Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Co to są opony Run Flat?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Jazda na przebitym ogumieniu jest możliwa nie tylko w filmach – pod warunkiem, że Twoje auto ma opony Run Flat. Co to za rozwiązanie i jak je rozpoznać? Jakie ma zalety i wady? Sprawdź, co warto wiedzieć o oponach Run Flat, w tym ich wymianie i naprawie.

Opony Run Flat – co to za ogumienie?

Run Flat to specjalne ogumienie, które pozwala kontynuować jazdę nawet z przebitą i poważnie uszkodzoną oponą. W takiej sytuacji nie należy jednak przekraczać prędkości 80 km/h. Możliwy do przejechania dystans to zwykle maksymalnie 80 km, choć w zależności od producenta i modelu może on wynosić nawet 100 km i więcej. 

Opony Run Flat wyróżnia sztywniejsza konstrukcja z dodatkowo wzmocnionymi ścianami bocznymi ze specjalną wkładką, która amortyzuje utratę ciśnienia. Zmieniona jest też stopka opony, która zapobiega zsunięciu się gumy z felgi. Ogumienie czasem ma także dodatkowo pierścień nośny we wnętrzu. 

Opony Run Flat są stosowane zwłaszcza w droższych samochodach z silnikami o większej mocy. Elementy zawieszenia oraz systemy takie jak ABS czy stabilizacja toru jazdy są wtedy dostosowane do takiego typu ogumienia. 

Po czym poznać, że opony Run Flat zostały przebite?

Nowoczesne opony Run Flat są coraz doskonalsze, więc często, zwłaszcza przy mniejszej prędkości, trudno odnotować, że zostały przebite. Samochód powinien więc być wyposażony w system monitorujący ciśnienie w oponach (TPMS). Gdy dojdzie do spadku ciśnienia, należy możliwie jak najszybciej dopompować oponę, a następnie jechać do serwisu wulkanizacyjnego. 

Jeśli uszkodzona została guma na przedniej osi, sterowanie kierownicą może wymagać nieco więcej siły. Do pozostałych objawów przebitej opony Run Flat należą: trochę głośniejszy szum koła, delikatne ściąganie auta na stronę z uszkodzonym ogumieniem oraz wibracje na kierownicy (przy prędkości powyżej 90-100 km/h).  

Przeczytaj też: Ciśnienie w oponach – jak wpływa na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy?

Oznaczenia opon Run Flat

Na pierwszy rzut oka Run Flatów nie da się odróżnić od standardowego ogumienia, bo wzmocnienia i inne rozwiązania technologiczne są niewidoczne. Dlatego też warto znać oznaczenia opon Run Flat umieszczane na boku gumy.

Mogą się one jednak różnić w zależności od producenta. Najczęściej są to litery RF lub RTF (skróty od Run Flat / Run Flat Technology). Znajdziesz je choćby na ogumieniu marek Bridgestone, Firestone, Nokian, Pirelli czy Yokohama. Producenci stosują też inne oznaczenia opon Run Flat, między innymi:

  • Continental: SSR (Self Supporting RunFlat), CSR (Conti Support Ring);
  • Dunlop: DSST (Dunlop Self-Supporting Technology);
  • Goodyear: ROF (Run On Flat), EMT (Extended Mobility Tire);
  • Hankook: HRFS (Hankook Run Flat System);
  • Kumho: XRP (eXtended Run-Flat Performance):
  • Michelin: ZP (Zero Pressure), PAX;
  • Toyo: TRF (Toyo Run Flat);
  • Yokohama: ZPS (Zero Pressure System). 

Wymiana opon Run Flat – co warto o niej wiedzieć?

Mimo tego, że opony wielosezonowe stają się coraz popularniejsze, w polskim klimacie większość kierowców preferuje sezonową zmianę ogumienia. Wymiana opon Run Flat jest jednak możliwa tylko w wyspecjalizowanych serwisach wulkanizacyjnych. Zakład powinien mieć odpowiednią montażownicę z przystawką, bo przy zwykłym sprzęcie rośnie ryzyko uszkodzenia opony w obszarze stopki.

Wymiana opon Run Flat będzie też odczuwalnie droższa. Za zmianę kompletu standardowego ogumienia 17 cali na feldze aluminiowej zapłacisz zwykle 140-170 zł. Przy Run Flatach będzie to Cię natomiast kosztować średnio 190-240 zł. 

Jeśli zdecydujesz się na wynajem długoterminowy lub leasing samochodu przez Automarket, wymianę, serwis i przechowywanie opon oraz wiele innych wydatków związanych z utrzymaniem auta możesz jednak mieć już w cenie usługi. Wystarczy, że wybierzesz Pakiet Comfort z pełną obsługą serwisową, również ogumienia.

Naprawa opon Run Flat – czy jest możliwa?

Podobnie jak w przypadku wymiany, naprawa opon Run Flat jest droższa i nie każdy serwis wulkanizacyjny może ją wykonać. Co więcej, nie zawsze będzie możliwa. Producenci z reguły zdecydowanie odradzają serwisowanie ogumienia z rozerwaną ścianką boczną. Naprawa opon Run Flat często będzie natomiast możliwa przy punktowych uszkodzeniach. Wiele też zależy od innych czynników, w tym:

  • Spadku ciśnienia (jeśli ciśnienie spadnie poniżej 1 bara, zwykle ogumienia nie da się już naprawić);
  • Dystansu przejechanego na przebitej oponie (im krótszy, tym większa szansa, że naprawa będzie możliwa).
Przeczytaj też: Bieżnik w oponach samochodowych – minimalna grubość, rodzaje i zastosowania

Opony Run Flat czy zwykłe? Jakie są wady i zalety opon Run Flat?

Do najważniejszych zalet opon Run Flat w porównaniu do standardowego ogumienia należą:

  • Zwiększone bezpieczeństwo (wyjątkowo niskie ryzyko utraty panowania nad pojazdem w momencie złapania gumy, także przy większej prędkości);
  • Brak konieczności szybkiej wymiany koła (np. na autostradzie czy w innym niebezpiecznym miejscu);
  • Zwiększona odporność na uszkodzenia (krawężniki, dziury i studzienki kanalizacyjne czy torowiska są znacznie mniej groźne dla opon Run Flat);
  • Więcej miejsca w bagażniku (nie trzeba wozić koła zapasowego).

Opony Run Flat mają też oczywiście słabsze strony, w tym w szczególności:

  • Wyższe ceny zakupu, wymiany i naprawy (która nie zawsze ma sens);
  • Utrudnione serwisowanie (nie w każdym serwisie będzie możliwe)
  • Nieco szybsze zużycie (o około 15%)
  • Wyższa masa;
  • Nieco niższy komfort jazdy (większy hałas i słabsze tłumienie nierówności). 
Przeczytaj też: Jaki profil opony wybrać? Znajdź najlepszy na polskie drogi

Wpis powstał: 16 stycznia, 2024
  • Facebook