Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Naprawa opon – kiedy ma sens i na czym polega?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Naprawa opon to alternatywa dla ich wymiany. Nie wszystkie uszkodzenia dają jednak taką możliwość – czasem nowa opona to konieczność. Kiedy i jak można dokonać naprawy ogumienia?

Czy można jeździć na przebitej oponie?

Zdarzają się uszkodzenia opon, które nie wiążą się z koniecznością naprawy i pozwalają na dalszą eksploatację ogumienia. Jeżeli przebicie ma głębokość maksymalnie 5 mm, a indeks prędkości nie jest wyższy niż 240 km/h, przebita opona może zostać naprawiona. W przeciwnym razie trzeba poddać ją utylizacji.

Jeśli dojdzie do przebicia opony, dalsza jazda może być zwyczajnie niebezpieczna. W takiej sytuacji należy spokojnie dojechać do wulkanizatora. Uszkodzona opona nie gwarantuje tak dobrej przyczepności do podłoża i zwiększa możliwość kolizji drogowej. Dalsza jazda może spowodować jeszcze większe uszkodzenia.

Uwaga na przepisy

W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury 1 z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia znajdują się informacje na temat opon, w jakie nie może być wyposażony żaden pojazd.

Najczęstsze rodzaje uszkodzenia ogumienia

Do uszkodzenia opony czasami nie trzeba wiele – wystarczy, że na drodze pojawi się gwóźdź lub inny twardy i ostry przedmiot. Wśród przyczyn uszkodzenia ogumienia wymienia się również zbyt wysokie lub niskie ciśnienie w kole, przeciążenie osi samochodu, niesprawne amortyzatory, zużycie bieżnika czy dużą zbieżność/rozbieżność kół. Do najczęstszych rodzajów uszkodzenia opon można zaliczyć m.in.:

  • przecięcie opony;
  • naderwanie gumy;
  • przetarcie ściany bocznej;
  • wyząbkowanie opony;
  • wgłębienie ściany bocznej.

Jeżeli doszło wyłącznie do przetarcia opony, a nie jest ono głębokie, zazwyczaj nie ma potrzeby wizyty u wulkanizatora. Jeśli natomiast opona uległa „wyząbkowaniu”, wystarczające może się okazać przełożenie jej na inną oś. Taka opona może generować większy hałas podczas jazdy, jednak nie zawsze jest konieczna jej naprawa.

Istnieją pewne uszkodzenia, które przekreślają możliwość klejenia opony z boku czy innego sposobu naprawy – np. głębokie przebicie (zwłaszcza w przypadku opon o wysokim indeksie prędkości), głębokie przetarcie czoła opony czy rozdarcie ściany bocznej. Co do zasady jeśli z opony uchodzi powietrze, też nie nadaje się ona do naprawy. Co więcej, naprawie nie powinny być poddawane opony z uszkodzeniami chemicznymi.

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś na temat bieżnika, zapoznaj się z artykułem: „Bieżnik w oponach samochodowych – minimalna grubość, rodzaje i zastosowania”!

Kiedy naprawa opony ma sens?

Jeżeli nie doszło do poważnych uszkodzeń ogumienia, naprawa u specjalisty pozwoli uniknąć zakupu nowej opony. W takiej sytuacji łatanie, bieżnikowanie czy klejenie opony ma sens. Naprawa opony po gwoździu w wielu przypadkach również jest możliwa. Jeżeli jednak ogumienie nie należy do najmłodszych, a uszkodzenie wygląda na głębokie, lepiej od razu rozejrzeć się za nową oponą. Dotyczy to również wysokiego indeksu prędkości lub wysokiego wskaźnika TWI, określającego poziom starcia gumy.

Których opon nie należy naprawiać?

Jeżeli opona jest wykorzystywana głównie do wolniejszej jazdy po mieście, zawsze warto spróbować ją naprawić. Nie należy jednak dokonywać napraw starego ogumienia. W tym przypadku w grę wchodzi wyłącznie utylizacja uszkodzonej opony – a najlepiej wymiana wszystkich opon na nowe. W przypadku zużycia bieżnika również nie powinna być już ona naprawiana. Co więcej, uszkodzenie boku opony sprawia, że jest ona bardziej narażona na rozerwanie i pęknięcie – naprawa opony z boku w wielu przypadkach jest więc ryzykowna.

Zastanawiasz się, ile trzeba obecnie zapłacić za wymianę opon i zakup ogumienia na zimę? Nasz artykuł „Ile kosztuje wymiana opon 2023? Ile trzeba zapłacić za dobre zimówki?” powinien rozwiać Twoje wątpliwości.

Naprawa przebitej opony – sposoby

Jeżeli opona została przebita przez ostry, prosty przedmiot pod kątem prostym do czoła, zazwyczaj stosuje się technikę kołkowania. Wówczas ubytek jest delikatnie rozwiercany, a w jego miejsce wulkanizator wbija gumowy kołek, który ma przeciwdziałać upływowi powietrza.

W przypadku przebić punktowych stosowana jest często tzw. wulkanizacja na zimno. Wulkanizator zalewa ubytek preparatem, który wchodzi w reakcje z oponą i delikatnie ją topi, a ponadto – uzupełnia dziurę. Ubytek zasklepia się dodatkowo w wyniku parowania.

Jeżeli uszkodzeniu uległ bok ogumienia, w profesjonalnych zakładach wulkanizacyjnych stosuje się wulkanizację na gorąco. W tym przypadku dochodzi do zastąpienia dziury specjalną mieszanką gumy i jej połączenia z materiałem opony. Naprawa boku opony na gorąco to rozwiązanie pomocne zwłaszcza przy większych ubytkach. Warto mieć jednak na uwadze, że ten sposób wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami.

Naprawa opony – cena

Koszt naprawy opony zależy m.in. od rodzaju uszkodzenia. Jeżeli konieczne jest wyłącznie załatanie opony, zazwyczaj kwota ta wynosi ok. 50 złotych. Bardziej zaawansowana wulkanizacja wiąże się jednak z większymi kosztami – a wówczas zdarza się, że to wymiana opony jest bardziej opłacalnym rozwiązaniem.

Nasi klienci, decydując się na leasing samochodu lub wynajem długoterminowy samochodów, mogą postawić na pakiet Comfort. Obejmuje on m.in. obsługę ogumienia – nie tylko zakup czy przechowywanie, ale również wymianę i serwisowanie. Cała obsługa uwzględniona jest w miesięcznej racie leasingowej lub opłacie abonamentowej. W razie jakiegokolwiek uszkodzenia czy konieczności wymiany opon użytkownik samochodu nie musi więc poświęcać dodatkowych środków ani czasu.
Sprawdź naszą ofertę na Automarket.pl i zacznij oszczędzać, jeżdżąc wymarzonym autem!

Wpis powstał: 11 kwietnia, 2024
  • Facebook