Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Elastyczne formy finansowania pozwalają dopasować leasing do indywidualnych potrzeb. Decyzja, czy leasing się opłaca, zależy między innymi od kosztów początkowych oraz okresu umowy. Przeanalizuj najważniejsze czynniki i wybierz optymalne rozwiązanie dla firm oraz osób prywatnych.
Czy leasing się opłaca? Czynniki wpływające na koszty
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy leasing się opłaca, musimy wyjaśnić, jakie czynniki składają się na całkowity koszt. Miesięczne raty leasingowe obliczane są na podstawie wartości pojazdu, okresu finansowania, oprocentowania – bazującego najczęściej na stawkach WIBOR 1M lub WIBOR 3M z dodaną marżą firmy leasingowej – oraz ustalonej wartości wykupu.
Na warunki finansowania oferowane przez firmy leasingowe bezpośrednio wpływają również wiek i stan pojazdu. Samochody fabrycznie nowe otrzymują najkorzystniejsze oprocentowanie ze względu na niskie ryzyko oraz łatwość wyceny rynkowej. Leasing aut używanych wymaga dokładnej oceny stanu technicznego, przebiegu oraz historii serwisowej, co może wydłużyć proces akceptacji wniosku. W zależności od wieku pojazdu firmy leasingowe narzucają różne marże, przy czym auta starsze niż 5 lat mogą podlegać dodatkowym ograniczeniom lub wyższemu oprocentowaniu.
Jakie rodzaje leasingu są dostępne?
Leasing samochodowy w Polsce występuje w dwóch podstawowych formach, które różnią się znacząco warunkami finansowania oraz obowiązkami stron. Poznanie ich charakterystyki pozwoli określić, czy leasing się opłaca – i na jaki się zdecydować:
- leasing operacyjny stanowi najpopularniejszą opcję, gdzie firma leasingowa pozostaje właścicielem pojazdu przez cały okres umowy. Przedsiębiorca płaci miesięczne raty, które obejmują użytkowanie samochodu bez konieczności angażowania dużego kapitału własnego. Po zakończeniu umowy istnieje możliwość wykupu pojazdu za ustaloną wcześniej wartość rezydualną lub zwrotu auta firmie leasingowej;
- leasing finansowy charakteryzuje się odmienną strukturą prawną, gdzie leasingobiorca faktycznie spłaca wartość pojazdu i automatycznie staje się jego właścicielem po zakończeniu umowy. Ta forma przypomina bardziej kredyt samochodowy, ponieważ przedmiot leasingu znajduje się w ewidencji środków trwałych korzystającego. Leasingobiorca ponosi pełne ryzyko związane z pojazdem, włączając koszty ubezpieczenia, serwisowania.
Wymienione wyżej rodzaje leasingu dotyczą przedsiębiorców. Jednak istnieje też leasing konsumencki samochodu. To forma finansowania skierowana do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, umożliwiająca użytkowanie pojazdu bez konieczności jego zakupu. W tej formule firma leasingowa (leasingodawca) pozostaje właścicielem auta, a użytkownik (leasingobiorca) płaci comiesięczne raty za korzystanie z niego. W Automarket.pl oferujemy również wynajem długoterminowy auta – to alternatywa dla osób, które nie decydują się na leasing.
Leasing dla firm i przedsiębiorców, a kwestie podatkowe
Główną motywację przedsiębiorców do wyboru leasingu zamiast zakupu samochodu za gotówkę lub na kredyt stanowi możliwość skorzystania z odliczeń podatkowych. Warto zatem sprawdzić, czy leasing opłaca się właśnie w tym kontekście.
WAŻNE: Mechanizm odliczeń VAT w leasingu operacyjnym pozwala na odzyskanie podatku z każdej miesięcznej raty, co poprawia płynność finansową przedsiębiorstwa. Przy wykorzystaniu pojazdu wyłącznie do celów firmowych można odliczyć 100% VAT. Natomiast przy użytkowaniu mieszanym (kiedy auto wykorzystane jest w pracy, jak i prywatnie) prawo do odliczenia wynosi 50%. W takiej sytuacji leasingobiorca może odliczyć od kosztów uzyskania przychodu 75% kosztów eksploatacyjnych.
Proces zaliczania kosztów leasingu do działalności gospodarczej jest znacznie prostszy niż w przypadku zakupu pojazdu na własność. Miesięczne faktury od firmy leasingowej stanowią bezpośredni dowód poniesienia kosztu. Przedsiębiorcy unikają w ten sposób prowadzenia skomplikowanej dokumentacji związanej z amortyzacją, ubezpieczeniami czy kosztami serwisowymi. Wszystkie te elementy są uwzględnione w racie leasingowej, co znacznie upraszcza prowadzenie księgowości i rozliczenia podatkowe w przedsiębiorstwie.
Leasing aut używanych a finansowanie pojazdów nowych
Leasing aut używanych zyskuje na popularności ze względu na znacząco niższe koszty początkowe w porównaniu do finansowania nowych pojazdów. Firmy leasingowe oferują coraz szerszą gamę używanych pojazdów, od aut rocznych po modele 4- i 5-letnie o sprawdzonej niezawodności. Na Automarket.pl znajdziesz ponad 3400 zweryfikowanych ofert aut z drugiej ręki, które są finansowane leasingiem. Niższa wartość początkowa pojazdu przekłada się bezpośrednio na mniejsze miesięczne obciążenia finansowe, pozwalając na uzyskanie lepszego modelu w przystępnej cenie.
Samochody używane wymagają dokładnej oceny przebiegu, historii serwisowej oraz obecnego stanu technicznego przed akceptacją wniosku. Proces ten może trwać dłużej niż w przypadku nowych pojazdów, ale oferuje dostęp do marek premium w atrakcyjnych cenach. Wartość wykupu po zakończeniu umowy jest zazwyczaj niższa niż przy nowych autach, co również może obniżyć miesięczne raty.
Umowy leasingu – zapisy wymagające szczególnej uwagi
Aby sprawdzić, czy leasing się opłaca, trzeba wnikliwie przeczytać zapis umowy leasingu. Zawierają bowiem klauzule, których zrozumienie ma kluczowe znaczenie dla oceny rzeczywistych kosztów i obowiązków stron:
- najważniejszym elementem jest harmonogram spłat określający wysokość rat, terminy płatności oraz konsekwencje opóźnień w regulowaniu zobowiązań;
- umowa musi precyzyjnie określać zasady użytkowania pojazdu, włączając ograniczenia dotyczące modyfikacji, zasad serwisowania oraz wymagań ubezpieczeniowych;
- na końcowy koszt leasingi mogą wpłynąć warunki dotyczące maksymalnego rocznego przebiegu (limitu kilometrów) oraz opłat za jego przekroczenie.
Uwagi wymagają też zapisy dotyczące stanu technicznego pojazdu przy zwrocie. Umowa powinna jasno definiować, jakie uszkodzenia są akceptowalne, a które będą skutkować dodatkowymi opłatami przy zakończeniu leasingu. Warunki wcześniejszego zakończenia umowy, włączając wysokość kar umownych oraz procedury zwrotu pojazdu, mogą mieć istotne znaczenie finansowe w przypadku zmiany potrzeb leasingobiorcy. Dokładne zapoznanie się z tymi zapisami pozwala uniknąć niespodzianek podczas eksploatacji pojazdu.
Opcje zakończenia umowy leasingowej i procedury wykupu
Zakończenie umowy leasingowej oferuje zazwyczaj kilka alternatyw, z których każda ma odmienne konsekwencje finansowe:
- wykup pojazdu za ustaloną wartość rezydualną pozwala na przejęcie własności samochodu, co może być korzystne przy autach o dobrej kondycji technicznej i wysokiej wartości rynkowej;
- zwrot pojazdu firmie leasingowej eliminuje dalsze zobowiązania, ale wymaga przygotowania auta zgodnie z wymaganiami umownymi;
- trzecią opcją jest przedłużenie umowy na kolejny okres, co sprawdza się przy zadowalającym stanie technicznym pojazdu i braku potrzeby zmiany na nowszy model.
Wartość wykupu jest ustalana na początku umowy na podstawie przewidywanej wartości rynkowej pojazdu po zakończeniu leasingu.
Analiza opłacalności – kiedy leasing stanowi najlepsze rozwiązanie?
Jak zatem odpowiedzieć na pytanie, czy leasing się opłaca? Na pewno tę możliwość powinni rozważyć przedsiębiorcy, którzy mogą w pełni wykorzystać korzyści podatkowe tej formy finansowania. Leasing jest szczególnie korzystny dla firm często zmieniających swoją flotę, ponieważ eliminuje ryzyko utraty wartości oraz oszczędza czas potrzebny na sprzedaż używanych aut. Dodatkowo pozwala zachować płynność finansową firmy, nie zamrażając kapitału w środkach trwałych. Jeśli spełnia się warunki leasingodawcy, nie trzeba wydawać jednorazowo kilkuset tysięcy złotych na zakup auta.
Osoby prywatne powinny rozważyć leasing konsumencki głównie w sytuacji braku wystarczających środków. Ta forma sprawdza się również dla osób ceniących najnowsze technologie motoryzacyjne, które preferują regularne wymiany pojazdów na nowsze modele. Leasing może być korzystny finansowo przy krótkim okresie planowanego użytkowania samochodu, gdzie deprecjacja przy zakupie byłaby większa niż suma rat leasingowych.
Samochody nowe
Samochody używane
Wpis powstał:
27 czerwca, 2025