Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Opony dopasowane do aktualnej pory roku pozwalają zachować przyczepność i stabilność na drodze. Kiedy zmienić opony na letnie, aby jazda była komfortowa i bezpieczna?
Kiedy zmienia się opony na letnie?
Moment wymiany opon z zimowych na letnie powinien być uzależniony od aktualnych warunków pogodowych. Zdarza się, że w kwietniu mamy do czynienia z opadami śniegu – a większość kierowców decyduje się na zmianę opon właśnie w okolicach marca i kwietnia. W naszym kraju nie istnieją żadne z góry określone terminy, w których należy zmienić opony. W związku z tym warto sugerować się przede wszystkim prognozami pogody. Często brany pod uwagę wyznacznik stanowi też temperatura powietrza – letnie opony dobrze sprawdzają się przy co najmniej 7°C. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nawet przy plusowych temperaturach w dzień w nocy wciąż mogą występować przymrozki – a wówczas poranna jazda na letnich oponach może być niebezpieczna. Najlepiej zatem wymienić je dopiero w momencie, w którym wyższe temperatury utrzymują się przez dłuższy czas i nie spadają w gwałtowny sposób.
Warto wiedzieć!
W niektórych krajach obowiązują konkretne przepisy dotyczące terminów zmiany opon. Wybierając się w trasę za granicę, upewnij się, że w danym państwie nie jest właśnie wymagany inny rodzaj ogumienia.
Dlaczego zmiana opon na letnie jest tak istotna?
Odpowiednio dobrane opony mają duży wpływ na bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy. To właśnie one gwarantują prawidłową przyczepność, stabilność oraz precyzję manewrów. Właściwe ogumienie wpływa również na samą drogę hamowania pojazdu. Zmiana opon na letnie jest ważna także ze względu na samo ich zużycie. Jazda latem na oponach zimowych wiąże się bowiem nie tylko z utratą przyczepności, ale i ze zwiększonym zużyciem bieżnika oraz większym spalaniem.
Opony letnie – cena
Koszt dobrych opon letnich zależy m.in. od:
- producenta;
- rozmiaru i rodzaju felg;
- modelu samochodu;
- samego momentu zakupu.
Na samym początku roku ceny są znacznie wyższe – warto więc poszukiwać kompletu ogumienia jeszcze rok wcześniej, na przykład w okolicach maja lub czerwca. To właśnie wtedy kwoty zaczynają gwałtownie spadać – jest to czas, kiedy niemal każdy kierowca posiada już w swoim aucie letnie opony. Ceny wahają się między 150 a nawet 900 złotych za jedną sztukę opony.
Sama wymiana opon z zimowych na letnie wiąże się z kolei z opłatą minimum 120-150 złotych. W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodów wiele firm oferuje swoim klientom rozszerzone pakiety obejmujące wymianę opon. Nasz pakiet Comfort gwarantuje wynajmującym i leasingobiorcom nie tylko ich zmianę, ale również serwis oraz przechowywanie pomiędzy wymianami.
W przypadku opon samochodowych oprócz bieżnika i dopasowania do nawierzchni znaczenie ma też ciśnienie. Zapoznaj się z artykułem „Ciśnienie w oponach – jak wpływa na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy?” i dowiedz się więcej.
Czy za brak zmienionych opon grozi mandat?
Polskie prawo nie określa terminów obowiązkowej zmiany opon. Nie oznacza to jednak, że za jazdę na zimowych oponach latem – i odwrotnie – nie można otrzymać mandatu. Podczas rutynowej kontroli policjanci zwracają uwagę na ogumienie samochodu. Kierowca może zostać ukarany finansowo m.in. za jazdę na oponach ze zbyt niskim bieżnikiem, uszkodzonych lub niedopasowanych rozmiarem. Jak wskazuje Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, mandat można otrzymać również za:
- jazdę z oponami pokrytymi kolcami (Art.60 ust.2 pkt 5);
- używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach podczas jazdy po nieośnieżonym asfalcie (Art.60 ust.3).
Czym różnią się opony zimowe od letnich?
Różnica między oponami zimowymi a oponami letnimi widoczna jest przede wszystkim w rodzaju bieżnika. Pierwsze z nich produkowane są w taki sposób, aby radziły sobie z jazdą w niskich temperaturach – po śniegu, lodzie oraz błocie śniegowym. W związku z tym posiadają one bieżnik z głębokimi nacięciami – tzw. lamelami – i są wykonywane z miękkiej mieszanki gumowej. Gładszy bieżnik opon letnich jest z kolei dostosowany do jazdy w wyższych temperaturach, po suchej nawierzchni i podczas opadów deszczu. Letnie ogumienie wykonuje się też z twardszych mieszanek.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat samochodowego bieżnika? Zachęcamy do lektury naszego artykułu „Bieżnik w oponach samochodowych – minimalna grubość, rodzaje i zastosowania”.
Opony całoroczne – alternatywa dla opon letnich i zimowych?
Oprócz opon sezonowych na rynku dostępne są również opony całoroczne, nazywane również oponami wielosezonowymi. To uniwersalne rozwiązanie, które można stosować od stycznia do grudnia. Dla wielu osób stanowią one alternatywę dla dwóch osobnych kompletów ogumienia. Opona całoroczna radzi sobie na śniegu i lodzie dużo lepiej niż opona letnia – nie twardnieje w takim samym stopniu. W lecie sprawdza się ona z kolei lepiej niż opona zimowa – ulega jednak szybkiemu zużyciu na rozgrzanym asfalcie. Nie da się ukryć, że wielosezonowy wariant nigdy nie dorówna letnim oponom w letnie miesiące i oponom zimowym w zimie. Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego z opon całorocznych korzysta w Polsce niewielki procent kierowców.
Tagi:
Wpis powstał:
2 kwietnia, 2024