Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Miernik grubości lakieru – czym jest, jak działa i kiedy się przydaje?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Miernik grubości lakieru to urządzenie, które może się okazać przydatne nie tylko dla rzeczoznawców czy mechaników, ale i podczas kupna auta. Co warto wiedzieć na temat tego przyrządu? Kiedy się przydaje i jak działa? Więcej informacji o mierniku grubości lakieru dowiesz się z naszego artykułu.

Czym jest i jak działa miernik grubości lakieru?

Miernikiem grubości lakieru nazywamy urządzenie do pomiaru grubości lakieru na samochodzie. Ustalona w ten sposób wartość pomaga ustalić, czy informacje podawane przez właściciela auta co do historii stłuczek i innych zdarzeń drogowych są prawdziwe. Czujnik podaje bowiem grubość każdej niemetalowej warstwy na powierzchni pojazdu. W przypadku, gdy wskaże on wyższą wartość, oznacza to ingerencję w powierzchnię samochodowego lakieru.

Przyrząd do pomiaru grubości lakieru dostępny jest w różnych wersjach – zarówno podstawowych, jak i bardziej zaawansowanych, posiadających nowoczesne czujniki. Wybierając konkretny model, warto zwrócić uwagę na to, aby był to produkt sprawdzonej, renomowanej marki. Kupując przypadkowy, najtańszy czujnik lakieru, można trafić na sprzęt wskazujący nieprawidłowe wartości. Prosty, dobrej jakości miernik można zakupić już za około 100-150 złotych. Urządzenia o bardziej rozbudowanych możliwościach trzeba zapłacić około 300-500 złotych.

Podstawowy model służy do pomiarów na powierzchniach ze stali lub stalowym ocynkowanym podłożu. W celu zmierzenia grubości lakieru na fragmencie z aluminium, trzeba zainwestować już w droższy, bardziej profesjonalny miernik lakier.

Warto pamiętać: Im większą wartość podaje czujnik grubości lakieru, tym większa była ingerencja w lakier danego pojazdu.

Miernik lakieru do samochodu – kiedy się przydaje?

Miernik grubości lakieru przydaje się w wielu sytuacjach. Jedną z nich jest sam zakup używanego samochodu – przed podjęciem ostatecznej decyzji o kupnie, zdecydowanie warto sięgnąć po to urządzenie. Jednak trzeba mieć przy tym na uwadze fakt, że nie istnieje żadna z góry określona lista wartości. Najczęściej jednak prawidłowa grubość lakieru na samochodzie wynosi 100-200 mikronów – w przypadku niewielkich napraw może to być 300 mikronów. Każda wyższa wartość oznacza już ingerencję w lakier. Jeśli sięga ona 1000 lub 2000 mikronów, nie da się zataić usunięcia poważnych uszkodzeń.

Ważne, aby grubość lakieru na całej powierzchni samochodu była podobna – w pojazdach bezwypadkowych powinna być ona zbliżona bez względu na miejsce, również po bokach. Jeśli w jakimś miejscu czujnik wskaże na większą grubość, można brać pod uwagę, że właściciel naprawiał karoserię. Dodatkowa warstwa szpachli oznacza najczęściej niewielką kolizję lub znacznie poważniejszy wypadek

Jak wiadomo – nieuczciwi sprzedawcy próbują zatajać takie informacje przed kupującym. Dlatego w sytuacji, gdy miernik wskaże zbyt dużą grubość lakieru, zawsze warto skonsultować uzyskane informacje z osobą, która chce sprzedać pojazd i poprosić o wgląd do książki serwisowej. Jeżeli właściciel samochodu potwierdzi szkodę z przeszłości, a sama szpachla została położona w prawidłowy sposób – nie ma powodów do obaw. Użycie czujnika grubości lakieru może jednak niekiedy uchronić Cię przed zakupem auta u nierzetelnego właściciela, który próbował ukryć przed Tobą informację o dużych uszkodzeniach.

Jeżeli jesteś na etapie kupna auta „z drugiej ręki” i rozważasz koszty utrzymania kilku różnych modeli, zajrzyj do naszego artykułu: Serwis używanego auta. Różnice w utrzymaniu auta kompaktowego i premium.

Kiedy miernik grubości lakieru nie jest potrzebny?

Czujnik grubości lakieru nie zawsze jest potrzebny. W przypadku zakupu samochodu używanego klient może wygenerować raport o stanie auta, korzystając z usługi Historia Pojazdu na stronie gov.pl. Podobnie jest w przypadku podpisywania umów leasingu czy zakupu na profesjonalnych platformach.

Przykładowo, Automarket.pl zapewnia szczegółowy opis każdego samochodu, zarówno przeznaczonego do leasingu, jak i do wynajmu długoterminowego czy kupna. Jeśli więc szukasz bezpiecznego miejsca, w którym zakupisz sprawdzone używane auto w dobrym stanie, na Automarket.pl czekają na Ciebie tysiące modeli różnych marek, m.in.:

  1. samochody poleasingowe dostawcze;
  2. nowe auta klasy premium;
  3. pojazdy osobowe;
  4. samochody rodzinne.
Wskazówka: Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem nowego samochodu, lecz przeraża Cię wizja ciągłych podwyżek cen serwisowania, przeczytaj nasz artykuł: Ceny serwisu samochodu wzrosły o 40% – jak uniknąć podwyżek?. Być może proponowane w nim rozwiązania okażą się dla Ciebie bardziej korzystne.

Czy warto mieć miernik grubości lakieru? To zależy! Jeżeli w najbliższym czasie planujesz zakupić samochód używany, urządzenie pomoże Ci w poznaniu historii pojazdu oraz w weryfikacji prawdomówności osoby, która sprzedaje auto. Jednak w momencie, gdy zdecydujesz się skorzystać z oferty znanej na rynku firmy z autami poleasingowymi, miernik grubości lakieru może okazać się zbędnym wydatkiem.


Wpis powstał: 25 stycznia, 2024
  • Facebook