Auta hybrydowe - zalety, ciekawostki, przykładowe modele

Auta hybrydowe - zalety, ciekawostki, przykładowe modele

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

Na drogach widać coraz więcej aut hybrydowych. To dobra alternatywa dla samochodów z silnikiem diesla czy benzynowym. Mniej palą, są ekologiczne, a ich utrzymanie nie zrujnuje Twojego budżetu. Jak wyjaśniamy w niniejszym tekście, nie musisz nawet kupować hybrydy, żeby nią jeździć! W jaki sposób? Dowiesz się z dalszej części naszego wpisu.

Czym są auta hybrydowe?

Samochody hybrydowe napędzają dwa silniki – spalinowy (benzynowy lub diesel) i elektryczny. Nie każda hybryda działa tak samo, bo istnieje kilka rodzajów takiego napędu.

Mikrohybryda (micro hybrid)

W tym przypadku silnik elektryczny nie napędza samochodu, tylko zastępuje alternator i rozrusznik. Może brać udział we włączaniu silnika spalinowego, a w czasie jazdy działa jak generator prądu. Silnik elektryczny w mikrohybrydzie odzyskuje też energię, kiedy zwalniasz i hamujesz. Wytworzony w ten sposób prąd ładuje akumulator.

Miękka hybryda (mild hybrid - MHEV)

To bardziej skomplikowany mechanizm, choć i w tym przypadku silnik elektryczny nie napędza auta. Miękka hybryda wspiera działanie silnika spalinowego, przekazując mu swoją moc. Dzięki temu silnik spalinowy może być mniejszy i mniej pali. Z kolei silnik elektryczny odzyskuje energię, kiedy hamujesz – ładuje w ten sposób akumulator.

Hybryda szeregowa

Działanie hybrydy szeregowej polega na wykorzystywaniu silnika elektrycznego jako źródła napędu pojazdu oraz silnika spalinowego wyłącznie w roli agregatu prądotwórczego. Gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej określonego poziomu, silnik spalinowy automatycznie włącza się w celu uzupełnienia energii elektrycznej w akumulatorach, co pozwala na zwiększenie zasięgu pojazdu. Jednostka spalinowa pełni więc rolę tak zwanego range extendera.

Klasyczna hybryda (HEV)

O klasycznej hybrydzie mówimy w sytuacji, w której silnik spalinowy i silnik elektryczny mogą działać niezależnie lub razem, w zależności od potrzeb i warunków jazdy. Silnik spalinowy może napędzać samochód, ładować baterie lub pracować razem ze silnikiem elektrycznym w celu zwiększenia mocy i osiągów pojazdu. Silnik elektryczny może działać samodzielnie przy niskich prędkościach lub współpracować z silnikiem spalinowym, aby zwiększyć efektywność paliwową i zmniejszyć emisję spalin.

Hybryda plug-in (PHEV)

Ten rodzaj auta hybrydowego można ładować ze zwykłego gniazdka w garażu albo na stacji szybkiego ładowania. Możliwość doładowania akumulatorów niezależnie od pracy jednostki napędowej jest więc zasadniczą różnicą pomiędzy hybrydą plug-in a klasycznym napędem hybrydowym. Jeśli pokonujesz małe odległości, właściwie nie musisz włączać silnika spalinowego między jednym a drugim ładowaniem.

Ważne! Hybryda plug-in nie jest w pełni elektryczna, dlatego nie przysługują jej zielone tablice rejestracyjne. Takie tablice spotkasz tylko w pojazdach, których się nie tankuje.

Historia aut hybrydowych

Wydaje się, że auta hybrydowe to współczesny wynalazek, ale próby stworzenia takiego pojazdu inżynierowie podejmowali dawno temu.

Bardzo dawno temu…

Pierwszą w historii hybrydą było Lohner-Porsche Mixte Hybrid z 1900 roku! W tym aucie silnik spalinowy produkował prąd dla silników elektrycznych napędzających koła.

Przez lata wielu producentów samochodów próbowało rozwijać technologię hybrydową. Jednak pierwsze masowo produkowane auto z takim napędem wyjechało na ulice dopiero w 1997 roku. Była nim Toyota Prius. Dziś prawie każda marka ma w swojej ofercie modele hybrydowe, ale liderem w tej klasie nadal pozostaje Toyota.

Jak jeździ się samochodem hybrydowym?

Majówka z napędem hybrydowym promocja automarket.pl

Wpis powstał:

24 kwietnia, 2023