Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
ABS, ESP, BAS… brzmi znajomo? Dzisiaj to standard. Producenci samochodów sukcesywnie opracowują coraz nowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i wdrażają je w nowych modelach.
Jak zweryfikować, czy rzeczywiście zapewnią Ci ochronę w razie wypadku? Czy wierzyć testom zdarzeniowym? Więcej dowiesz się z naszego artykułu.
Testy bezpieczeństwa samochodów
Najbardziej rozpoznawalną organizacją, która przeprowadza testy zderzeniowe, jest powstała w 1997 roku Euro NCAP (ang. New Car Assessment Programme). To ona opracowała popularny, 5-gwiazdkowy system oceny bezpieczeństwa samochodów (ciekawostka: pierwszy zdobywca maksymalnej noty to Renault Laguna II).
Ocenie podlegają 4 kategorie:
- ochrona dorosłych (kierowcy i dorosłych pasażerów),
- ochrona dzieci,
- ochrona pieszych (od 2018 roku także rowerzystów),
- asystent bezpieczeństwa.
Musisz wiedzieć, że Euro NCAP dostosowuje punktację do klasy samochodu, co oznacza, że miejski model z 5 gwiazdkami nie zapewni Ci tak dobrej ochrony jak np. duży SUV.
Warto dodać również, że organizacja regularnie zmienia kryteria oceny. Modele, które niedawno uzyskały komplet punktów, w nowych testach mogą być na szarym końcu.
Ranking najbezpieczniejszych samochodów
Euro NCAP co roku publikuje listę samochodów, które osiągnęły najlepsze wyniki w sześciu kategoriach:
- duże samochody rodzinne,
- duże samochody terenowe,
- małe samochody rodzinne,
- małe samochody terenowe i minivany,
- małe samochody,
- samochody elektryczne i hybrydowe.
Zdobycie pięciu gwiazdek to dla aut wyzwanie! Zerknij na wideo i przekonaj się, że Euro NCAP nie oszczędza testowanych samochodów…
W 2020 r. organizacja zaostrzyła zasady testów zderzeniowych i przyznawania punktów. Testuje dzięki temu nowe systemy bezpieczeństwa montowane w standardzie i sprawdza zachowanie aut w czasie mocniejszych uderzeń bocznych.
Najważniejsza zmiana dotyczy zderzenia czołowego z ruchomą przeszkodą. Taki sprawdzian pozwala oceniać nie tylko stopień bezpieczeństwa osób podróżujących testowanym samochodem, ale również zagrożenie dla pasażerów, jadących drugim pojazdem.
Po raz pierwszy punkty przyznawane są też za bezpieczeństwo po wypadku – środki i przystosowanie do szybkiego ratowania i bezpiecznej ewakuacji.
Organizacja podkreśla, że w efekcie zmian oceny z 2020 r. różnią się od tych z wcześniejszych lat i nie należy ich ze sobą porównywać. Kryteria w 2021 r. nie uległy zmianie.
Prezentujemy TOP 10 najbezpieczniejszych samochodów według najnowszych rankingów Euro NCAP.
Model | Liczba gwiazdek | Ochrona dorosłych | Ochrona dzieci | Ochrona pieszych | Systemy asystujące |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 5 | 87% | 89% | 71% | 88% |
SEAT Leon | 5 | 92% | 88% | 71% | 80% |
Toyota Yaris | 5 | 86% | 81% | 78% | 85% |
Honda Jazz | 5 | 87% | 83% | 80% | 76% |
Mazda MX-30 | 5 | 91% | 87% | 68% | 73% |
Land Rover Defender | 5 | 85% | 85% | 71% | 79% |
Isuzu D-MAX | 5 | 84% | 86% | 69% | 83% |
Kia Sorento | 5 | 82% | 85% | 63% | 87% |
Cupra Formentor | 5 | 93% | 88% | 68% | 80% |
Polestar 2 | 5 | 92% | 89% | 80% | 86% |
Na ranking bezpieczeństwa warto spojrzeć też z nieco bardziej pragmatycznego punktu widzenia. Jak w zestawieniach Euro NCAP wypadają modele najpopularniejszych w Polsce producentów?
Jak wynika z opublikowanych na początku 2021 roku danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), na polskich drogach najłatwiej spotkać samochody Volkswagena, Forda i Toyoty. Sprawdźmy, które spośród aut tych firm dostawały w ostatnich latach najwyższe noty.
- Volkswagen
Wiele modeli VW należy do najbezpieczniejszych na rynku. Pięciogwiazdkowym wynikiem na przestrzeni ostatnich lat mogą pochwalić się np.: ID.4 (2021), ID.3 (2020), Golf (2019), T-Cross (2019), Touareg (2018), Polo (2017), T-Roc (2017) i Arteon (2017).
- Ford
Z Fordem bywało w ostatnim czasie różnie, ale od 2018 roku auta tego producenta pokazują siłę. Sygnał najwyższą notą dał w 2018 roku Focus, a w opublikowanym rok później rankingu mieliśmy aż pięć najlepiej ocenionych Fordów: Puma, Kuga, Mondeo, Explorer i ponownie Focus.
- Toyota
Również japoński producent aut ma silną reprezentację samochodów w rankingach Euro NCAP. W ostatnich kilku latach najwyższe noty otrzymały m.in.: Yaris (2020), Corolla (2019), RAV4 (2019), PROACE CITY (2018), Aygo (2017) czy CH-R (2017).
Co jeszcze wpływa na poziom bezpieczeństwa samochodu?
Testy zderzeniowe przeprowadzane przez Euro NCAP to najważniejszy sprawdzian poziomu bezpieczeństwa samochodu, ale wybierając auto pod uwagę weź też inne kryteria. Podczas codziennego użytkowania nie skorzystasz ze stref kontrolowanego zgniotu ani poduszek powietrznych (oby nigdy nie było takiej potrzeby!). Masz za to okazję, aby docenić systemy odpowiedzialne za tzw. bezpieczeństwo czynne. Odpowiadają za unikanie wypadków i kolizji. Zaliczają się do nich oczywiście systemy ABS i ESP, które są obowiązkowym wyposażeniem każdego auta (o tym piszemy więcej tutaj)
Co jeszcze sprawi, że poczujesz się bezpiecznie w samochodzie? Zerknij na naszą listę:
- aktywny tempomat (ACC) – potrafi dostosować prędkość do ruchu, przykładowo jeśli samochody z przodu zwalniają, tempomat zmniejszy prędkość,
- system utrzymania pasa ruchu – ostrzega kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa,
- system unikania kolizji – to automatyczne awaryjne hamowanie, gdy system wykryje przeszkodę przed pojazdem, a kierowca nie zareaguje,
- BAS – asystent hamowania, którego zadaniem jest wspomóc kierującego pojazdem w nagłych sytuacjach,
- system wykrywania pojazdów w martwym polu lusterka – działa w oparciu o czujniki ultradźwiękowe, ostrzega kierowcę np. wibracją, efektami dźwiękowymi lub świetlnymi,
- system wykrywania zmęczenia kierowcy (DRIVER ALERT) – jego działanie opiera się na ocenie wielu czynników, np. mrugania oczami, stabilności toru jazdy czy ruchu kierownicą. Gdy system wykryje zmęczenie, „każe” Ci zatrzymać auto i odpocząć.
Tak wyposażone samochody bez trudu znajdziesz w ofercie Automarket.pl. Sprawdź, w których autach poczujesz się bezpiecznie.
Tagi:
Wpis powstał:
5 października, 2021