Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Przyszłość aut spalinowych po 2035 roku -zostają, ale tankowane tylk biopaliwem

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Rada Unii Europejskiej nie zakaże produkcji, sprzedaży i rejestracji pojazdów spalinowych po 20235 roku. W nowych przepisach dotyczących norm emisji CO2 dla nowych samochodów pojawiła się furtka istotna zarówno dla sprzedawców, jak i właścicieli aut. Samochody z silnikiem spalinowym wciąż będą mogły być produkowane oraz rejestrowane, ale muszą być zasilane biopaliwem. Co to takiego? Jakie zmiany oznacza dla kierowców korzystanie z biopaliwa? Ile kosztuje? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Biopaliwo – co to jest?

Biopaliwem nazywamy wszystkie paliwa, które zostały wyprodukowane z biomasy. Biomasą z kolei są wszystkie substancje pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego, które ulegają biodegradacji. To jedyne z odnawialnych źródeł energii, które można przekształcić w sposób bezpośredni w paliwa płynne, a tym samym napędzać silniki spalinowe samochodów w sposób bezemisyjny. Z czego w praktyce może powstawać takie ekologiczne paliwo? Na biomasę mogą składać się między innymi algi, odpady drewniane, oleje roślinne, tłuszcze zwierzęce, odpady organiczne (np. łodygi kukurydzy), alkohol, obornik czy mikroorganizmy.

Rodzaje biopaliwa

Różnorodność biomasy umożliwia wytwarzanie ogromnej ilości biopaliw. Jednak nie tylko tych w formie ciekłej, wykorzystywanych do napędzania silników samochodowych, ale również w postaci gazowej oraz stałej. Te dwa ostatnie mogą służyć np. do ogrzewania budynków. Skupimy się jednak na naturalnych paliwach płynnych, które po 2035 roku mają całkowicie zastąpić klasyczną benzynę i diesla. Wśród nich wyróżniane są:

  • Biobenzyna ­– oznaczona symbolem BG100. Powstaje głównie z biomasy roślinnej zawierającej np. algi. A dokładniej – na skutek przekształcenia węglowodanów pochodzących z biomasy w paliwo.
  • Biodiesel – oznaczony symbolem B100. Jest wytwarzany zwykle z olejów roślinnych, przede wszystkim z rzepakowego (a w USA: z sojowego). Biodieslem może być olej odpadowy, pochodzący np. z gastronomii, w której przeszedł proces smażenia – a więc po prostu „zużyty”. Do produkcji ekopaliwa wykorzystuje się też jednak czysty, jadalny olej roślinny.
  • Bioetanol – będący w zasadzie rodzajem biobenzyny, oznaczony symbolem E100. Nazywa się go również paliwem etanolowym czy po prostu etanolem. Może być produkowany różnymi metodami, najpopularniejszym sposobem jest jednak mikrobiologiczna fermentacja cukru pochodzącego z roślin.

Ile kosztuje biopaliwo? Gdzie kupić biodiesel?

Przejście na biopaliwa niewątpliwie obniży poziom dwutlenku węgla wytwarzanego przez auta. Ale jak ta dobra dla środowiska zmiana wpłynie na portfele kierowców? Sprawdzamy notowania ceny biodiesla udostępnione przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych. Najświeższe dane pochodzą z kwietnia 2023 roku, kiedy to za litr B100 trzeba było zapłacić ok. 5,31 zł (4,95 USD za 1 galon, liczone po kursie 4,06 zł).

Jak wygląda sytuacja z dostępnością biopaliw w Polsce – gdzie można kupić B100, BG100 czy E100?

Niestety, na ten moment biodiesel, biobenzyna i bioetanol nie są dostępne w sprzedaży spotowej (na stacjach). Jeszcze w 2011 roku biodiesel można było kupić na niemal 500 stacjach Orlen w całym kraju. Były także dostępne na stacjach grupy LOTOS S.A. Jednak 6 lat później, w 2017 roku obie polskie rafinerie wycofały się ze sprzedaży spotowej biopaliw. Jako powód wskazano niskie zainteresowanie klientów.

Przedsiębiorcy mogą jednak skorzystać z ofert dla biznesu – PKN Orlen umożliwia nabycie Biodiesla RME (z olejku rzepakowego) i Biodieslu FAME (z oleju rzepakowego) służących jako, jak podaje sam koncern: „komponent stosowany w mieszance z tradycyjnym olejem napędowym”.

Kiedy będzie można kupić biopaliwo na polskich stacjach?

Obecnie sytuacja się zmienia – coraz więcej firm i klientów prywatnych stawia na rozwiązania przyjazne środowisku. W 2022 roku Grupa Orlen uruchomiła w trzebińskiej biorafinerii największą w Europie instalację umożliwiającą produkcję ekologicznego glikolu propylenowego. Co więcej, spółka Orlen Południe jest w trakcie budowy czwartej biogazowni. Sporo w kierunku przechodzenia na biopaliwo robi również węgierski koncern MOL Group, który w styczniu 2022 roku przejął od PKN Orlen ponad 400 stacji paliw Lotosu. Uruchomił produkcję biopaliw w rafinerii Danube (Węgry).

W momencie pisania tego artykułu nie wiadomo jednak kiedy będzie można kupić biodiesel na stacjach paliw.

Czy każdy samochód spalinowy można zatankować biopaliwem?

Od lat pojawiają się głosy, że biopaliwo niszczy silniki. Czy faktycznie tak jest i konieczne jest posiadanie samochodu przystosowanego do zasilania B100, BG100 lub E100? Na szczęście nie! Paliwem BG100 można zalewać każdy silnik przystosowany do spalania „tradycyjnej” benzyny. Właściciele aut benzynowych i większości hybryd będą mogli zatem z powodzeniem podjeżdżać pod dystrybutory z symbolem BG100, gdy tylko się pojawią. OK, a co z dieslem?

To właśnie silniki wysokoprężne były jednym z głównych wątków w kontrowersjach związanych z biopaliwami, szczególnie w okolicach 2011 roku, gdy ekologiczny diesel zaczął pojawiać się na polskich stacjach. Borykano się wówczas z obawami, że silniki na olej napędowy nie dadzą sobie rady ze spalaniem ekologicznego paliwa – ze względu na to, że w trakcie spalania biodiesla powstaje większa ilość sadzy, niż w przypadku tradycyjnego oleju napędowego. A ta mogłaby zapychać filtry w pojazdach, prowadząc do uszkodzenia silników. I faktycznie, nie wszystkie samochody były wówczas przystosowane do spalania eko-diesla. Jak sytuacja wygląda teraz?

Biodiesel jest obecnie całkowicie bezpieczny dla samochodów z szeregową pompą wtryskową, a także wtryskiem do komory przedwstępnej. Posiadacze pojazdów z silnikami TDI, HDI, CDi, DCI i TDCI mogą mieć niestety problemy ze spalaniem. Producenci aut szykują się już jednak na wymogi Unii Europejskiej, można się zatem spodziewać, że wkrótce wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w układy przystosowane do spalania biopaliw.


Wpis powstał: 30 czerwca, 2023
  • Facebook