Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Podatek ekologiczny od samochodu 2024 – ile wyniesie i kto go zapłaci?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Już niedługo właściciele pojazdów spalinowych z Unii Europejskiej zapłacą nowy podatek od samochodu. Kto będzie do tego zobowiązany, kiedy podatek wejdzie w życie i jaka będzie jego stawka?

Przyczyny wprowadzenia nowego podatku

Podatek za samochód spalinowy jest jednym z elementów tzw. pakietu Fit for 55. Unia Europejska zamierza wprowadzić w ramach projektu zieloną transformację i osiągnąć zeroemisyjność do 2050 roku. Wprowadzenie nowego podatku wynika również z przygotowania Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – uwzględniono go w europejskich deklaracjach. Ma to być jeden z tzw. kamieni milowych, które podpisano 25 listopada 2022 roku.

Głównym celem wprowadzenia podatku ekologicznego ma być zniechęcenie do inwestowania w samochody benzynowe oraz „diesle” na rzecz zakupu aut elektrycznych. Pierwsze z nich najbardziej zanieczyszczają środowisko naturalne ze względu na wysoką emisję substancji szkodliwych. Warto pamiętać, że podatek ekologiczny nie jest tym samym, co zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych. Ten drugi ma zostać wprowadzony w 2035 roku.

Podatek ekologiczny od samochodu – kiedy wejdzie w życie i kto go zapłaci?

Podatek od samochodu spalinowego dla części kierowców ma zacząć obowiązywać już w czwartym kwartale 2024 roku. Początkowo do jego zapłaty mają być zobowiązane wyłącznie osoby, które zdecydują się na kupno samochodu benzynowego lub z silnikiem diesla. Dwa lata później podatek ma jednak stać się obowiązkowy dla wszystkich osób, które posiadają taki pojazd już od jakiegoś czasu. Podatek od posiadania auta spalinowego ma być od tego momentu opłacany cyklicznie raz w roku.

Co więcej, jest on planowany nie tylko dla właścicieli aut napędzanych benzyną, gazem czy olejem napędowym, ale i dla posiadaczy pojazdów hybrydowych (również tych plug-in). Oznacza to, że osobami, które nie zapłacą podatku, będą posiadacze aut elektrycznych lub wodorowych.

Początkowo (w 2024 roku) podatek od samochodu spalinowego ma mieć taki sam charakter jak podatek od zakupu auta – będzie to więc opłata jednorazowa. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat drugiego z nich, zajrzyj do artykułu: „Podatek PCC od kupna samochodu – kto i kiedy musi go zapłacić?”.

Kto jeszcze nie zapłaci podatku od samochodu spalinowego?

Wiemy już, że obowiązek opłacania podatku nie obejmie właścicieli samochodów elektrycznych oraz tych z napędem wodorowym. Nowy podatek nie będzie dotyczył również posiadaczy:

  • samochodów uznanych za zabytkowe;
  • pojazdów wojskowych;
  • aut wykorzystywanych do celów specjalnych;
  • jednośladowych pojazdów samochodowych, np. motocykli;
  • pojazdów samochodowych z bocznym wózkiem;
  • wózków golfowych;
  • śnieżnych skuterów;
  • mienia przesiedlenia osoby fizycznej, która przybywa na terenie kraju na pobyt stały lub powraca z czasowego pobytu za granicą.

Ile ma wynosić podatek spalinowy?

Stawki podatku ekologicznego od samochodu 2024 mogą się różnić. Podstawowa stawka opodatkowania wyniesie 500 złotych. To, ile zapłaci właściciel auta, będzie natomiast zależało od kilku czynników, m.in.:

  • normy EURO samochodu;
  • wieku auta;
  • pojemności skokowej silnika (w litrach).

Bardzo ważne będzie więc określenie normy emisji spalin EURO. Podczas jej ustalania pod uwagę będzie brany stopień emisji m.in. CO2, CO, tlenków azotu, węglowodorów, a ponadto – liczba oraz masa cząstek stałych. Przy obliczaniu stawki podatku uwzględniana będzie wartość przyporządkowana do konkretnej normy:

  • 12 – brak;
  • 8 – EURO 1;
  • 4 – EURO 2;
  • 2 – EURO 3;
  • 1 – EURO 4;
  • 0,0 – EURO 5…

Co właściwie to oznacza? Im bardziej przyjazny środowisku samochód, tym mniejsza stawka opodatkowania.

Więcej cennych informacji na temat podatku spalinowego znajdziesz w artykule na blogu motoryzacyjnym Automarket.pl: „Podatek od aut spalinowych w 2024 – ile wyniesie i kto go zapłaci?”.

Podatek ekologiczny a leasing lub wynajem samochodu

Wydatki związane z wprowadzeniem nowego podatku będą dotyczyć wyłącznie właścicieli aut spalinowych. W przypadku leasingu samochodu lub wynajmu długoterminowego samochodu użytkownik pojazdu nie staje się właścicielem. To z kolei oznacza, że decydując się na jedną z tych dwóch usług, użytkownik nie będzie zobowiązany do odprowadzania podatku. Może się więc okazać, że zainteresowanie leasingiem lub abonamentem wzrośnie jeszcze bardziej – a już dziś są to bardzo popularne rozwiązania. Jak wskazuje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, rynek długoterminowego wynajmu w 2023 roku utrzymywał tempo rozwoju na poziomie 9% r/r. Jeśli chodzi o leasing, w 2024 prognozowany jest z kolei wzrost wartości tej formy finansowania aż o 16% r/r. W wyniku wprowadzenia podatku za samochód spalinowy wartości te mogą wzrosnąć jeszcze bardziej. 

W przypadku wynajmu długoterminowego i leasingu kierowcy nie ponoszą żadnych opłat poza opłatą abonamentową lub ratą leasingową – a jeśli wybiorą rozszerzony pakiet, obejmuje on wiele dodatkowych usług. Przypadkowo, nasza firma Automarket.pl oferuje swoim klientom dwa pakiety leasingu lub wynajmu – podstawowy Basic oraz rozszerzony Comfort.

oferta automarketu

Samochody elektryczne w atrakcyjnym finansowaniu

Nowe i używane auta elektryczne w leasingu, wynajmie długoterminowym lub zakupie za gotówkę dla firm i osób prywatnych

Wpis powstał: 2 kwietnia, 2024
  • Facebook