Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Statystyki Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) ujawniają najpopularniejsze w naszym kraju jednostki napędowe. Spośród zarejestrowanych aut ponad 8 mln ma silniki benzynowe, 7,3 mln to diesle, a kolejne 2,6 mln ma instalację gazową.
Jednocześnie polskie drogi stają się coraz bardziej „zielone”. I nie, nie chodzi o drzewa na poboczach, a o liczbę samochodów elektrycznych i przede wszystkim hybrydowych. Na auta elektryczne decydujemy się jeszcze rzadko, natomiast aut hybrydowych, tylko w pierwszych trzech kwartałach 2020 roku, przybyło 38,8 tys. – podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA).
To jasne, że popularność silników będzie się „elektryzować” w kolejnych latach. Zresztą już teraz powszechny dylemat kierowców brzmi: diesel, benzyna czy hybryda?
W tym tekście zbieramy najważniejsze informacje, które pomogą Ci wybrać rodzaj napędu w aucie.
A jeśli chcesz od razu przejrzeć oferty samochodów z naszej platformy, możesz to zrobić pod tymi linkami:
Diesel czy benzyna? A może hybryda? To zależy od potrzeb
Prawdopodobnie zawsze czeka Cię pójście na mniejszy lub większy kompromis. Przecież z auta korzystasz w rozmaitych sytuacjach i pewnie ze zmienną częstotliwością.
Możemy jednak w dość ogólny sposób wskazać, kiedy poszczególne napędy sprawdzają się najlepiej. Zobacz, co wynika z naszych obserwacji.
- Benzyna jest dla Ciebie, gdy jeździsz dużo po mieście i od czasu do czasu w trasę. Starasz się prowadzić oszczędnie, a jednocześnie oczekujesz szybkiej i dynamicznej jazdy. Gdy robi się chłodniej warto tankować wzbogacone paliwo zimowe, bo benzyna na mrozie może zamarznąć.
- Diesel dobrze sprawdza się w autach firmowych przy intensywnej eksploatacji – przede wszystkim w długich trasach. Auto zużywa wtedy sporo mniej paliwa niż samochody benzynowe, a wchodząc na wysokie obroty zachowuje się dynamicznie. Można powiedzieć, że to auta w większym stopniu użytkowe, dobre do przewozu rzeczy, na wyjazdy turystyczne i do ciągnięcia przyczep/lawet. Może sprawiać nieco problemów zimą — ujemne temperatury powodują czasem rozwarstwianie paliwa, a w konsekwencji uszkodzenie m.in. filtru paliwa.
- Hybryda świetnie „wypada” w mieście – mało pali w korkach i przy małych prędkościach. Rozważ taki napęd, jeśli dojeżdżasz do pracy spoza miasta (ok. 40-60 km). A także wtedy, gdy troszczysz się o środowisko – prywatnie lub zawodowo (np. odpowiedzialnie prowadzisz biznes)
Hybrydę prowadzi się bardzo „miękko”. To auto nie dostarczy Ci wrażenia dynamicznej jazdy. Nie dziw się, w końcu to ekologia jest w tym samochodzie na pierwszym miejscu. Pamiętaj też, że akumulatory są wrażliwe na niskie temperatury. Dlatego zimą regularnie „odpalaj” auto, żeby przedłużyć żywotność baterii.
Niezależnie od tego, co zamierzasz tankować, masz do wyboru kilka możliwości pozyskania lub używania auta. Możesz je kupić za gotówkę lub na kredyt. Ale możesz też skorzystać z wynajmu długoterminowego lub wziąć pojazd w leasing (bez konieczności wykupu po zakończeniu umowy).
Wybór finansowania to kluczowa decyzja. Zajrzyj do innego naszego poradnika, żeby dowiedzieć się więcej na ten temat.
Diesel czy benzyna - porównanie napędów konwencjonalnych
Przegląd zaczynamy od napędów konwencjonalnych – benzyny i diesla. Za pierwszy rodzaj paliwa płacisz nieco więcej na stacji, ale auto taniej utrzymujesz. Diesel natomiast mniej pali, ale to opcja mniej ekologiczna. No i naprawy więcej kosztują…
Do jednego i drugiego rodzaju napędu przygotowaliśmy po kilka porad eksploatacyjnych – żeby Twoja jazda była jak najbardziej efektywna. Zapoznaj się z nimi zanim przejdziesz do przeglądu samochodów.
Jeśli jeździsz lub zamierzasz jeździć dieslem, weź to pod uwagę:
- diesel bez trudu radzi sobie z wysokimi temperaturami, ale w zimie staraj się trzymać auto z tym napędem w garażu (jeśli nie masz takiej możliwości, przy uruchamianiu silnika wyłącz jak najwięcej urządzeń elektrycznych w aucie),
- rozpędzaj auto stopniowo – lekko naciskaj pedał gazu, niech auto „samo” nabiera prędkości,
- staraj się przejeżdżać jak najdłuższe odcinki, a na krótkich dystansach wybieraj jak najwyższy bieg i utrzymuj stałą prędkość,
- na zmianę nie gaś i nie włączaj silnika bez potrzeby – dłuższy postój na wyłączonym silniku nie poprawi spalania, ale pogorszy je częste „odpalanie” auta,
- silnik w dieslu musi się nagrzać – zanim ruszysz, daj pojazdowi chwilę na spokojny rozruch.
Kilka wskazówek dotyczących silników benzynowych:
- silnik benzynowy nie musi się nagrzewać po uruchomieniu, ale nie szarżuj z gazem od razu po przekręceniu kluczyka lub wciśnięciu przycisku START,
- benzyna w ogóle nie lubi „rwanego” stylu jazdy – stopniowo nabieraj i wytracaj prędkość,
- auta napędzane benzyną możesz często włączać i wyłączać,
- zmieniaj biegi w odpowiednim momencie, staraj się jeździć na możliwie najwyższym biegu (dotyczy to oczywiście manualnej skrzyni biegów).
Najlepsze silniki benzynowe
Poniżej znajdziesz zestawienie popularnych silników benzynowych. Przedstawiamy po 3 warte uwagi napędy wolnossące i z turbodoładowaniem.
Musisz wiedzieć, że tych drugich jest coraz więcej w nowych autach. To dlatego, że zapewniają tzw. downsizing. W prostych słowach można to określić jako stosunkowo dużą moc w małolitrażowym silniku.
Każdy przykład uzupełniamy o zdjęcie konkretnego model i link do oferty na platformie Automarket.pl.
Najlepsze silniki benzynowe wolnossące
Przykładowe zdjęcie | Marka, model oraz rodzaj silnika |
Fiat 500 1.2 8V | |
Hyundai Tucson 1.6 GDI | |
Kia Ceed 1.4 MPi |
Najlepsze silniki benzynowe z turbodoładowaniem
Przykładowe zdjęcie | Marka, model oraz rodzaj silnika |
Fiat Tipo 1.4 T-Jet | |
Ford Fiesta Ecoboost 1.0 | |
Renault Megane 1.2. TCe |
Najlepsze silniki benzynowe do gazu
Kierowcy często pytają nas o połączenie silnika benzynowego z instalacją gazową. Być może też się nad tym zastanawiasz.
To rozwiązanie ma wady i zalety. Gaz jest oczywiście tańszy niż benzyna czy olej napędowy, ale:
- autem na gaz nie wszędzie zaparkujesz („odpadają” parkingi w galeriach handlowych, garaże podziemne i systemy „Park & Ride”) – w dużym mieście to spory kłopot,
- instalacja LPG ma datę ważności (należy pamiętać o terminie wymiany butli),
- silnik na gaz wymaga większej uwagi i częstszych przeglądów (dotyczy to zwłaszcza elementów ruchomych – zaworów i popychaczy, na które „suchy” gaz czasem źle wpływa),
- musisz pamiętać o wymianie wkładów filtrujących co 20-30 tys. km.
Najlepszy silnik benzynowy do gazu to ten z wtryskiem pośrednim (oznaczanym często jako MPI – Multipoint Injection).
Ważne! Mimo rozwoju technologii LPG im nowszy silnik, tym gorzej znosi gaz! Z tym rodzajem napędu dobrze pracują silniki z koncernu General Motors (Opel, Daewoo, Chevrolet – jednostki 1.4 i 1.6 to w kontekście gazu legendy!). Ze współczesnych aut warto wymienić:
- 1.0 MPI (Skoda),
- 1.4 T-Jet (Fiat),
- 1.4 MPI (Kia),
- 1.6 VTi (Peugeot i Citroen).
Samochody z napędem PB/LPG w ofercie Automarket.pl znajdziesz tutaj.
Najlepsze diesle - silniki diesel, które polecamy
W autach osobowych występują niemal wyłącznie turbodiesle. Wolnossące silniki należą do rzadkości. Mówiąc wprost: to już przeżytek.
Turbodiesle charakteryzuje oszczędność, ale trzeba pilnować stanu turbosprężarki oraz pompo-wtryskiwaczy. Nie miej złudzeń: diesle nie są ekologiczne, więc katalizator i filtr DPF w Twoim aucie muszą być sprawne.
Najlepsze silniki diesel
Przykładowe zdjęcie | Marka, model oraz rodzaj silnika |
Kia Ceed 1.6 CRDi | |
Volkswagen Golf 1.6, 1.9 TDI |
Hybryda – alternatywa dla benzyny lub diesla
Pamiętasz dane, które przywołaliśmy na początku? Nie ulega wątpliwości, że rośnie popularność samochodów hybrydowych w Polsce.
Ekologiczne trendy przybierają na sile w różnych dziedzinach życia. To jeden z powodów hybrydowego boomu na rynku motoryzacyjnym. Kolejny powód wydaje się prozaiczny: to po prostu łatwo dostępne samochody i wiele modeli do wyboru.
Niepodważalną zaletą tego rodzaju aut jest niskie spalanie. Ono zależy od typu silnika hybrydowego, jaki ma Twoje auto (szerzej o dostępnych opcjach piszemy w tekście poświęconym w całości hybrydom – przeczytasz go tutaj). W przypadku aut plug-in – ładujesz je z gniazdka, jak elektryki! – mówimy o śladowych ilościach spalin. Dosłownie!
Spójrz na przykład spalania hybrydy. Na potrzeby tekstu wybraliśmy Toyotę Auris:
- benzyna 1.6/132 KM – 7,9l/100 km w mieście i 4,8l/100 km na trasie,
- hybryda 1.8/136 KM – 3,5l/ 100 km w mieście i 3,4l/100 km na trasie.
Różnica jest olbrzymia, zwłaszcza w mieście. Do tego dochodzą inne „ZA”. Przede wszystkim koszty eksploatacji – hybryda nie ma wielu awaryjnych elementów, np. sprzęgła, klasycznego alternatora, pasków napędowych, a nieraz także turbosprężarki. To oznacza mniejsze ryzyko drogich napraw.
Koszty baterii w hybrydzie także nie przerażają. Wymieniasz je po 10-15 latach eksploatacji. Poza tym są na gwarancji, jeśli korzystasz z ASO.
Oczywiście w przypadku hybryd też liczy się styl Twojej jazdy. Zerknij na te podpowiedzi:
- pilnuj, żeby bateria w aucie była naładowana, a krótkie odcinki staraj się przejeżdżać na napędzie elektrycznym,
- gdy osiągniesz optymalną prędkość na trasie, przełącz się na silnik elektryczny – to pozwoli Ci jechać efektywnie (spalanie wyniesie niemal ZERO!).
W wielu hybrydach nie musisz nawet o tych poradach pamiętać. To komputer podejmie za Ciebie najlepszą w danym momencie decyzję! System kieruje się względami ekologicznymi, dzięki czemu masz pewność, że oszczędzasz tyle paliwa, ile się da.
Modele aut hybrydowych znajdziesz w naszej ofercie pod tym linkiem.
Tagi:
Wpis powstał:
17 maja, 2021