Płyny eksploatacyjne w samochodzie – kompletny poradnik

Płyny eksploatacyjne w samochodzie – kompletny poradnik

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

Płyny eksploatacyjne w samochodach odpowiadają za poprawne działanie ruchomych mechanizmów: chłodzą układy, smarują je i konserwują. Utrzymywanie płynów na prawidłowym poziomie jest tak samo ważne, jak ich regularna wymiana. Zachowanie tej rutyny sprawia, że jazda jest bezpieczniejsza, a ryzyko poważnej i kosztownej w naprawie awarii – zminimalizowane. Choć samochody wyposażone są w systemy przypominające o terminie serwisu, warto samodzielnie, regularnie dokonywać kontroli poziomu płynów eksploatacyjnych.

Jakie płyny znajdziemy w samochodzie?

Pod maską samochodu ukryte są różnej wielkości zbiorniki na płyny, choć nie wszystkie wlewy znajdują się na widoku. Do płynów eksploatacyjnych w samochodzie zalicza się:

  • olej silnikowy,
  • olej w skrzyni biegów,
  • olej do sprężarki klimatyzacji,
  • płyn wspomagania układu kierowniczego,
  • płyn chłodzący,
  • płyn hamulcowy,
  • płyn AdBlue.

Olej silnikowy

Najważniejszym z płynów jest olej silnikowy, który chroni serce samochodu, czyli silnik. Ma do spełnienia ważne zadanie: smaruje wszystkie ruchome elementy w jego wnętrzu, przez co ogranicza ich tarcie i zużycie. Odprowadza także nadmiar ciepła. Smarowanie całego układu silnika zapobiega korozji i usuwa zanieczyszczenia.

Wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje oleju silnikowego

  • syntetyczny,
  • półsyntetyczny,
  • olej mineralny.

Większości producentów zaleca zakup konkretnego oleju silnikowego – warto skorzystać z tej podpowiedzi. Oprócz zaleceń co do rodzaju oleju, w instrukcji znajdują się wskazówki dotyczące zalecanej częstotliwości wymiany płynu. Zalecenia nie dotyczą producenta, tylko klasy i lepkości samego smarowidła. Na naszym blogu znajdziecie również kompletny poradnik wymiany oleju.

Jak często wymieniać olej w silniku?

Ogólnie przyjętym standardem jest wymiana oleju co 10-15 tys. kilometrów, lub co rok. Jednak to, jak często należy wymieniać olej silnikowy zależy od kilku czynników, m.in. od rodzaju silnika i oleju, stylu jazdy, a nawet od klimatu, w jakim samochód jest użytkowany. Warto pamiętać, że przy wymianie oleju konieczna jest również wymiana filtra.

Ile kosztuje wymiana oleju silnikowego? W przypadku Opla Astry J to wydatek rzędu 300-500 zł (wliczając materiały i robociznę). 

Olej przekładniowy w skrzyni biegów

Innym istotnym płynem stosowanym we wszystkich samochodach jest olej skrzyni biegów (zarówno w tej manualnej, jak i w automatycznej). Tak jak w przypadku oleju silnikowego, głównym zadaniem oleju przekładniowego jest ochrona i smarowanie ruchomych elementów.  Pośrednio olej przekładniowy wpływa na ograniczenie tarcia, zmniejsza zużycie elementów i odprowadza nadmiar ciepła.

Jak często wymieniać olej w skrzyni biegów?

Niektórzy producenci samochodów podają, że oleju w skrzyni biegów nie trzeba wymieniać, choć warto jednak stosować tę procedurę co około 100 tys. kilometrów, by pozbywać się zebranych zanieczyszczeń. Koszty wymiany oleju to w przypadku popularnego modelu Opel Astra VI rząd 200-500 zł (razem z robocizną).

Płyn wspomagania układu kierowniczego

Wspomaganie bez wątpienia podwyższa komfort użytkowania pojazdu, a wszystko to dzięki płynowi układu wspomagania. Jego wymiana jest względnie prosta – zbiornik umiejscowiony jest na ogół w dostępnym miejscu, dzięki czemu można wymienić go we własnym zakresie. Wymiana płynu wspomagania powinna się odbywać co 2-3 lata, lub każdorazowo po przejechaniu 100 tys. kilometrów. 

Poziom płynu układu wspomagania należy regularnie kontrolować: nawet drobna nieszczelność powoduje jego ubytek, co może doprowadzić do zatarcia się pompy wspomagania. 

Przykładowa cena za usługę wymiany płynu do wspomagania dla Skody Fabia to 200 zł.

Olej w klimatyzacji

Klimatyzacja jest dobrodziejstwem, która powoli staje się standardem w samochodach. Zwykle pamięta się o wymianie czynnika chłodzącego urządzenia, ale często pomija się konieczność wymiany oleju w sprężarce lub kompresorze. Właściwa eksploatacja i wymiana płynu zgodnie z zaleceniami producenta skutecznie chroni przed niespodziewanym wydatkiem. 

Ile kosztuje wymiana oleju w klimatyzacji? Zwykle nie wykonuje się jej samodzielnie, ale przy okazji uzupełniania czynnika chłodzącego i wymiany filtra kabinowego. Cena łączna usługi np. w samochodzie BMW serii 3 to ok. 200-700 zł.

Płyn AdBlue

AdBlue to roztwór mocznika i wody demineralizowanej, stosowany w silnikach diesla z normą EURO 6. Na płyn jest osobny zbiornik, a jego zawartość miesza się ze spalinami, dzięki czemu z rury wydechowej ostatecznie wydostaje się w głównej mierze woda i azot.

AdBlue można uzupełnić na stacji benzynowej: zatankować z dystrybutora lub kupić w baniaku o pojemności do 10 l. Jako jeden z nielicznych, płyn AdBlue jest niewymienialny – trzeba go tylko uzupełniać. Brak AdBlue w silniku do niego przystosowanym może skutkować zakłóceniami pracy motoru lub nawet unieruchomieniem auta.

Płyn hamulcowy

Z punktu widzenia bezpieczeństwa, płyn hamulcowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, a jego niedobór znacząco obniża skuteczność hamowania.

Płyn hamulcowy zużywa się, tracąc swoją gęstość i pozostałe właściwości. Wymieniany regularnie, będzie również chronić cały układ przed wilgocią, gdyż posiada właściwości higroskopijne. Zaleca się wymieniać go co dwa lata. Przykładowy koszt wymiany płynu hamulcowego dla Mercedesa klasy C to ok. 200 zł.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy wraz z olejem silnikowym odprowadza ciepło z silnika, chroniąc mechanizm przed przegrzaniem. Krąży w obiegu zamkniętym, pomiędzy silnikiem a chłodnicą, obniżając temperaturę jednostki napędowej.

Problemy z układem chłodniczym zdarzają się częściej w okresie zimowym. To wtedy zwykle dochodzi do rozszczelnienia się układu, co prowadzi do ubywania cieczy. Drobne ubytki płynu można uzupełniać we własnym zakresie. Cena usługi w warsztacie, np. dla Volkswagena Passata to 180 zł.

Płyn do spryskiwaczy

Na rynku dostępne są dwa podstawowe rodzaje płynów do spryskiwaczy: zimowe i letnie. Letni składa się z wody destylowanej lub demineralizowanej oraz alkoholu – zadaniem mieszanki jest skuteczne oczyszczenie szyby z owadów i kurzu. Zimowa mieszanka zawiera więcej alkoholu niż letni płyn, co obniża temperaturę zamarzania i powoduje, że lód na szybie łatwiej się rozpuszcza. Kanister z płynem do spryskiwaczy często wyposażony jest w wygodny lejek, który umożliwia napełnienie zbiornika bez rozlewania cieczy. 

Wynajem samochodów długoterminowy

Choć niektóre płyny eksploatacyjne można uzupełniać czy wymieniać samodzielnie, najbezpieczniej jednak powierzyć to specjaliście. Jeśli nie masz czasu, by pamiętać o wymianie płynów eksploatacyjnych, skorzystaj z pakietu Comfort w Automarket i wybierz wynajem długoterminowy lub leasing auta. W pakiecie Comfort przeglądy i naprawy masz w cenie!


Wpis powstał:

23 marca, 2023