Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Poradnik wymiany oleju – koszt wymiany oleju i filtrów

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Wymiana oleju to gwarancja dobrej pracy silnika, bo ten — żeby mieć jak najdłuższą żywotność — potrzebuje smarowania. Inaczej może się zatrzeć i przestać działać.

Nie lekceważ okresowej wymiany oleju i filtrów! Nawet jeśli uważasz, że cena tego „zabiegu” nie należy do niskich.

Zapraszamy do poradnika. Dowiedz się, jak często należy wymieniać olej oraz ile kosztuje wymiana oleju i filtrów.

Wymiana oleju w silniku – do czego służy olej?

Mówi się: bez paliwa nie pojedziesz. Ale prawda jest taka, że nie pojedziesz też bez oleju. Dlaczego jest tak ważny? Bo chroni silnik przed szybszym zużyciem.

Musisz wymieniać olej, jeśli chcesz, aby Twój silnik zachował długą żywotność. Spójrz na podstawowe właściwości tego płynu:

Chroni przed zatarciem

Silnik składa się z części, które ze sobą współpracują. Są w nim m.in. panewki wału korbowego, wałki rozrządu i turbosprężarka. W tych miejscach dochodzi do tarcia, a to powoduje opór. Olej pokrywa te elementy silnika i sprawia, że pracują gładko.

Olej chłodzi silnik

Olej odprowadza ciepło z silnika, które pochodzi m.in. z tarcia.

Olej silnikowy oczyszcza

Silnik samochodu spalinowego to nie jest najczystsze miejsce… Brud wynika ze wspomnianego tarcia, ale do wnętrza silnika mogą się też dostać różne drobinki i pyły. Pokrywa go też osad pochodzący ze spalania paliwa. Olej wszystko to wypłukuje prosto do filtrów (dlatego wraz z olejem wymieniasz filtry).

Te cechy oleju sprawiają, że nasmarowany silnik będzie dobrze i długo pracować, nawet na najwyższych obrotach.

Jak często należy wymieniać olej?

Już wiesz, że wymiana oleju jest ważna. Pora odpowiedź na kluczowe pytanie: jak często to robić? Niestety, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Są różne „szkoły”, które radzą jak traktować wymianę oleju.

Podejście 1: kieruj się zaleceniami producenta. To rozsądne podejście, w końcu kto lepiej zna samochód, niż jego twórca? Czasem jednak producenci lubią się „przechwalać” i podają zbyt duże interwały wymiany oleju (podobnie jak to robią z deklarowanym spalaniem).

Podejście 2: zapytaj o informacje doświadczonego mechanika lub posiadaczy takiego samego modelu.

Wielu kierowców za graniczny uznaje zasięg w zakresie 10-30 tys. km. W rzeczywistości wszystko zależy od auta i tego, jak je prowadzisz. Przy używaniu głównie auta w mieście lub sportowym zacięciu do jazdy Twój samochód będzie potrzebować częstszej wymiany oleju (w ekstremalnych przypadkach np. co 5 tys. km).

Podejście 3: Przy małych przebiegach rocznych (poniżej 10 tys km) warto wymienić olej co najmniej raz w roku. Olej traci swoje właściwości nie tylko wskutek eksploatacji, ale także sam z siebie, czyli z biegiem czasu. Jeżeli będziesz wymieniać go w cyklu rocznym, płyn nie zestarzeje się i będzie właściwie pełnił swoją rolę.

Naszym zdaniem warto przyjąć zasadę łączącą te trzy podejścia. Przestrzegaj zaleceń producentów, ale dowiedz się jak często robią to inni właściciele tego modelu. A najlepiej wynajmij auto w pakiecie Comfort na naszej platformie, a to my będziemy zajmować się takimi sprawami – Tobie pozostanie przyjemność jazdy.

Jaki olej do silnika?

Olej musi być dobrany odpowiednio do silnika i mieć właściwą klasę jakości. Jak dobrze wybrać? To proste, gdy poznasz podstawowe parametry oleju silnikowego:

Lepkość (gęstość) oleju silnikowego

To inaczej łatwość, z jaką olej przepływa w danej temperaturze. Są dwa rodzaje lepkości: zimowa i letnia.

Zimowa oznacza mniejszą gęstość, która ułatwia np.  łatwiejsze ruszanie w niskiej temperaturze. Z kolei letnia jest gęstsza i chroni części silnika poddane wysokiej temperaturze.

Nie chodzi tu tylko o porę roku, ale o sposób wykorzystania auta — sportowe będą potrzebować większego smarowania.

Gęstość oleju silnikowego znajdziesz na opakowaniu przed literą W. Dla filtrów zimowych będzie to np.: 0W, 5W, 25W, a dla olejów letnich: W8, W12,W16 i inne.

Klasa jakości oleju silnikowego

Możesz spotkać trzy klasyfikacje jakości olejów — API, SAE i ACEA. Najbardziej popularna jest API (skrót od American Petroleum Institute), która dzieli oleje na benzynowe (oznaczane literą S) oraz do Diesla (oznaczane literą C). Te klasy jakości mają swoje normy — im wyższa, tym olej ma wyższą jakość. Normy są oznaczane kolejnymi literami alfabetu. Łatwo więc sprawdzić, że olej z oznaczeniem SN będzie lepszy niż ten, na którym widnieje np. SG.

Dobrym zwyczajem jest wlewanie do silnika oleju o klasę lepszego niż zaleca producent auta. Słabszej jakości olej, niedopasowany do parametrów samochodu, może nawet negatywnie wpłynąć na sprawność silnika i obniżyć jego żywotność.

To jednak nie koniec podziału olejów silnikowych. Ze względu na wiek auta możesz zastosować oleje:

  • syntetyczne — do użytku w nowych samochodach,
  • półsyntetyczne (mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych) — do samochodów kilkuletnich,
  • mineralne — do samochodów 10-letnich i starszych.

Musimy Cię też przestrzec. Na rynku znajdziesz oleje określane jako „long life”. To produkty przeznaczone do sposobu serwisowania aut, który jako wytyczne bierze pod uwagę maksymalne wartości, jakie podaje producent.

Niestety, producenci lubią czasem obiecywać, że przejedziesz autem nawet 30 tys. km bez wymiany oleju. Nie próbuj tego! Takie traktowanie silnika poskutkuje szybszym zużyciem panewek. 

Ile kosztuje wymiana oleju i filtrów?

Zasady wymiany oleju to jedno. Ważna jest też cena takiej usługi. Policzyliśmy dla Ciebie orientacyjny koszt.

Oczywiście możesz go obniżyć, jeśli wymienisz płyn samodzielnie. Odradzamy to, gdy nie masz ku temu warunków (bez garażu z kanałem raczej się nie obędzie!) lub nie czujesz się pewnie w tego typu pracach (nic na siłę!).

Koszt zależy m.in. od ilości oleju, którego potrzebuje Twój samochód. Sprawdź, ile oleju musisz jednorazowo wlać do auta. Jeśli jeździsz niewielkim miejskim kompaktem, pewnie będzie to ok. 4-5 litrów. W przypadku większego samochodu z dużym silnikiem, może to być nawet 10 litrów.

Pamiętaj, żeby nie wlewać oleju do pełna — żaden samochód tego nie lubi, bo może to uszkodzić układ napędowy!

Gdy już wiesz, ile litrów potrzebujesz możesz przystąpić do wymiany oleju. Cena za litr waha się od około 15 zł za olej mineralny do 30-40 zł za olej syntetyczny.

Za filtr, który — jak już wiesz — trzeba wymienić przy każdej zmianie oleju, zapłacisz od 20 do 40 zł.

Uśredniając, łącznie wyniesie Cię to około 100-200 zł.

Jak widzisz, przy wymianie oleju i filtrów cena zależy od samochodu i rodzaju oleju. A to jeszcze nie wszystko, bo wymianę warto zlecić fachowcom. Rozstrzał cen za taką usługę potrafi być olbrzymi…

Najmniej zapłacisz w zwykłym warsztacie – od 50 do 100 zł. W autoryzowanym serwisie dealerskim cena dojdzie nawet do 150 zł, a bywa i drożej…

W sumie średnia kwota wymiany oleju i filtrów może wynieść Cię około 300 zł.

Chyba, że… olej i filtry wymieniasz w samochodzie, który masz w leasingu lub wynajmie długoterminowym i korzystasz z pakietu usług serwisowych (u nas nazywa się to pakietem Comfort). Wtedy koszt tej usługi jest wpisany w miesięczne raty.

To wygodna opcja, bo nie zajmujesz się wymianą osobiście, nie ponosisz dodatkowych kosztów i masz zapewnioną gwarancję serwisu najlepszej jakości (przeglądy odbywają się ASO). Sprawdź, jakie korzyści daje leasing i wynajem długoterminowy w Automarket.pl

Tagi:
Wpis powstał: 8 grudnia, 2021
  • Facebook