Logo
Preferencje zakupowe Polaków na rynku motoryzacyjnym aut nowych i używanych 2025/2026

Preferencje zakupowe Polaków na rynku motoryzacyjnym aut nowych i używanych 2025/2026

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

Rok 2025 przyniósł odbicie na polskim rynku motoryzacyjnym. Rejestracje nowych samochodów rosną, a ceny aut używanych się ustabilizowały. Jednak to, co widzimy na ulicach i w salonach dealerskich, to przede wszystkim efekt zmian w sposobie finansowania zakupów. Polacy wciąż stawiają na pragmatyzm, wybierając modele sprawdzone, ekonomiczne i łatwe w serwisowaniu. Sprawdźmy, jakie są nasze realne preferencje zakupowe na rynku aut nowych i używanych w końcówce 2025 oraz w nadchodzącym roku.

Rynek nowych samochodów – powrót do wzrostów i rekordowy październik

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego rodzimy rynek nowych samochodów osobowych i dostawczych zamknął październik 2025 roku z historycznie najlepszym wynikiem dla tego miesiąca – zarejestrowano 59 259 pojazdów, co oznacza wzrost o 9,7% względem października 2024 roku. Samych aut osobowych było 52 728 sztuk, a to wynik lepszy o blisko 10% rok do roku. Od początku roku (styczeń–październik) łączna liczba rejestracji wyniosła 536 331 pojazdów, co daje wzrost o 7,1% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.​

Kluczowym motorem wzrostu pozostają klienci instytucjonalni – firmy leasingowe, flotowe i przedsiębiorstwa. W samym październiku segment firmowy urósł o 15% rok do roku, podczas gdy rejestracje dla klientów indywidualnych spadły o 2%. Oznacza to, że przeciętny Kowalski wciąż jest ostrożny w wydatkach i częściej wybiera rynek wtórny niż wizytę w salonie z nowym autem.

Te marki w 2025 r. cieszą się największym zainteresowaniem Polaków

Jeśli chodzi o marki, bezwzględnym liderem pozostaje Toyota – w październiku 2025 roku zarejestrowała ponad 7,7 tys. pojazdów osobowych, choć równocześnie jej sprzedaż spadła o ponad 14% r/r. Bezapelacyjnym zwycięzcą pod względem dynamiki wzrostu w ścisłej czołówce jest Skoda – wicelider zestawienia odnotował skok rejestracji aż o 30%. Spektakularny sukces odnosi także marka MG, której model HS awansował o 15 pozycji, wdzierając się na szóste miejsce rankingu najpopularniejszych modeli. 

Rosnące zainteresowanie widać również w segmencie marek inwestujących w elektromobilność – rekordowe wzrosty sprzedaży aut elektrycznych (+320%) oraz hybryd plug-in (+123%) wskazują, że producenci oferujący szeroką gamę napędów alternatywnych zyskują coraz większą przewagę w oczach kupujących.

Samochody używane – import kontra rynek krajowy

Rynek wtórny to wciąż absolutny wybór większości Polaków. W samym październiku 2025 roku sprzedano w Polsce 289 556 aut używanych – to o ponad 3,6 tys. więcej niż we wrześniu. Średnia cena sprzedanego pojazdu wzrosła do 46 732 zł, a czas oczekiwania na kupca wyniósł średnio 40 dni. Wiek przeciętnego używanego auta to 11 lat, a przebieg – blisko 169 tys. km.

Jak wynika z informacji platformy Automarket, przebieg, a także napęd, stanowią ważne kryteria wyboru. 4 na 10 konsumentów rozważa auta z przebiegiem od 40 do 150 tys., a co czwarty do 250 tys. Konsumenci rozważają przede wszystkim samochody na benzynę. Diesla ryb hybrydę rozważa około 40%. Tylko co dziewiąty rozważa samochód czysto elektryczny. Samochody hybrydowe i elektryczne istotnie częściej rozważają osoby, które planują lub rozważały zakup samochodu, ale finalnie go nie kupiły.

Import samochodów używanych z zagranicy (głównie z Niemiec) wciąż stanowi istotną część rynku – w październiku sprowadzono ponad 85 tys. aut. Większość z nich to pojazdy z silnikami benzynowymi oraz diesle, których średni wiek oscyluje wokół 11-12 lat. To pokazuje, że Polacy wciąż traktują sprowadzone auto jako tańszą alternatywę dla „młodego używanego” z polskiego rynku.

Finansowanie motoryzacyjnych marzeń

Przy średniej cenie nowego auta przekraczającej możliwości gotówkowe większości Polaków, finansowanie zewnętrzne stało się atrakcyjną alternatywą. Popularną formą zakupu dla firm pozostaje leasing operacyjny, który pozwala na optymalizację podatkową i elastyczne zarządzanie flotą.

Dla klientów indywidualnych coraz popularniejszą opcją staje się wynajem długoterminowy (abonament samochodowy). Ta forma finansowania eliminuje ryzyko utraty wartości auta, obejmuje serwis i ubezpieczenie, a klient płaci stałą miesięczną ratę bez konieczności angażowania dużego kapitału początkowego. Abonament daje poczucie bezpieczeństwa i przewidywalnych kosztów.

Co nas czeka w 2026 roku?

Rok 2026 zapowiada się jako kontynuacja obecnych trendów, ale z kilkoma istotnymi zmianami. Po pierwsze, regulacje dotyczące Stref Czystego Transportu w kolejnych miastach będą wymuszać przesiadkę z silników spalinowych – zwłaszcza starszych generacji – na hybrydy lub elektryki. Po drugie, wojny cenowe producentów aut elektrycznych (zwłaszcza marek chińskich) mogą w końcu obniżyć ceny BEV do poziomu dostępnego dla klienta indywidualnego. W efekcie spodziewamy się wzrostu zainteresowania napędami zelektryfikowanymi. Hybrydy (zarówno klasyczne HEV, jak i ładowane z gniazdka PHEV) umocnią swoją pozycję jako technologia „pierwszego wyboru”, stanowiąc bezpieczny i pragmatyczny pomost między tradycyjną motoryzacją a pełną elektromobilnością.

Rewolucja nastąpi także w modelu posiadania pojazdu. Tradycyjny zakup gotówkowy będzie systematycznie tracił na znaczeniu na rzecz finansowania opartego na używaniu. Wynajem długoterminowy i leasing konsumencki przestaną być postrzegane jako produkty wyłącznie dla firm, stając się standardem dla klientów indywidualnych. Polacy, ceniąc przewidywalność wydatków, chętniej wybiorą stałą miesięczną ratę z wliczonym serwisem i ubezpieczeniem, niż ryzyko związane z utratą wartości i kosztownymi naprawami nowoczesnych aut kupowanych na własność.

Jak Polacy wybierają samochody? Najważniejsze kryteria

Zakup samochodu to wyzwanie, dlatego przyjrzeliśmy się czynnikom, które najczęściej brane są pod uwagę w procesie decyzyjnym. Główną rolę odgrywają konkretne parametry techniczne i użytkowe, a nie tylko ogólny wygląd. Z perspektywy kupujących, weryfikacja stanu technicznego i historii pojazdu to absolutna podstawa: 

  • klienci poszukują aut o udokumentowanej historii, co daje im poczucie bezpieczeństwa – stąd duże zaufanie do samochodów pokontraktowych, zwłaszcza tych serwisowanych w ASO;
  • równie istotny jest przebieg (niski jest pożądany, ale musi korelować z adekwatną ceną) oraz wiek pojazdu, przy czym idealny cel to auto 2- lub 3-letnie;
  • dla kupujących liczy się zarówno moc silnika, jak i rodzaj paliwa (benzyna/diesel), a także skrzynia biegów – te elementy są ściśle weryfikowane pod kątem wcześniejszych doświadczeń z marką i jej postrzeganej niezawodności.

Drugim filarem decyzji zakupowej są udogodnienia i wyposażenie wpływające na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Współczesny konsument zwraca szczególną uwagę na systemy asystujące, takie jak asystent pasa ruchu, monitoring martwego pola, tempomat czy kamera 360, które realnie ułatwiają codzienne użytkowanie. Na liście must-have znajdują się także elementy podnoszące wygodę, np. automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele czy nowoczesne multimedia z dotykowym ekranem i nawigacją. Warto zauważyć, że choć marka pojazdu ma znaczenie (buduje zaufanie i skojarzenia z solidnością), to finalna decyzja jest wypadkową zaufania do producenta i konkretnej konfiguracji wyposażenia danego egzemplarza.

OFERTA AUTOMARKETU

Samochody w atrakcyjnym finansowaniu

Nowe i używane auta w leasingu, wynajmie długoterminowym lub zakupie za gotówkę dla firm i osób prywatnych

Wpis powstał:

22 grudnia 2025