Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Zbieżność kół w aucie – czym jest i na co ma wpływ?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Prawidłowe ustawienie kół i dobór wysokiej jakości opon wpływa na przyczepność w czasie jazdy i komfort pokonywania kolejnych kilometrów. Umożliwia zachowanie odpowiedniego toru poruszania się auta, zmniejsza drogę hamowania i przekłada się na sposób prowadzenia samochodu. Kluczową rolę w tym procesie gra zbieżność kół. Czym jest ten rodzaj geometrii zawieszenia pojazdu? Jak wykonuje się ustawienie zbieżności i jakie są objawy jej braku? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie.

Koła muszą być ustawione względem siebie pod odpowiednim kątem, a rozkład masy samochodu i charakterystyka układu kierowniczego sprawia, że przednia oś nie jest względem siebie równoległa. Ze względu na wiele czynników zewnętrznych (od napraw mechanicznych po warunki drogowe) ustawienie to samoczynnie zaczyna się zmieniać. Tu istotną rolę zaczyna grać ustawienie zbieżności kół.

Czym jest zbieżność kół?

Istnieją różne sposoby ustawienia zbieżności kół. Wykonanie usługi zależy od różnych parametrów pojazdu, a także od preferencji kierowcy. Specjaliści od produkcji opon (m.in. firmy Michelin) wskazują, że mechanicy stosują najczęściej dwa rodzaje zbieżności kół. Jakie?

  • Kategoria zbieżności dodatniej (zbieżna) – ustawienie kół do środka względem osi. Zwiększa stabilność podczas jazdy po drogach prostych, szczególnie szybkiego ruchu. Zwiększa jednak zużycie kół i spalanie.
  • Kategoria zbieżności ujemnej (rozbieżna) – ustawienie kół do zewnątrz. Wpływa pozytywnie na zwrotność auta i zachowanie na zakrętach. Zmniejsza opory toczenia (zmniejszając spalanie), ale ogranicza stabilność samochodu na prostych drogach.

Dodajmy, że nieprawidłowe ustawienie zbieżności przyspiesza zużycie opon (więcej o oponach przeczytasz w artykule: Bieżnik w oponach samochodowych – minimalna grubość, rodzaje i zastosowania) i wpływa na wyższe spalanie. Znacznie obniża też bezpieczeństwo jazdy. Kierowca musi cały czas korygować tor jazdy. Dużo wyższe jest też ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Mechanik powinien dostosować sposób wykonania usługi ustawienia zbieżności kół po przeprowadzeniu dokładnego rozpoznania. Musi uwzględnić m.in. charakter samochodu, sposób jego wykorzystywania (np. to czy jest często załadowany i ma obciążone koła), a także preferencje prowadzenia pojazdu przez kierowcę (m.in. dynamikę jazdy, częstość użytkowania dróg szybkiego ruchu).

Geometria, a zbieżność – najważniejsze różnice

Niektórzy kierowcy mylą geometrię kół ze zbieżnością, używając tych pojęć zamiennie. Obydwa określenia odnoszą się jednak do innego rodzaju ustawienia kół samochodów osobowych czy ciężarowych.

Geometria to położenie kół w stosunku do samego auta. Złe ustawienie tego parametru sprawia, że samochód zaczyna „ściągać” przy jeździe prosto, a kierownica jest ustawiona pod kątem, a nie na wprost kierowcy. Z kolei zbieżność to określenie ustawienia kół względem osi jezdni. Pamiętaj, że obydwa elementy (zbieżność i geometrię) warto wykonywać podczas jednej usługi, aby znaleźć najoptymalniejsze parametry jezdne.

Jak ustawia się zbieżność kół? Jak kontrolować ustawienia zbieżności?

Ustawienie zbieżności kół polega na odpowiednim dokręceniu drążków kierowniczych. Mechanik obraca umieszczoną tam przeciwnakrętkę i wysuwa drążek poprzeczny. Uwzględnia przy tym wymagania producenta określonego pojazdu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że każdy model ma inne parametry wyjściowe, ale można je jednak zmienić w zależności od potrzeb.

Następnie mechanik mierzy odległość zewnętrzną część obręczy kół na wysokości osi. Prawidłowa odległość jest większa po stronie bliższej tyłowi samochodu. Niestety, zbieżność zmienia się wraz z upływem kilometrów. W pewnym momencie (po około 20-30 tysiącach) należy ją uregulować ponownie.

Jak przejawia się brak zbieżności kół? Objawy mogą być w tym przypadku bardzo różne:

• ściąganie w lewą lub prawą stronę podczas jazdy;
• duże zużycie bieżnika (przy dużych odchyleniach opona potrafi zniszczyć się po kilku kilometrach);
• nierównomierne starcie opon po dwóch stronach auta;
• łatwiejsze wchodzenie w lewy lub prawy zakręt. Problem z utrzymaniem prostego kierunku jazdy.

Wpływ na charakterystykę jazdy ma również ciśnienie w oponach. Więcej o tym przeczytasz w tekście: Ciśnienie w oponach – jak wpływa na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy?

Ile może kosztować ustawienie zbieżności kół w samochodzie? Jak często należy ją ustawiać?

Specjaliści wskazują, że zbieżność kół warto wykonywać profilaktycznie po przejechaniu około 30-40 tysięcy kilometrów lub co dwa lata. Ma to znaczenie szczególnie, jeżeli jeździsz dużo po nierównych, terenowych drogach. Warto ustawić też koła w przypadku zakupu używanego samochodu. Finansowanie auta z drugiej ręki powinno uwzględniać tego typu usługi.

Specjaliści podkreślają, że bezwzględnie musisz wykonać ustawienie zbieżności, jeżeli wymieniasz elementy zawieszenia czy układu kierowniczego takie jak m.in. wahacze, drążki kierownicze czy sworznie. Należy sprawdzić, jakie jest ustawienie zbieżności kół w przypadku najechania na dziurę, kolizji lub innych trudności w prowadzeniu auta.

Ile kosztuje ustawienie zbieżności? Cena nie jest wygórowana i zależy od rodzaju pojazdu, a także koniecznych modyfikacji. Sama kontrola kąta jazdy to wydatek około 100-150 złotych. Pełna usługa ustawienia prawidłowej zbieżności kół kosztuje od 200 do 250 złotych. W zamian otrzymasz komfort jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa. Nie warto więc na tym oszczędzać.

oferta automarketu

Samochody w atrakcyjnym finansowaniu

Nowe i używane auta w leasingu, wynajmie długoterminowym lub zakupie za gotówkę dla firm i osób prywatnych

Wpis powstał: 19 kwietnia, 2024
  • Facebook