Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Co to jest spalanie stukowe – detonacyjne?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Spalanie stukowe to jeden z rodzajów spalania, jakie występuje w silnikach benzynowych. Tego rodzaju proces jest uznawany za anomalię i może prowadzić do uszkodzenia silnika. Na czym dokładnie polega spalanie stukowe? Jakie są jego przyczyny i do czego może doprowadzić? Odpowiedzi na te oraz kilka innych pytań, znajdziecie w naszym artykule.

Co to jest spalanie stukowe?

Spalanie stukowe, nazywane również detonacyjnym, to z angielskiego LSPI (Low Speed Pre-Ignition). Tego typu spalanie pojawia się przy niskiej prędkości obrotowej jednostki napędowej i jest uznawane za anomalię procesu spalania. Spalanie stukowe to zjawisko typowe dla nowoczesnych silników benzynowych, o małej pojemności cylindra, projektowanych zgodnie z ideą downsizingu. Może jednak dotyczyć także jednostek napędowych o dużej pojemności. W dalszej części tekstu wskażemy, które auta są narażone na wystąpienie spalania stukowego.

Na czym dokładnie polega spalanie stukowe?

Spalanie stukowe jest zjawiskiem polegającym na samorzutnym zapłonie mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku spalinowym. Podczas normalnego procesu spalania mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje zapalona iskrą z układu zapłonowego. W przypadku spalania stukowego, zapłon zachodzi przed czasem, co powoduje powstawanie fal uderzeniowych, wywołujących charakterystyczne dźwięki i wibracje. Samo zjawisko spalania stukowego jest skomplikowane, związane z procesami termodynamicznymi i chemicznymi zachodzącymi w silniku. Wysoka temperatura i ciśnienie w cylindrze silnika wpływają na szybkość spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co może prowadzić do wystąpienia spalania stukowego.

Jakie są przyczyny spalania stukowego?

Do najczęstszych przyczyn występowania spalania stukowego należą: niewłaściwa liczba oktanowa paliwa lub źle wyregulowany zapłon. W nowoczesnych silnikach instaluje się czujniki spalania stukowego, dlatego wspomniane wcześniej odchylenia, nie powinny mieć miejsca. W przypadku samochodów z nowoczesnymi silnikami, przyczyną spalania stukowego może być:

  • przestawiony wałek rozrządu,
  • uszkodzony czujnik spalania stukowego,
  • niepoprawnie wyregulowany kąt wyprzedzania zapłonu,
  • za niska liczba oktanowa paliwa,
  • za wysoki stopień sprężania,
  • zbyt wysoka temperatura w cylindrze.

Do czego może doprowadzić spalanie stukowe?

Spalanie stukowe to niebezpieczne zjawisko, które w szybkim czasie może doprowadzić do zniszczenia silnika, ale nie tylko. Skutkiem spalania detonacyjnego może być również zniszczenie świec zapłonowych, a także większe zużycie paliwa i oleju silnikowego. Warto przy tym podkreślić, że spalanie stukowe ma negatywny wpływ na środowisko, a co za tym idzie – również na zdrowie ludzi. W wyniku tego rodzaju spalania, do atmosfery przedostaje się więcej szkodliwych substancji, niż ma to miejsce podczas tradycyjnego spalania.

Które samochody powinny być zasilane paliwem wysokooktanowym?

Samochody, w których powinno stosować się paliwo wysokooktanowe, to te z silnikami o wysokim stopniu sprężania, w tym także te z turbodoładowaniem oraz z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wymagania co do oktanowej liczby paliwa są uzależnione od konkretnego modelu, ale producenci samochodów sportowych zawsze rekomendują stosowanie paliwa premium. Również auta usportowione, np. typu hot hatch, często wymagają stosowania paliwa o wyższej oktanowej liczbie. W przypadku samochodów zwykłych, stosowanie paliwa wysokooktanowego, jeśli nie jest zalecane przez producenta, może być finansowo nieopłacalne. Warto więc zawsze sprawdzać zalecenia producenta w instrukcji obsługi samochodu. Paliwem wysokooktanowym powinny być zasilane m.in.:

  • samochody z wysoką kompresją, (np. Mazda 3, Nissan 370Z, Honda Civic Type R, Toyota Supra, Lexus LC500),
  • samochody z dużymi silnikami – V8 i V12, (np. Ford Mustang GT, Mercedes-Benz Klasy S, BMW M5, BMW Serii 7, Audi A8, Lexus LS),
  • niektóre samochody z turbodoładowanymi silnikami, (np. Volkswagen Golf GTI, Subaru WRX STI, MINI Hatch JCW, Ford Focus RS, Audi S3).

Podobnie jak w przypadku motocykli, zastosowanie paliwa wysokooktanowego w wymienionych modelach, pozwala na zoptymalizowanie pracy silnika i zapewnienie mu odpowiedniego osiągu przy jednoczesnym zmniejszeniu negatywnego wpływu na środowisko, a co za tym idzie – redukcję emisji szkodliwych związków do atmosfery.

Leasing konsumencki a spalanie stukowe

Spalanie stukowe to jedna z największych bolączek kierowców. To niekorzystne zjawisko, które może negatywnie wpłynąć na koszty użytkowania samochodu. Dlatego też, decydując się na leasing konsumencki auta, warto zwrócić uwagę na estymacje spalania podczas wyboru konkretnego modelu. W porównaniu do tradycyjnego sposobu zakupu samochodu, leasing samochodu pozwala na łatwiejsze dostosowywanie modelu do potrzeb i możliwości finansowych.

Wynajem długoterminowy a spalanie detonacyjne

Wynajem długoterminowy to sposób użytkowania samochodu, który również cieszy się sporą popularnością wśród przedsiębiorców i osób prywatnych. To elastyczne rozwiązanie – samochód można wynająć zarówno na kilka miesięcy, jak i nawet na kilka lat. Jednak jednym z problemów, na jakie może natrafić wynajmujący samochód na dłuższy czas, jest spalanie stukowe. Jest to nieprawidłowy sposób spalania mieszanki paliwowej, który powoduje wydzielanie się charakterystycznego stukania silnika. Wynajmujący powinien pamiętać o regularnych przeglądach samochodu oraz aktualizacji oprogramowania, co pomaga w zapobieganiu spalaniu stukowemu. W przypadku zaobserwowania takiego zjawiska, należy natychmiast zgłosić to wynajmującej firmie, aby była w stanie podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Na całe szczęście najem auta na profesjonalnej platformie, np. Automarket.pl, daje możliwość skorzystania z rozszerzonego pakietu Comfort, w którym koszt serwisu jest wliczony w ratę wynajmu!

Wpis powstał: 7 kwietnia, 2023
  • Facebook