają się podczas porównania do tradycyjnych żarówek halogenowych. Oto najważniejsze z nich:
- Barwa zbliżona do światła naturalnego, przez co mniej męczą wzrok oraz ułatwiają obserwację drogi i jej otoczenia;
- Jaśniejszy i bardziej intensywny strumień światła;
- Dłuższy i bardziej skupiony snop światła;
- Znacznie większa trwałość i odporność na wstrząsy. Ich żywotność dochodzi nawet do 100 tys. godzin, a dzięki niższej temperaturze pracy wolniej zużywa się też sam reflektor;
- Wyższa wydajność energetyczna.
Awarię oświetlenia może symbolizować odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej Twojego auta. Dowiedz się, jak ją rozpoznać. |
Czy retrofity mają homologację? Jak i gdzie można z nich legalnie korzystać?
Chociaż retrofity LED mają wiele zalet, w Polsce nie są jeszcze dopuszczone do użytku na drogach publicznych. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, zamontowanie żarówek LED w aucie fabrycznie wyposażonym w reflektory halogenowe narusza bowiem zasady homologacji pojazdu.
W oczekiwaniu na zmianę unijnego prawa, producenci oświetlenia w porozumieniu z urzędami w wielu krajach unijnych wypracowali jednak procedury legalizacji konkretnych retrofitów LED w wybranych modelach aut. Takie oświetlenie można dzięki temu w określonym zakresie stosować w takich krajach jak m.in. Niemcy, Austria, Francja, Szwecja, Czechy, Chorwacja czy Holandia. Na przykład w Niemczech, jeśli dany produkt został już przebadany przez producenta w określonym modelu samochodu, kierowca może go zainstalować w swoim aucie i pobrać odpowiedni certyfikat na wypadek kontroli.
Retrofity LED w Polsce – co zrobić, aby móc z nich legalnie korzystać na drodze?
Niestety w Polsce legalne używanie retrofitów LED jest dla kierowcy większym wyzwaniem. Najpierw należy przeprowadzić na własny koszt badanie emisji światła w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS), a następnie przestawić opinię rzeczoznawcy ITS w stacji diagnostycznej. Dopiero zaświadczenie o przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego potwierdzone opinią z ITS pozwala na uniknięcie mandatu.
W przeciwnym razie, za jazdę autem wyposażonym LED retrofity kierowcy grozi kara od 50 zł do nawet 3000 zł. Tylko w pewnym warunkach poruszanie się takim samochodem będzie legalne. Retrofity LED możesz bez ograniczeń wykorzystywać podczas jazdy w terenie, na drogach niepublicznych i torach wyścigowych. Bez względu na okoliczności dopuszczalna jest też wymiana oświetlenia we wnętrzu auta na LED-owe.
Przyszłość retrofitów LED – kiedy będą legalne w Polsce i w całej UE?
Stosowanie w pełni legalnych retrofitów LED renomowanych producentów mogłoby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na polskich i europejskich drogach. Trudno jednak obecnie przewidzieć, kiedy tak się stanie. W 2023 roku Ministerstwo Infrastruktury nie prowadziło we współpracy z producentami żadnych prac, których celem byłaby legalizacja wybranych LED retrofitów – na wzór lokalnych rozwiązań w Niemczech i innych krajach.
Rozpoczęły się już natomiast prace na szczeblu unijnym nad zmianą prawa, która zapewniłaby retrofitom homologację w UE. Proces może jednak potrwać nawet kilka lat, bo wymaga współpracy wszystkich krajów członkowskich, a także wielu złożonych badań i analiz technicznych oraz prawnych. Wszystko wskazuje więc, że w 2024 roku nie doczekamy się jeszcze systemowego rozwiązania problemu (nie)legalności retrofitów LED w Polsce.
Jak cieszyć się lepszym oświetleniem bez reflektorów retrofit LED?
Legalne korzystanie z retrofitów LED wymaga obecnie od polskich kierowców sporo zachodu i dodatkowych wydatków. Jeśli nie chcesz starać się o zezwolenie na własną rękę, a zależy Ci na lepszym oświetleniu w aucie, masz do wyboru dwie możliwości.
Pierwsza to wymiana starego, fabrycznego oświetlenia na specjalne, wzmocnione żarówki halogenowe. Produkty te emitują światło, którego charakterystyka jest na ile to możliwe zbliżona do LED-owego pod względem jasności, barwy i skupienia. Mimo lepszych parametrów, oświetlenie takie nie będzie jednak tak trwałe, jak zwykłe żarówki halogenowe, a tym bardziej LED-owe. Nie jest też tak energooszczędne, jak LED retrofit.
Drugie rozwiązanie to wymiana auta na model, który fabrycznie jest wyposażony w oświetlenie LED. Decydując się na samochód z Automarket.pl, nie musisz przy tym ograniczać się do zakupu pojazdu za gotówkę lub na kredyt, bo do wyboru masz też leasing samochodu lub wynajem długoterminowy. W ofercie znajdziesz setki nowych i używanych aut z wygodnym finansowaniem, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb.
Tagi:
Wpis powstał:
31 stycznia, 2024