Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Jazda na suwak to metoda zmniejszania zatorów drogowych. Z powodzeniem sprawdza się w wielu krajach.
Korzystają z niej kierowcy w Niemczech, Austrii, Belgii i Luksemburgu, a także w Czechach, na Słowacji i w Słowenii. Na wschód od Polski na suwak jeżdżą Litwini. Od wielu lat reguluje też ruch na drogach Stanów Zjednoczonych, a za mistrzów w tej dziedzinie uważa się Japończyków. Ci kierowcy z niewzruszonym spokojem ustępują miejsca innym pojazdom, dzięki czemu samochody na ulicach Japonii poruszają się płynniej niż gdziekolwiek indziej.
W Polsce jazda na suwak jest obowiązkowa od 6 grudnia 2019 roku. Niestety - nie wszyscy kierowcy ją stosują, a część robi to nieumiejętnie.
Poniżej opisujemy przepisy, zasady i najczęstsze błędy popełniane przy tym manewrze.
Na czym polega jazda na suwak?
Wyobraź sobie zwykły zamek błyskawiczny. Ząbki z jednej i drugiej strony zachodzą na siebie naprzemiennie i dzięki temu możesz zapiąć zamek.
Działa to podobnie w przypadku jazdy na suwak.
W określonych okolicznościach kierowcy mają obowiązek umożliwić innym płynny wjazd na drogę. Polega na naprzemiennym „wpuszczaniu” do ruchu po jednym aucie.
Jazdę na suwak stosuje się:
- gdy z zanikającego lub zablokowanego pasa ruchu kierowcy zamierzają wjechać na drogę z pierwszeństwem,
- kiedy pasy ruchu obok drogi przejezdnej są zablokowane, kończą się lub służą do zmiany pasa (w takim przypadku jako pierwsze przepuszczasz auto z prawej strony),
Pamiętaj! Na suwak jeździmy tylko wtedy, gdy ruch samochodów jest zwolniony, np. ze względu na korki.
No dobrze, ale po co całe to zamieszanie?
Pewnie się trochę zdziwisz, jak za chwilę przeczytasz o tym, co nam daje jazda na suwak:
- rozładowuje zatory drogowe — to jazda wprost antykorkowa!
- pomaga utrzymać przepustowość na drodze,
- jako kierowca, który czeka na włączenie do ruchu, nie denerwujesz się tak bardzo, bo wiesz, że za chwilę pojedziesz dalej.
Jak widzisz, mała rzecz, a ma silny wpływ na zachowanie na drogach.
Zniecierpliwienie i agresja to powszechne dolegliwości kierowców. Nieraz prowadzi do kolizji i wypadków. Jazda na suwak przynosi ulgę napiętym nerwom kierowców.
Jazda na suwak — instrukcja
Ta metoda ma kilka zasad, które musi poznać każdy dobry kierowca.
Gdy włączasz się do ruchu:
- dojedź do końca pasa, na którym jesteś,
- zachowaj prędkość zbliżoną do auta jadącego obok,
- zasygnalizuj kierunkowskazem potrzebę zmiany pasa,
- jeśli masz wolną drogę, włącz się do ruchu.
Gdy jesteś na przejezdnym pasie ruchu:
- kiedy dojeżdżasz do kończącego się po Twojej lewej lub prawej stronie pasa ruchu, zatrzymaj się na chwilę, żeby pierwszy czekający samochód mógł wjechać na pas, na którym jesteś,
- jeśli po obu stronach masz kończące się pasy ruchu — przepuść po jednym aucie z każdego pasa (jako pierwsze wpuść auto z prawej strony),
- dobra robota, jedź dalej!
To naprawdę nie jest trudne. Pamiętaj przede wszystkim o prędkości zbliżonej do innych pojazdów i płynnym przepuszczaniu tylko jednego auta. A jeśli chcesz włączyć się do ruchu, zawsze dojedź do końca swojego pasa. Jeśli tego nie zrobisz, kierowcy potraktują to jako wymuszenie pierwszeństwa.
W zrozumiały sposób jazdę na suwak obrazuje film Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Najczęstsze błędy kierowców przy stosowaniu jazdy na suwak
W jeździe na suwak można popełnić kilka błędów. Pokrótce je opisujemy – sprawdź koniecznie, czy i Tobie się one nie przytrafiają.
Przykłady błędów kierowców włączających się do ruchu:
- próba włączania się do ruchu przed dojechaniem do końca pasa ruchu (to wymuszanie pierwszeństwa i zaburzenie płynności jazdy na suwak),
- niedostosowanie prędkości do innych aut poruszających się na drodze,
- próba „wepchnięcia się” na pas ruchu za przepuszczanym właśnie autem (spokojnie, zdążysz wjechać!).
Błędy kierowców przepuszczających auto, które chce włączyć się do ruchu:
- niedostosowanie prędkości do innych aut poruszających się na drodze,
- niewpuszczenie auta, które chce włączyć się do ruchu (pierwszego w kolejce do zjazdu z kończącego się pasa),
- wpuszczanie więcej nic jednego auta na główny pas ruchu (takie działanie nie zmniejsza korka na drodze!).
Jak widzisz, po każdej stronie jazdy na suwak, a właściwie na każdym pasie ruchu, mogą jechać kierowcy, którzy nie przestrzegają przepisów. Nie zawsze wynika to z chęci łamania zasad, bo czasem też z niewiedzy.
Kiedy jazda na suwak nie obowiązuje?
Kłopot ze stosowaniem jazdy na suwak polega na tym, że wielu kierowców nie wie, jak interpretować przepisy.
Wiesz już, kiedy trzeba jeździć na suwak. Są jednak sytuacje, w których ta metoda nie obowiązuje, choć może się wydawać, że powinna.
Jazdy na suwak nie stosuj, gdy:
- wyjeżdżasz z drogi rozbiegowej (np. ze stacji benzynowej, osiedla lub supermarketu) i chcesz włączyć się do ruchu,
- chcesz wjechać na trasę szybkiego ruchu,
- skręcasz na pasie do skrętu w prawo lub w lewo,
- ruch na drodze nie przypomina korka (zmniejszenie prędkości musi obejmować wszystkie pasy, bo w przeciwnym razie może dochodzić do niebezpiecznej sytuacji, np. auto jadące 30 km/h wjedzie przez rozpędzony pojazd na pasie obok).
W powyższych sytuacjach nie oczekuj, że kierowcy Cię przepuszczą. A jeżeli to Ty jedziesz drogą z pierwszeństwem, nie musisz zwalniać, żeby przepuścić inne auto.
Jazda na suwak — przepisy w Polsce
W Polsce jazdę „na zamek” (tak inaczej mówi się na „suwak”) reguluje art. 22 Prawa o ruchu drogowym w ust. 4a i 4b.
Kto się do tych zasad nie zastosuje, naraża się nawet na 500 zł mandatu, ponieważ popełnia wykroczenie opisane w art. 90 tego samego dokumentu:
„Kto tamuje lub utrudnia ruch na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, podlega karze grzywny albo karze nagany”.
Trudno z tym przepisem dyskutować. Kiedy jest korek i nie jedziesz na suwak, przyczyniasz się do utrudniania ruchu na drodze.
Kto nie zastosuje się do przepisów jazdy na suwak i spowoduje wypadek, musi też pokryć koszty naprawy samochodów poszkodowanych osób. Szkody likwiduje w imieniu sprawcy ubezpieczyciel w ramach obowiązkowego w naszym kraju ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Po takim zdarzeniu rośnie ceny polisy w następnym roku.
Kto płaci mandat za brak "jazdy na suwak"
Mandat dostaje kierowca, a nie właściciel samochodu. Dotyczy to zarówno samochodów zarejestrowanych na osoby prywatne, jak i aut, z których kierowcy korzystają w ramach leasingu samochodu lub wynajmu długoterminowego.
Jeżeli korzystasz z samochodu należącego do firmy leasingowej, przekazanie przez nią Twoich danych policji może Cię dodatkowo kosztować.
Więcej pisaliśmy o tym w artykule o punktach karnych.
Tagi:
Wpis powstał:
7 lutego, 2022