Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Często wsiadasz za kółko? A może jesteś kierowcą zawodowym i swoje auto traktujesz jak drugi dom? Bez względu na częstotliwość jazdy liczy się bezpieczeństwo - Twoje oraz innych osób na drodze. Umożliwia to między innymi odpowiedni bieżnik w oponach, w które jest wyposażony Twój samochód. Poznaj rodzaje, budowę oraz rekomendowaną przez specjalistów grubość bieżnika.
Zastosowanie bieżnika w oponach samochodowych
Na drodze zawsze panuje zasada ograniczonego zaufania. Oznacza to, że każdy uczestnik ruchu drogowego odpowiedzialny jest nie tylko za swoje bezpieczeństwo, ale także pasażerów, a nawet innych kierowców. Ostrożna jazda może oznaczać dla każdego coś innego. Skupiając się jednak na możliwościach auta, a nie umiejętnościach konkretnej osoby, na uwagę z pewnością zasługuje bieżnik w oponach samochodowych. Jego stopniowe zużywanie się, które jest naturalne podczas jazdy, sprawia, że bezpieczeństwo jazdy może być zagrożone, a szybkość reakcji osłabiona. Da się to odczuć szczególnie podczas bardziej wymagających warunków pogodowych jak np. ulewa, gradobicie, śnieżyca czy gołoledź.
Na co wpływa grubość bieżnika w oponach samochodowych?
Grubość bieżnika w oponach samochodowych przekłada się przede wszystkim na:
- poziom przyczepności podczas jazdy,
- szybkość ruszania z miejsca oraz przyspieszania,
- utrzymanie auta na drodze podczas skręcenia,
- prędkość i długość hamowania,
- spalanie paliwa przez pojazd,
- precyzję wykonywanych manewrów.
Przeważnie podczas regularnej jazdy w stabilnych warunkach atmosferycznych kierowca nie odczuwa, aby jego bezpieczeństwo było zagrożone. Problemy z grubością bieżnika dają o sobie znać w sytuacjach awaryjnych, gdy nie ma czasu na zastanawianie się. Refleks kierowcy to jednak za mało, jeśli auto nie chce współpracować.
| Warto wiedzieć: woda zebrana w zbyt zużytym bieżniku może doprowadzić do zjawiska aquaplaningu. Oznacza to nagłą utratę przyczepności, która może skończyć się niekontrolowanym poślizgiem, utratą panowania nad kierownicą, a nawet wypadnięciem z trasy. |
Aby ograniczyć zagrożenie, wystarczy serwisować oraz wymieniać opony. Decydując się na leasing PKO albo najem długoterminowy auta nie musisz się tym przejmować. W ramach pakietu Comfort możesz bezpłatnie wymienić ogumienie 2 razy w roku - wystarczy, że skontaktujesz się w tej sprawie z konsultantem, który zaproponuje Ci konkretny serwis. W razie konieczności wymiany opon letnich na zimowe lub odwrotnie, przechowasz je w danym warsztacie bez dodatkowych opłat. Pakiet Comfort w ramach leasingu auta oraz wynajmu długoterminowego oznacza również pełen serwis, koordynację likwidacji szkód (kontakt z ubezpieczycielem), samochód zastępczy (na czas naprawy) oraz pakiet ubezpieczeniowy.
Rodzaje bieżnika w aucie
Zanim dowiesz się więcej o budowie oraz grubości bieżnika w oponach samochodowych, powinieneś poznać jego rodzaje. Dzięki temu można łatwiej dobrać ogumienie zgodnie z potrzebami auta, indywidualnym stylem jazdy oraz częstotliwością kierowania pojazdem. Decydujący jest też sezon (lato lub zima) i rodzaj dróg - inne wymagania będą mieć osoby korzystające z samochodu do jazdy po mieście, a odmienne te zafascynowane off-roadem.
Rodzaj bieżnika w oponach:
- kierunkowy - przypomina kształtem literę V, U albo charakterystyczną jodełkę; sprawia, że opony dobrze sobie radzą w przypadku niespodziewanych manewrów; polecany dla fanów dynamicznej jazdy oraz właścicieli aut sportowych, ale trzeba liczyć się z większym hałasem.
- asymetryczny - boki opon są inne pod względem budowy, dlatego woda dostająca się pod koła jest odpowiednio odprowadzana, a auto nie wpada w poślizg; sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy.
- symetryczny - zarówno lewa, jak i prawa część opony wygląda tak samo; to najmniej zaawansowany technologicznie rodzaj bieżnika wykorzystywany w starych samochodach osobowych służących do jazdy miejskiej.
- blokowy - zmniejszają zjawisko aquaplaningu i ze względu na sprawne odprowadzanie wody radzą sobie na powierzchni pokrytej śniegiem lub lodem; przydają się na drogach miejskich, ekspresówkach oraz autostradach; są często wykorzystywane w modelach opon całorocznych.
- mieszany - rowki bieżnika są skierowane z jednej strony prostopadle do jezdni, a z drugiej równolegle; nadaje się do dróg utwardzonych i gruntowych; często spotykany w przypadku aut ciężarowych oraz autobusów.
| Ciekawostka: W autach wyścigowych, w oponach typu slick, brakuje bieżników w oponach samochodowych. Wysoka prędkość sprawia, że powierzchnia ogumienia się nagrzewa i tym samym „przyczepia się” do podłoża. Należy jednak pamiętać, że używanie opon typu slick nie jest dozwolone na drogach publicznych. |
Bez względu na wybrany rodzaj bieżnika w oponach jego grubość wynosi na początku zazwyczaj od 8 do 10 mm. Warto regularnie sprawdzać poziom zużycia kół i nie testować tego na własnej skórze.
Budowa i grubość bieżnika
Każdy bieżnik w oponach samochodowych to dobrze zbalansowana mieszanka naturalnego i syntetycznego kauczuku z krzemionką, sadzą, elastomerami.
Jak zbudowany jest bieżnik:
- bloki - mogą mieć odmienną wielkość, kształt oraz budowę; odpowiadają za prawidłową trakcję opony oraz są elementem tworzącym,
- rowki - decydują o poziomie hałasu wydawanym przez opony w trakcie oraz wyznaczają poziom sterowalności i hamowania.
- rowkowanie - sprawia, że zarówno woda, jak i błoto dostające się pod koła podczas jazdy są skutecznie odprowadzane.
- lamele - decydują o dobrej przyczepności, gdy droga jest mokra lub ośnieżona, co chroni przed poślizgiem; znajdują się wewnątrz klocków bieżnika.
- żebro - element grzbietu bieżnika; budowa i dodatkowe wzmocnienia zależą od wykorzystania ogumienia.
Znajomość budowy w pewnym stopniu pozwala zrozumieć działanie bieżnika. Kluczowa jest jednak jego grubość. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów powinna wynosić co najmniej 1,6 mm. Badania oraz rekomendacje producentów wskazują, że może to być jednak za mało, jeśli chcesz czuć się bezpiecznie na drodze.
| Warto wiedzieć: Według testów British Rubber Manufacturers Association przyczepność pojazdy spada do 55%, gdy głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. |
Jaka powinna być grubość bieżnika:
- opony letnie - min. 3 mm,
- opony zimowe - min. 4-5 mm,
- opony całoroczne - min. 4 mm.
Co oznacza wskaźnik TWI?
Grubość bieżnika zawsze wyznacza wskaźnik TWI (Treadwear Indicator). Przeważnie można go znaleźć w jednym z rowków.
| Wskazówka: Opony trzeba wymienić, jeśli wskaźnik TWI zrówna się z bieżnikiem. |
Jeśli chcesz samodzielnie sprawdzić grubość bieżnika, zanim skontaktujesz się z warsztatem samochodowym, możesz do tego użyć:
- suwmiarki (wariant manualny lub elektroniczny),
- monety (najlepiej 5-złotówka),
- zapałki lub patyczka i linijki.
Pamiętaj, aby sprawdzić bieżnik w oponach samochodowych w paru miejscach - ogumienie zużywa się nierównomiernie. Niejednoznaczne wyniki, które mocno odbiegają od normy, w zależności od miejsca mogą świadczyć o wysokim lub niskim ciśnieniu w oponach, błędnej geometrii zawieszenia albo nieodpowiednim wyważeniu całych kół.
Tagi:
Wpis powstał:
24 marca 2023
