Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Hak holowniczy przydaje się nie tylko do ciągnięcia przyczepy, lecz także do przewozu rowerów na specjalnym bagażniku. Montaż haka w aucie w większości przypadków nie będzie problemem i nie wymaga wielu formalności, choć rzecz jasna wiąże się z pewnymi kosztami.
Kiedy i komu przyda się hak do samochodu?
Hak holowniczy to element dodatkowego wyposażenia, z którego mogą skorzystać właściciele większości samochodów osobowych. Nie w każdym pojeździe jego montaż będzie jednak możliwy (opcji takiej nie daje choćby wiele modeli sportowych aut typu coupe lub kabriolet oraz część elektryków i hybryd, jak również niektóre małe auta miejskie).
Nie każdemu kierowcy zaczep będzie też w ogóle potrzebny. Hak do samochodu umożliwia jednak przewożenie dodatkowych ładunków. Przyda Ci się, jeśli chcesz korzystać z:
- przyczepy kempingowej;
- lekkiej przyczepy transportowej;
- przyczepy specjalnej, na przykład do przewozu motocykli czy lawety do łodzi.
Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest też bagażnik na rowery zakładany na hak do auta. W zależności od modelu platformy możesz w ten sposób bardzo komfortowo przewieźć od 2 do 4 rowerów. Zaczep pozwala także wziąć na hol inny samochód, który nie może odpalić.
Ile kosztuje hak do samochodu i o czym należy pamiętać przy wyborze haka?
Najłatwiejszym rozwiązaniem jest montaż dedykowanego haka w aucie, czyli zestawu oferowanego przez dealerów do danego modelu samochodu. Jest to też jednak najdroższy wybór.
Cena wiązki dedykowanej, czyli elementu doprowadzającego prąd (np. do świateł w przyczepie), który gwarantuje jednocześnie pełną współpracę z elektroniką samochodu, to często około 500 złotych, a nawet więcej. W przypadku bardziej zaawansowanych zaczepów, cały zestaw może natomiast kosztować w granicach 2-3 tysięcy zł, a w rzadkich przypadkach jeszcze więcej.
Uniwersalne haki są tańsze i średnio kosztują 350-700 zł, podobnie jak uniwersalne wiązki, za które zapłacisz 50-100 zł. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by połączyć wiązkę dedykowaną oraz inny hak cenionego producenta. Przed zakupem, warto upewnić się jednak, że hak:
- jest kompatybilny z danym modelem samochodu;
- ma homologację i czytelną tabliczkę znamionową;
- ma wystarczające parametry (zwłaszcza maksymalny nacisk pionowy na zaczep, bo uciąg zwykle będzie wystarczający);
- ma odpowiednią wiązkę (do przyczepy lekkiej, wystarczy wiązka 7-pinowa, do przyczep kempingowych oraz bagażników na rowery na hak do auta wybierz wiązkę 13-pinową).
Europejskie prawo nie dopuszcza już zaczepów z kulą przyspawaną na stałe. Do wyboru są zatem prostsze modele z kulą przykręcaną na śruby lub haki wypinane. Te drugie są droższe, lecz można je szybciej i wygodniej zdemontować bez użycia żadnych narzędzi.
Jakie przyczepy możesz ciągnąć samochodem z hakiem?
Prawo jazdy kategorii B uprawnia do prowadzenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3500 kg. Jeśli samochód ciągnie przyczepę lekką – czyli o DMC do 750 kg, która nie musi być wyposażona w hamulec najazdowy – dopuszczalna masa całkowita całego zestawu nie może przekroczyć 4250 kg.
Pod auto możesz też podczepić przyczepę inną niż lekka, jednak wówczas DMC łącznie musi być mniejsze niż 3500 kg. DMC zespołu pojazdów z cięższą przyczepą może natomiast wynosić do 4250 kg, jeśli w prawo jazdy kategorii B zostanie wpisany kod 96 (otrzymasz go, gdy zgłosisz się do Wydziału Komunikacji, a następnie zdasz dodatkowy egzamin praktyczny w Ośrodku Ruchu Drogowego).
Masa przyczepy nie powinna być też większa niż wartości określone w homologacji danego pojazdu. Limity te znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym auta: w rubryce O.1 dla przyczepy z hamulcem, a w O.2 dla przyczepy bez hamulca. Z kolei w rubryce F.2 znajduje się DMC pojazdu.
Wartość w rubryce O.1 dotyczy jednak przyczepy z hamulcem pneumatycznym, podczas gdy większość przyczep z hamulcem przeznaczonych dla samochodów osobowych wyposażono w hamulec najazdowy. Jeśli przyczepa ma hamulec najazdowy, jej DMC nie może przekroczyć wartości podanej w rubryce O.1, a dodatkowo iloraz DMC pojazdu i DMC przyczepy musi być większy niż 1,33.
Bagażnik na hak na rowery do auta – jakie ma zalety i co warto o nim wiedzieć?
Hak rowerowy na auta, a dokładniej mocowana na nim platforma to bardzo popularny sposób przewozu „dwóch kółek”. Jest to cichsze rozwiązanie i samochód zużywa wówczas mniej paliwa, a jego zachowanie nie jest tak podatne na wpływ wiatru bocznego, jak przy bagażniku dachowym.
Rowery łatwiej i wygodniej również umieścić na platformie. Sam bagażnik trzeba jednak założyć na hak przed każdym wyruszeniem w podróż. Wymaga też większej uważności przy manewrowaniu – zwłaszcza parkowaniu tyłem.
Ponadto, dopuszczalny nacisk pionowy na zaczep w haku musi być większy niż łączna masa przewożonych rowerów i samej platformy. Gdy parametr ten wynosi 50 kg lub mniej, zwykle będzie można zamontować bagażnik maksymalnie na 2 rowery. Platformy na 4 rowery wymagają natomiast haka o nacisku w granicach 75-100 kg.
Czy hak w samochodzie powinno się zdejmować?
Polskie prawo nie wymaga zdejmowania zaczepu, gdy samochód nie ciągnie przyczepy lub nie ma zamocowanego bagażnika rowerowego. Wyjątkiem jest sytuacja, w której hak holowniczy ogranicza widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgielnych – wówczas bezwzględnie należy go odczepić.
Czy jednak jazda z permanentnie zamocowanym zaczepem jest dobrym pomysłem z punktu widzenia bezpieczeństwa? Niekoniecznie. Po pierwsze, samochodem z hakiem trudniej wyczuć odległość podczas parkowania tyłem, a czujniki parkowania mogą nie uwzględniać tych dodatkowych centymetrów. Przede wszystkim jednak, haki do samochodu zwiększają uszkodzenia przy kolizjach i stłuczkach.
Dotyczy to zwłaszcza pojazdu wjeżdżającego w tył auta z zamontowanym zaczepem, w którym znacznie łatwiej o uszkodzenia zderzaka czy chłodnicy. Ubezpieczyciel może w tej sytuacji próbować przerzucić część kosztów naprawy na właściciela samochodu, który nie zdjął haku, bo gdyby to zrobił, szkoda byłaby mniejsza.
Co więcej, również jego auto jest narażone na dodatkowe uszkodzenia. Przy uderzeniu w hak energia jest bowiem przenoszona nie tylko na zderzak, lecz także na podłogę pojazdu. Naprawa może być w takiej sytuacji bardziej skomplikowana i droższa.
Przeczytaj również: TOP 10 najbezpieczniejszych samochodów
Czy montaż haka w aucie leasingowanym lub wynajmowanym jest możliwy?
W przypadku samochodu, który jest Twoją własnością, sprawa jest jasna – możesz wprowadzać dowolne modyfikacje, na które pozwala prawo. Co możesz jednak zrobić z autem leasingowanym lub wynajmowanym?
Wbrew pozorom, najczęściej sporo, choć zależy to od polityki danej firmy leasingowej. Wiele z nich pozwala na montaż haka w aucie i jest tak również, gdy decydujesz się na leasing samochodu lub wynajem długoterminowy na platformie Automarket.pl.
Poinformuj nas tylko, że chcesz założyć hak holowniczy. Sam montaż powinien zaś zostać wykonany w ASO – bez naruszania gwarancji producenta i w sposób demontowalny – oraz obejmować badanie techniczne. Gdy już będzie po wszystkim, skontaktuj się z nami, żebyśmy mogli dokończyć formalności związane z rejestracją haka w samochodzie (wspominamy o nich na końcu tego tekstu).
Ile kosztuje założenie haka do samochodu i czy można to zrobić samodzielnie?
Zgodnie z prawem, poprawność montażu haka w aucie musi zostać potwierdzona badaniem technicznym w Stacji Kontroli Pojazdów, które kosztuje 35 zł. Zaczep teoretycznie można natomiast założyć samodzielnie. Wymaga to jednak pewnego zacięcia do majsterkowania oraz wiedzy z zakresu elektryki i będzie bardziej ryzykowne zwłaszcza w nowszych autach wyposażonych w licznie czujniki elektroniczne.
Usługa instalacji haka holowniczego to z kolei wydatek od 200 zł wzwyż. Dokładny koszt zależy przy tym nie tylko od miejsca montażu, ale również od samochodu i zaczepu, a zwłaszcza wiązki. Przy dedykowanych wiązkach często można zmieścić się w granicach 300-500 zł. W ASO będzie jednak drożej i przy niektórych modelach aut koszt może dochodzić nawet do 1000 zł.
Założenie haka do samochodu – jakie formalności trzeba spełnić?
Pierwszym krokiem do rejestracji haka w samochodzie jest wspomniane już badanie techniczne. Diagnosta sprawdza między innymi takie kwestie jak pewność mocowania zaczepu do pojazdu i prawidłowe działanie połączeń elektrycznych. Hak musi też mieć czytelną tabliczkę znamionową z certyfikatem i oznaczeniem E20, które potwierdza, że jest zgodny z wymaganiami homologacyjnymi.
Zaświadczenie z badania technicznego trzeba następnie przedstawić w lokalnym Wydziale Komunikacji. Na miejscu wypełnisz też wniosek o rejestrację haka w samochodzie i od ręki otrzymasz odpowiedni wpis do dowodu rejestracyjnego auta. Oprócz dowodu rejestracyjnego potrzebne będą Ci jeszcze karta pojazdu (o ile została wydana) oraz dowód osobisty.
Tagi:
Wpis powstał:
27 września, 2022