Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Chcesz mieć świetne i tanie w utrzymaniu auto? Da się to pogodzić, jeśli zadbasz o spokojną jazdę. Poniżej wyjaśniamy, jak to zrobić.
Ile pali Twój samochód?
Producenci podają średnie zużycie paliwa w każdym aucie, ale deklaracje mogą trochę odbiegać od rzeczywistości. Dlatego spalanie najlepiej obliczyć samodzielnie. Jak? To proste:
- zatankuj bak do pełna,
- wyzeruj licznik kilometrów (jeśli nie masz takiej możliwości — zapisz stan licznika),
- pokonaj autem wybraną odległość,
- ponownie zatankuj do pełna, wyzeruj licznik i przejedź ten sam dystans.
Liczba przejechanych kilometrów i ilość zatankowanego paliwa w obu cyklach powinna być zbliżona. Powinien Cię przede wszystkim interesować wynik z drugiego przejazdu.
W następnym kroku oblicz spalanie według wzoru: ilość zatankowanego paliwa dzielisz przez liczbę przejechanych kilometrów i mnożysz to przez sto.
Wynik działania to średnie zużycie paliwa Twojego auta. W ten sposób obliczysz spalanie w mieście i na trasie.
Mając te informacje, łatwo zauważysz każde większe odchylenie w spalaniu. Będzie to dla Ciebie sygnał do przeglądu auta i… recenzja Twojego stylu jazdy. Niestety, nie obniżysz spalania bez dobrych nawyków za kierownicą.
Tak zmniejszysz spalanie (5 skutecznych sposobów)
Największa oczywistość: Twój samochód powinien palić jak najmniej. Ucieszy się z tego środowisko, odetchnie Twój budżet. To najprostsza definicja eco-drivingu.
Nie traktuj tego jako motoryzacyjnego wymysłu, bo jazda „eco” przyniesie Ci konkretne korzyści. To powinno cię zachęcić: umiejętne korzystanie z auta da Ci nawet do 30% oszczędności na paliwie! Ma to kolosalne znaczenie w skali roku.
Liczymy! Ile oszczędności przynosi eco-driving?
Powiedzmy, że w ciągu roku przejeżdżasz 25 000 km. Twoje auto pali 8 l benzyny na 100 km. Jeśli uzupełniasz bak po 5,25 zł/l, na stacji zostawisz 10 500 zł. Sporo, ale jeśli „powalczysz” o 30% oszczędności, aż 3150 zł zostanie Ci w kieszeni! |
Ekonomicznej jazdy nauczysz się bez problemu. Poznaj 5 najważniejszych zasad.
- Opanuj ekonomiczny styl jazdy
Ekonomiczny, czyli jaki? Spokojny, uważny. Musisz wiedzieć, kiedy auto pali więcej. Jazda na wysokich obrotach, gwałtowne hamowanie, ostre przyspieszanie i hamowanie — szarpana jazda to główny winowajca wysokich kosztów eksploatacji auta. - Sprawdzaj stan opon
Najważniejsze jest ich prawidłowe ciśnienie. Według ekspertów, ogumienie odpowiada za około 10% zużycia paliwa. Każdy model samochodu ma zalecane przez producenta ciśnienie. Pilnuj tych wskazań, a na stację będziesz podjeżdżać rzadziej. Pamiętaj, że najwięcej tracisz, kiedy opony mają za mało powietrza.
Jeśli tylko pogoda na to pozwala, zmieniaj opony z zimowych na letnie. Zimowe są szersze, a to zwiększa spalanie. Ogólna zasada jest taka — im mniejsze i węższe opony zimą, tym lepiej. - Wyłącz wszystko, co zbędne
Klimatyzacja, podgrzewane fotele, radio — czy na pewno potrzebujesz tego wszystkiego, jadąc na zakupy do supermarketu oddalonego o pół kilometra od domu? Raczej nie, a wyłączenie zbędnej elektroniki odciąży akumulator i zmniejszy spalanie. Komfort tak, ale nie ma co przesadzać! - Dbaj o sprawność pojazdu
Auto osiąga optymalne wyniki, gdy jest w pełni sprawne. Rób regularne przeglądy, sprawdzaj klocki hamulcowe, silnik, świece, filtry, geometrię kół. Wymieniaj regularnie olej i płyn hamulcowy. Tak, nawet stary lub źle dobrany olej pogorszy wyniki spalania. - Nie przeładowuj bagażnika
Lżejszy samochód to lepsza aerodynamika. Niestety, często mamy zwyczaj przewozić w aucie mnóstwo rzeczy, których nie chce nam się przenosić w inne miejsce. Też tak robisz? To błąd, za który płacisz paliwem. Wyjmij z bagażnika wszystko, czego nie potrzebujesz do codziennej jazdy.
Czy wiesz, że na Automarket.pl w pakiecie Comfort zapewnisz sobie wymianę i przechowywanie opon w cenie wynajmu długoterminowego lub leasingu? Sprawdź oferty aut używanych Pakiet Comfort w Automarket.pl obejmuje także naprawy i przeglądy samochodu. Wybierz tę opcję i nie przejmuj się uciążliwymi formalnościami oraz serwisami. |
Spalanie benzyny, diesla i gazu — porównanie
W tej części artykułu opisujemy pod kątem spalania silniki: benzynowy, diesel i hybrydowy. Więcej o wyborze napędu przeczytasz w innym naszym tekście.
Na potrzeby porównania wybraliśmy Toyotę Auris, która słynie z niezawodności i jest często wybierana przez polskich kierowców. Oferty na ten samochód znajdziesz tutaj.
Benzyna
W zależności od wersji, Toyota Auris z silnikiem benzynowym pali 4,8-5,6 l na 100 km w cyklu mieszanym (w trasie i w mieście).
Jest kilka rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę, żeby zmniejszyć spalanie w silniku benzynowym:
• utrzymuj stałą prędkość lub zwiększaj ją stopniowo – nie szarżuj i nie dociskaj pedału gazu przy każdej okazji,
• zmieniaj biegi w odpowiednim momencie, unikaj zbyt wysokich obrotów (o konieczności zmiany biegu poinformuje Cię obrotomierz, ale też charakterystyczny dźwięk „duszonego” silnika),
• zimą daj silnikowi trochę czasu na rozgrzanie się i przez pierwsze minuty nie rozpędzaj się za bardzo.
Diesel
Silnik diesla w Toyocie Auris zużywa mniej paliwa – 4,1-4,2 l na 100 km. Ale i tu „powalczysz” o lepszy wynik! Pamiętaj o tych rzeczach:
• lekko naciskaj gaz i pozwól, aby auto stopniowo nabierało prędkości,
• staraj się przejeżdżać jak najdłuższe odległości – na krótszych odcinkach „wrzucaj” jak najwyższy bieg i utrzymuj stałą prędkość,
• pamiętaj, że postój przy włączonym silniku wbrew pozorom nie wpływa na spalanie, ale częste uruchamianie auta już tak,
• silnik potrzebuje rozgrzewki - jeśli uruchamiasz auto po dłuższym postoju, daj mu chwilę popracować i przez pierwszych kilka minut nie jedź zbyt szybko.
Hybryda
Toyota Auris w wersji hybrydowej spali 5,6 l/100 km. Im częściej jeździsz na silniku elektrycznym, tym więcej oszczędzasz paliwa. System elektryczny odciąża silnik benzynowy, więc auto potrzebuje mniej paliwa do startu i nabrania prędkości.
Pilnuj ładowania baterii, żeby jak najczęściej przełączać się na napęd elektryczny. Jeśli masz do pokonania krótki dystans, użyj tylko napędu elektrycznego.
Przełączaj się na niego w trasie, gdy osiągniesz docelową prędkość. Utrzymaj ją, a spalanie będzie niemal zerowe! Silnik spalinowy włączy się tylko wtedy, gdy trzeba będzie przyspieszyć lub wjechać na wzniesienie.
Pamiętaj! W wielu autach hybrydowych, to komputer wybiera rodzaj napędu za Ciebie i ocenia, co da Ci w danym momencie największe oszczędności.
Tutaj przeczytasz więcej o autach hybrydowych.
Tagi:
Wpis powstał:
20 stycznia, 2022