Zasięg aut elektrycznych w realnych warunkach – testy na polskich drogach wiosną 2025

Zasięg aut elektrycznych w realnych warunkach – testy na polskich drogach wiosną 2025

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

NEWS MOTORYZACYJNY 2025

Wiosenne testy samochodów elektrycznych w Polsce pokazują znaczące różnice między deklarowanym a rzeczywistym zasięgiem. Najnowsze badania ADAC ujawniają, które modele najlepiej radzą sobie w realnych warunkach. Średni zasięg elektryków wzrósł do niemal 400 km, ale praktyczne wyniki zależą od wielu czynników.

Rzeczywistość kontra obietnice producentów elektryków

Regularnie przeprowadzane testy zasięgu samochodów elektrycznych pokazują, że realne zasięgi stale rosną. Analiza ADAC wykazała, że rzeczywiste zasięgi pojazdów elektrycznych co roku zwiększają się o około 20 km – w 2010 roku elektrykiem można było przejechać jedynie nieco ponad 120 km. Warto jednak wspomnieć o badaniach Arval i The United Test and Assembly Centre (UTAC) przeprowadzanych dla aut dostawczych, napędzanych silnikiem elektrycznym. 

Wartości są wyraźnie niższe od wartości deklarowanych przez producentów według metodologii WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Dane wskazują, że samochody elektryczne osiągają średnio tylko 50% deklarowanego zasięgu WLTP w warunkach rzeczywistych. Dotyczy to zwłaszcza jazdy w warunkach zimowych. Potwierdza to zimowy test ADAC, w którym spośród 25 elektryków z deklarowanym zasięgiem minimum 500 km, tylko jeden – Mercedes-Benz EQS – zdołał pokonać trasę 582 km między Monachium a Berlinem. Najgorzej wypadły Volvo EC40 (285 km zamiast 569 WLTP), Renault Scenic E-Tech 220 (314 km zamiast 594 WLTP) i MG 4 ER (254 km zamiast 520 WLTP).

Samochody elektryczne a polskie realia 

Dane z kwietnia 2025 roku pokazują pozytywny trend rozwoju elektromobilności w Polsce. Udział samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) na rynku nowych aut osobowych osiągnął rekordowy poziom 5,4%, co oznacza najlepszy wynik w historii polskiej elektromobilności. Na polskim rynku obecnie oferowanych jest kilka modeli z zasięgiem przekraczającym 600-700 kilometrów. Rekordzistą pozostaje Mercedes-Benz EQS (450+) z zasięgiem 752 km według WLTP, choć rzeczywiste wyniki są znacznie skromniejsze. Wśród dostępnych modeli wyróżniają się również Tesla Model S Plaid, BMW iX (xDrive50) i Audi Q8 e-tron Sportback.

Eksperci zwracają uwagę na liczne czynniki wpływające na rzeczywisty zasięg elektryków:

  • znaczenie ma temperatura otoczenia – wiosną można przejechać na jednym ładowaniu nawet połowę dłuższy dystans niż zimą;
  • prędkość jazdy to kolejny istotny element – na autostradach przy 120-140 km/h niektóre modele tracą nawet 40% zasięgu;
  • obciążenie pojazdu ma stosunkowo mniejszy wpływ – przeciętnie obciążone auto elektryczne ma zasięg mniejszy o jedynie 8% od nieobciążonego.

Rozwój technologii baterii przynosi systematyczną poprawę. Wspomniana już analiza ADAC pokazuje, że średni zasięg testowanych pojazdów elektrycznych wzrósł z 123 km w 2010 roku do 393 km obecnie, co oznacza średni wzrost o 20 km rocznie. Prognozy wskazują, że do 2035 roku pojazdy elektryczne będą rutynowo oferować zasięg 500 km na jednym ładowaniu.

Dla przedsiębiorców rozważających leasing samochodów elektrycznych kluczowe jest realne planowanie tras i wybór modeli o sprawdzonej efektywności energetycznej, szczególnie w kontekście rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce.

OFERTA AUTOMARKETU

Samochody elektryczne w atrakcyjnym finansowaniu

Nowe i używane auta elektryczne w leasingu oraz wynajmie długoterminowym dla firm i osób prywatnych

Wpis powstał:

9 czerwca, 2025