Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Bieżnik w oponach samochodowych – minimalna grubość, rodzaje i zastosowania

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Często wsiadasz za kółko? A może jesteś kierowcą zawodowym i swoje auto traktujesz jak drugi dom? Bez względu na częstotliwość jazdy liczy się bezpieczeństwo – Twoje oraz innych osób na drodze. Umożliwia to między innymi odpowiedni bieżnik w oponach, w które jest wyposażony Twój samochód. Poznaj rodzaje, budowę oraz rekomendowaną przez specjalistów grubość bieżnika.

Zastosowanie bieżnika w oponach samochodowych

Na drodze zawsze panuje zasada ograniczonego zaufania. Oznacza to, że każdy uczestnik ruchu drogowego odpowiedzialny jest nie tylko za swoje bezpieczeństwo, ale także pasażerów, a nawet innych kierowców. Ostrożna jazda może oznaczać dla każdego coś innego. Skupiając się jednak na możliwościach auta, a nie umiejętnościach konkretnej osoby, na uwagę z pewnością zasługuje bieżnik w oponach samochodowych. Jego stopniowe zużywanie się, które jest naturalne podczas jazdy, sprawia, że bezpieczeństwo jazdy może być zagrożone, a szybkość reakcji osłabiona. Da się to odczuć szczególnie podczas bardziej wymagających warunków pogodowych jak np. ulewa, gradobicie, śnieżyca czy gołoledź.

Na co wpływa grubość bieżnika w oponach samochodowych?

Grubość bieżnika w oponach samochodowych przekłada się przede wszystkim na:

  • poziom przyczepności podczas jazdy,
  • szybkość ruszania z miejsca oraz przyspieszania,
  • utrzymanie auta na drodze podczas skręcenia,
  • prędkość i długość hamowania,
  • spalanie paliwa przez pojazd,
  • precyzję wykonywanych manewrów.

Przeważnie podczas regularnej jazdy w stabilnych warunkach atmosferycznych kierowca nie odczuwa, aby jego bezpieczeństwo było zagrożone. Problemy z grubością bieżnika dają o sobie znać w sytuacjach awaryjnych, gdy nie ma czasu na zastanawianie się. Refleks kierowcy to jednak za mało, jeśli auto nie chce współpracować.

Warto wiedzieć: woda zebrana w zbyt zużytym bieżniku może doprowadzić do zjawiska aquaplaningu. Oznacza to nagłą utratę przyczepności, która może skończyć się niekontrolowanym poślizgiem, utratą panowania nad kierownicą, a nawet wypadnięciem z trasy.

Aby ograniczyć zagrożenie, wystarczy serwisować oraz wymieniać opony. Decydując się na leasing PKO albo najem długoterminowy auta nie musisz się tym przejmować. W ramach pakietu Comfort możesz bezpłatnie wymienić ogumienie 2 razy w roku – wystarczy, że skontaktujesz się w tej sprawie z konsultantem, który zaproponuje Ci konkretny serwis. W razie konieczności wymiany opon letnich na zimowe lub odwrotnie, przechowasz je w danym warsztacie bez dodatkowych opłat. Pakiet Comfort w ramach leasingu auta oraz wynajmu długoterminowego oznacza również pełen serwis, koordynację likwidacji szkód (kontakt z ubezpieczycielem), samochód zastępczy (na czas naprawy) oraz pakiet ubezpieczeniowy.

Rodzaje bieżnika w aucie

Zanim dowiesz się więcej o budowie oraz grubości bieżnika w oponach samochodowych, powinieneś poznać jego rodzaje. Dzięki temu można łatwiej dobrać ogumienie zgodnie z potrzebami auta, indywidualnym stylem jazdy oraz częstotliwością kierowania pojazdem. Decydujący jest też sezon (lato lub zima) i rodzaj dróg – inne wymagania będą mieć osoby korzystające z samochodu do jazdy po mieście, a odmienne te zafascynowane off-roadem.

Rodzaj bieżnika w oponach:

  • kierunkowy – przypomina kształtem literę V, U albo charakterystyczną jodełkę; sprawia, że opony dobrze sobie radzą w przypadku niespodziewanych manewrów; polecany dla fanów dynamicznej jazdy oraz właścicieli aut sportowych, ale trzeba liczyć się z większym hałasem.
  • asymetryczny – boki opon są inne pod względem budowy, dlatego woda dostająca się pod koła jest odpowiednio odprowadzana, a auto nie wpada w poślizg; sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy.
  • symetryczny – zarówno lewa, jak i prawa część opony wygląda tak samo; to najmniej zaawansowany technologicznie rodzaj bieżnika wykorzystywany w starych samochodach osobowych służących do jazdy miejskiej.
  • blokowy – zmniejszają zjawisko aquaplaningu i ze względu na sprawne odprowadzanie wody radzą sobie na powierzchni pokrytej śniegiem lub lodem; przydają się na drogach miejskich, ekspresówkach oraz autostradach; są często wykorzystywane w modelach opon całorocznych.
  • mieszany – rowki bieżnika są skierowane z jednej strony prostopadle do jezdni, a z drugiej równolegle; nadaje się do dróg utwardzonych i gruntowych; często spotykany w przypadku aut ciężarowych oraz autobusów.
Ciekawostka: W autach wyścigowych, w oponach typu slick, brakuje bieżników w oponach samochodowych. Wysoka prędkość sprawia, że powierzchnia ogumienia się nagrzewa i tym samym „przyczepia się” do podłoża. Należy jednak pamiętać, że używanie opon typu slick nie jest dozwolone na drogach publicznych.

Bez względu na wybrany rodzaj bieżnika w oponach jego grubość wynosi na początku zazwyczaj od 8 do 10 mm. Warto regularnie sprawdzać poziom zużycia kół i nie testować tego na własnej skórze.

Budowa i grubość bieżnika

Każdy bieżnik w oponach samochodowych to dobrze zbalansowana mieszanka naturalnego i syntetycznego kauczuku z krzemionką, sadzą, elastomerami.

Jak zbudowany jest bieżnik:

  • bloki – mogą mieć odmienną wielkość, kształt oraz budowę; odpowiadają za prawidłową trakcję opony oraz są elementem tworzącym,
  • rowki – decydują o poziomie hałasu wydawanym przez opony w trakcie oraz wyznaczają poziom sterowalności i hamowania.
  • rowkowanie – sprawia, że zarówno woda, jak i błoto dostające się pod koła podczas jazdy są skutecznie odprowadzane.
  • lamele – decydują o dobrej przyczepności, gdy droga jest mokra lub ośnieżona, co chroni przed poślizgiem; znajdują się wewnątrz klocków bieżnika.
  • żebro – element grzbietu bieżnika; budowa i dodatkowe wzmocnienia zależą od wykorzystania ogumienia.

Znajomość budowy w pewnym stopniu pozwala zrozumieć działanie bieżnika. Kluczowa jest jednak jego grubość. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów powinna wynosić co najmniej 1,6 mm. Badania oraz rekomendacje producentów wskazują, że może to być jednak za mało, jeśli chcesz czuć się bezpiecznie na drodze.

Warto wiedzieć: Według testów British Rubber Manufacturers Association przyczepność pojazdy spada do 55%, gdy głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.

Jaka powinna być grubość bieżnika:

  • opony letnie – min. 3 mm,
  • opony zimowe – min. 4-5 mm,
  • opony całoroczne – min. 4 mm.

Co oznacza wskaźnik TWI?

Grubość bieżnika zawsze wyznacza wskaźnik TWI (Treadwear Indicator). Przeważnie można go znaleźć w jednym z rowków.

Wskazówka: Opony trzeba wymienić, jeśli wskaźnik TWI zrówna się z bieżnikiem.

Jeśli chcesz samodzielnie sprawdzić grubość bieżnika, zanim skontaktujesz się z warsztatem samochodowym, możesz do tego użyć:

  • suwmiarki (wariant manualny lub elektroniczny),
  • monety (najlepiej 5-złotówka),
  • zapałki lub patyczka i linijki.

Pamiętaj, aby sprawdzić bieżnik w oponach samochodowych w paru miejscach – ogumienie zużywa się nierównomiernie. Niejednoznaczne wyniki, które mocno odbiegają od normy, w zależności od miejsca mogą świadczyć o wysokim lub niskim ciśnieniu w oponach, błędnej geometrii zawieszenia albo nieodpowiednim wyważeniu całych kół.

Tagi:
Wpis powstał: 24 marca, 2023
  • Facebook