Wszystko, co chcesz wiedzieć o SUV-ach

Chcesz czuć się bezpiecznie na drodze? Dzięki podwyższonemu nadwoziu i dużej masie SUV to dobry wybór. Sprawdź, co warto wiedzieć o tych autach.

SUV – najważniejsze informacje

Popularność SUV-ów ciągle rośnie. Nie tylko w Polsce, jeździ nimi cały świat.

W tym poradniku znajdziesz podstawowe definicje i informacje o SUV-ach. Dowiesz się też, ile kosztują (oferty w Automarket.pl możesz od razu przejrzeć tutaj).

Zacznijmy od podstaw…

Co to jest SUV?

SUV (z ang. Sport Utility Vehicle) to samochód sportowo-użytkowy.

Łączy więc cechy samochodu osobowego i terenowego, ale nie jest żadnym z nich. To auto idealne do miasta i na dłuższe trasy (w tym po nierównym terenie).

Co ciekawe, SUV to auto dla różnych kierowców:

  • jest bezpieczny, więc uwielbiają go kobiety,
  • wygląda „prestiżowo”, więc jeżdżą nim managerowie i biznesmeni,
  • jest duży (czasami ma nawet siedem miejsc do siedzenia!), więc sprawdza się jako auto rodzinne.

Krótka historia SUV-a

Historia SUV-ów sięga lat 60. XX wieku i amerykańskiego Jeepa Wagoneera. Niedługo po nim w Europie pojawił się luksusowy Range Rover. Oba auta miały jednak więcej cech terenówki.

Dlatego pierwszym typowym, kompaktowym SUV-em była japońska, 3-drzwiowa Toyota RAW4:

  • skrzyżowanie terenówki z hatchbackiem,
  • nieduże auto, dobre do jazdy w terenie,
  • ciche i dynamiczne,
  • z napędem na obie osie,
  • i klasycznym elementem wyglądu samochodu terenowego (zapasowe koło na bagażniku).

RAV4 tuż po premierze w 1994 roku stała się hitem. Toyota nie nadążała z produkcją!

Późniejsze wersje RAV4 rosły gabarytowo, liczba drzwi zwiększyła się do pięciu. Producent wzbogacał wyposażenie i robił lifting nadwozia.

Konkurencja nie przespała popularności japońskiego samochodu. Wkrótce na rynek wjechały SUV-y innych marek.

SUV – jaki to rodzaj nadwozia?

SUV-y są bardzo wysokie, a ich wnętrza przestronne i wygodne.

Nadwozie ma samonośną konstrukcję, jest pozbawione ram. SUV-y są dzięki temu bardziej wytrzymałe podczas zderzeń. Czyli bezpieczniejsze.

Nadwozie waży poza tym mniej, niż w autach terenowych i zapewnia więcej miejsca na nogi.

Zaletą SUV-ów jest wysoki prześwit: ok. 20 cm. Dla porównania w autach kompaktowych prześwit wynosi ok. 14 cm, a w minivanach – 16 cm. Nie oznacza to jednak, że wszystkie SUV-y nadają się do jazdy w terenie. Ale na pewno dużo lepiej niż inne auta miejskie poradzą sobie z nierównościami podmiejskich dróg.

Silnik SUV-a

Do wyboru masz pełną gamę silników:

  • wysokoprężne,
  • benzynowe,
  • hybrydowe,
  • a nawet elektryczne.

Szeroki wybór jednostek napędowych to również jedna z zalet samochodów z tym nadwoziem.

Może Ci się wydawać, że skoro SUV-y to duże auta, warto stawiać na silniki o dużych pojemnościach i mocy. Niekoniecznie.

Coraz częściej w SUV-ach (szczególnie kompaktowych) znajdziesz małolitrażowe silniki. Są one budowane zgodnie z ideą downsizingu.

Co to oznacza?

Producenci coraz częściej zastępują silniki o określonej pojemności skokowej, jednostkami o mniejszej pojemności, ale podobnych lub lepszych osiągach. Efekt? Nie odczuwasz za bardzo różnicy podczas jazdy. A pod maską masz nowoczesny silnik o prostszej, ale bardziej nowoczesnej konstrukcji. To nie wszystko!

Możesz także liczyć na mniejsze spalanie i… tańsze ubezpieczenie. (wysokość składki ubezpieczenia często zależy od pojemności silnika).

Jaki rodzaj silnika jest najbardziej ekonomiczny? Doprecyzujmy: dla Ciebie.

Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej kupowanie są SUV-y z oszczędnymi silnikami diesla. To idealne rozwiązanie jeżeli na co dzień pokonujesz długie odcinki: ok. 30 – 50 km. Na przykład, mieszkasz pod miastem i dojeżdżasz codziennie do pracy.

Najczęściej jeździsz po mieście? W takim razie postaw na silnik benzynowy, hybrydowy lub elektryczny. Szczegółowy wybór zależy od Twojego budżetu.

Hybrydy i elektryki to najdroższe rozwiązania. Ale za to najtańsze w codziennym użytkowaniu.

Przykład: hybrydowa Toyota RAV4 spala 4,5 l/100 km. (informacje od producenta). 

Oszczędności na paliwie to nie wszystko. Jest jeszcze aspekt ekologiczny. Przesiadając się do aut z napędami alternatywnymi emitujesz mniej dwutlenku węgla do atmosfery.

Jakie są rodzaje SUV-ów?

Duże, większe i największe! Oczywiście żartujemy, ale jest w tym ziarnko prawdy…

Nasz subiektywny podział SUV-ów jest dość krótki:

  • kompaktowe, np. Dacia Duster, KIA Sportage, Mitsubishi Eclipse, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Volskwagen Tiguan, Seat Ateca, Skoda Karoq;
  • klasy średniej, np. Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, KIA Sorento, Skoda Kodiaq, Peugeot 5008, Seat Tarraco, Renault Koleos;
  • klasy premium, np. Volvo XC90, Porsche Macan, Audi Q5/Q7, BMW X3/X5/X7, Mercedes GLC.

Wybór aut jest jednak spory i na pewno znajdziesz typ SUV-a, który będzie dostosowany do Twojego stylu życia. Na Automarket.pl masz do wyboru ponad 200 modeli.

SUV a crossover

Wiesz już, czym jest SUV. Przeczytaj teraz o innej wersji samochodu miejsko-terenowego – crossoverze.

Tylko pamiętaj: wbrew częstym opiniom crossovery to nie SUV-y.

Wbrew pozorom SUV i crossover to dwie różne konstrukcje. Mają odmienne cechy i parametry.

Crossover łączy w sobie cechy SUV-a z osobowym samochodem kombi lub hatchbackiem. Najpopularniejszymi przedstawicielami crossoverów są:

  • Nissan Juke,
  • Renault Captur,
  • Opel Mokka,
  • Peugeot 2008,
  • Suzuki SX4.

Wizualnie SUV-y i crossovery często są do siebie podobne. Crossovery mają też większy prześwit. Bardzo często jest on niemal taki sam jak w SUV-ach. Te dwa typy aut różnią jednak gabaryty i masa.

SUV-y są zazwyczaj większe i bardziej masywne. Mają więcej przestrzeni w środku i bardziej pojemne bagażniki. W SUV-ch częściej znajdziesz też bardziej terenowe zawieszenie z napędem na cztery koła, z blokadą dyferencjału lub reduktorem.

Zobacz porównanie gabarytów i masy tych dwóch typów aut na przykładzie modeli tego samego producenta:

 TypWymiaryMasa całkowita pojazduMin. pojemność bagażnika
Renault KolesSUVDł: 4673 mm, Sz: 2063 mm2300 kg579 l
Renault CapturCrossoverDł: 4122 mm, Sz: 1778 mm1780 kg377 l
Peugeot 5008SUVDł: 4641 mm, Sz: 1906 mm2280 kg780 l
Peugeot 2008CrossoverDł: 4159 mm, Sz: 1739 mm1708 kg350 l
Nissan X-TrailSUVDł: 4690 mm, Sz: 2060 mm2400 kg565 l
Nissan JukeCrossoverDł: 4210 mm, Sz: 1983 mm1880 kg422 l

Najważniejsze różnice pomiędzy SUV-em, a crossoverem znajdziesz w tabeli:

SUV CROSSOVER 
zarówno do miasta, na trasę jak i w teren głównie do jazdy miejskiej 
duży bagażnik mniej pojemny bagażnik 
napęd na 2 lub 4 koła w większości modeli napęd na 2 koła 
dwa rzędy tylnych siedzeń standardowa ilość siedzeń 

Kiedy warto wybrać crossover? Jeżeli masz mniejszy budżet, ale chcesz mieć auto z większym prześwitem i zaletami SUV-a.

Jakie są główne zalety SUV-ów?

SUV-y mają wiele zalet i trudno się dziwić, że tyle ich jeździ po drogach.

Poznaj 13 zalet SUV-ów:

  1. świetny do jazdy po mieście,
  2. dobrze radzi sobie na nierównych i pełnych wybrzuszeń drogach podmiejskich,
  3. wygodny na długie trasy,
  4. zapewnia dobrą widoczność drogi,
  5. bezpieczny,
  6. łatwo pokonuje drogę o nierównej nawierzchni,
  7. pojemny i przestronny,
  8. duży bagażnik,
  9. bogate wyposażenie,
  10. prestiżowy wygląd,
  11. łatwe wsiadanie i wysiadanie,
  12. pomieści 5, a nawet 7 osób,
  13. może mieć napęd na 4 koła.

Czy SUV jest bezpieczny?

Tak! Głównie dzięki wysokiemu nadwoziu i jego konstrukcji.

Wysokie nadwozie to przede wszystkim lepsza widoczność. A w dodatku w nocy nie oślepią Cię światła samochodów jadących za Tobą lub z naprzeciwka.

Z kolei wysokie podwozie zapewnia większe bezpieczeństwo podczas zderzenia oraz lepsze parametry trakcyjne. Wyposażenie?Tu sprawa jest prosta: im lepsza wersja samochodu, tym bardziej „wypasione” dodatki. Wspomaganie kierownicy, czujnik parkowania, ABS, ESP, oprogramowanie wspomagające hamowanie, widoczność w nocy, poduszki powietrzne, kamerki, skórzana tapicerka, drewniane elementy wnętrza. Ich jakość rośnie wraz z kosztem samochodu.

Czy SUV ma wady?

Nie ma samochodów bez wad. Minusów SUV-a jest jednak mniej, niż plusów:

  • układ hamulcowy porównywalny do tego w osobówkach,
  • dużo pali przy większej prędkości,
  • stosunkowo głośny w środku przy szybszej jeździe (mało opływowy kształt), mniej dynamiczny, niż auto osobowe

Czy potrzebujesz SUV-a z napędem na cztery koła?

W końcu mówimy o autach po części terenowych. Ale czy to argument, żeby dopłacać za napęd na cztery koła?

Niekoniecznie. Możesz wybrać standardowy napęd i też nie będziesz narzekać.

Kiedy wybrać napęd na cztery koła?

  • Dużo jeździsz po bardzo nierównym terenie (przy średnich nierównościach zwykły napęd świetnie daje radę).
  • Często jeździsz po dużym śniegu i grząskiej nawierzchni.
  • Często pokonujesz wzniesienia na nierównym i grząskim gruncie.

Jeśli zamierzasz poruszać się po mieście i od czasu do czasu jeździć za miasto, zdecydowanie lepszy będzie dla Ciebie napęd na jedną oś. Ale jeśli chcesz maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo, dwie osie to zawsze dodatkowy koszt.

Pamiętaj, że napęd na cztery koła jest droższy w zakupie. To kilka lub kilkanaście dodatkowych tysięcy zł.

No i więcej kosztuje jego utrzymanie, bo zwiększa zużycie paliwa. Droższe są też przeglądy auta. A jeśli taki napęd ulegnie uszkodzeniu, jego naprawa pochłonie więcej pieniędzy.

Ile kosztuje (używany) SUV?

Minimalny budżet jaki musisz mieć to przeważnie 60-80 tyś. zł lub więcej. Na rynku znajdziesz jednak sporo opcji finansowania SUV-ów. Dzięki temu nie wydasz na auto wszystkich oszczędności…

Pamiętaj! Nie musisz kupować nowego auta, nawet takiej klasy jak prestiżowy SUV. Możesz wynająć długoterminowo samochód używany lub wziąć go w leasing.

Sprawdzone, wysokiej jakości SUV-y i crossovery dostaniesz na Automarket.pl.

Zobacz kilka przykładów tych samochodów z naszej oferty!

SUV-y do 50 tys. zł.

Dacia Duster
•Rocznik: 2017
•Moc: 115 KM
•Paliwo: PB
•Skrzynia biegów: manualna

•Zakup: od 35 203 zł
•Leasing: od 433 zł (tylko dla firm)
Jeep Renegade
•Rocznik: 2017
•Moc: 120 KM
•Paliwo: ON
•Skrzynia biegów: manualna

•Zakup: od 46 952 zł
•Leasing: od 587 zł (tylko dla firm)
Suzuki sx4-s-cross
• Rocznik: 2016
• Moc: 120 KM
• Paliwo: BP
• Skrzynia biegów: manualna

• Zakup: od 46 992 zł
• Leasing: od 580 zł (tylko dla firm)

SUV-y do 60 tys. zł.:

Nissan QASHQAI
• Rocznik: 2017
• Moc: 130 KM
• Paliwo: ON
• Skrzynia biegów: manualna

• Zakup: od 56 829 zł
• Leasing: od 702 zł
(tylko dla firm)
Opel MOKKA
• Rocznik: 2017
• Moc: 140 KM
• Paliwo: BP/ LPG
• Skrzynia biegów: manualna

• Zakup: od 53 557 zł
• Leasing: od 670 zł
(tylko dla firm)
Ford EcoSport
• Rocznik: 2020
• Moc: 95 KM
• Paliwo: PB
• Skrzynia biegów: manualna

• Zakup: od 58 445 zł
• Leasing: od 963 zł (tylko dla firm)

SUV-y do 70 tys. zł.:

Opel MOKKA
• Rocznik: 2017
• Moc: 152 KM
• Paliwo: BP
• Skrzynia biegów: automatyczna

• Zakup: od 60 732 zł
• Leasing: od 759 zł
(tylko dla firm)
Opel crossland-x
• Rocznik: 2020
• Moc: 82 KM
• Paliwo: BP
• Skrzynia biegów: manualna

• Zakup: od 62 480 zł
• Leasing: od 763 zł
(tylko dla firm)

SUV-y powyżej 90 tys. zł:

Land Rover DISCOVERY SPORT
• Rocznik: 2017
• Moc: 180 KM
• Paliwo: ON
• Skrzynia biegów: automatyczna

• Zakup: od 95 122 zł
• Leasing: od 1 189 zł
(tylko dla firm)
Audi Q5
• Rocznik: 2017
• Moc: 150 KM
• Paliwo: ON
• Skrzynia biegów: manualna

• Zakup: od 93 415
• Leasing: od 1 167 zł
(tylko dla firm)
Jaguar F-PACE
• Rocznik: 2018
• Moc: 241 KM
• Paliwo: ON
• Skrzynia biegów: automatyczna

• Zakup: od 142 195
• Leasing: od 1 777 zł
(tylko dla firm)

Wpis powstał: 28 grudnia, 2020

Zgoda cookies

Serwisy internetowe PKO Leasing SA wykorzystują pliki cookies. Informacje na temat celu ich stosowania, łączenia z innymi danymi, zmiany ustawień, a także ich usuwania z przeglądarki znajdują się w Polityce prywatności. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień cookies w przeglądarce potwierdza zapoznanie się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie cookies do celów marketingowych.

Zaakceptuj

Zobacz również

  • Facebook