Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Skrzynia biegów – automatyczna czy manualna?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

W Polsce większość kierowców wciąż wybiera manualną skrzynię biegów, choć popularność automatów systematycznie rośnie.

Zwrócił na to uwagę m.in. Ford. Producent informował w sierpniu 2020 roku, że manualne skrzynie biegów miało 68,4% sprzedawanych przez koncern w Europie samochodów osobowych, a 31,6% automatyczną. Dla porównania: w 2017 roku było to 89,6% do 10,4%!

Oczekujemy, że ten trend się utrzyma, ponieważ w przyszłości coraz więcej osób będzie zmieniać samochody na elektryczne, co spowoduje, że automatycznie skrzynie biegów staną się normą – mówi Roelant de Waard z Ford of Europe.

Oczywiście rosnący trend dotyczy również innych marek i to nie tylko w związku z rozwojem rynku samochodów elektrycznych. Zwróć uwagę, że także w ofercie Automarket.pl już ponad 30% stanowią samochody wyposażone w automaty.

Przed zakupem samochodu zapoznaj się z możliwościami i ograniczeniami obu wersji skrzyń. Mamy dla Ciebie kilka porad.

Skrzynia biegów manualna czy automatyczna — co wybrać?

Wybierając samochód musisz zdecydować, co lepsze: skrzynia manualna czy automatyczna? Niestety, odpowiedź nie jest oczywista. Wiele zależy od Twoich przyzwyczajeń i oczekiwań.

Kiedy postawić na automat? Z pewnością wtedy, gdy nie chcesz zajmować się zmianą biegów lub dopiero zbierasz doświadczenie za kierownicą i obsługa manualnej skrzyni biegów sprawia Ci trudność. A także wtedy, kiedy rzadko prowadzisz samochód.

Automatyczna skrzynia sprawia, że zapominasz o zmianie biegów. Dzięki temu uwagę skupiasz na pozostałych elementach jazdy – obserwacji drogi czy obsłudze dostępnych w Twoim aucie funkcji.

Użytkowanie automatu wygląda na prostsze. I pewnie takie jest. Jednak doświadczeni kierowcy zgodnie twierdzą, że manualna skrzynia biegów nie utrudnia jazdy. Jeśli masz wprawę, biegi zmieniasz w niej niemal… automatycznie.

Poznaj teraz mocne i słabe strony obu rodzajów skrzyń biegów.

Zalety i wady automatycznej i manualnej skrzyni biegów

Czyli mamy wciąż powszechną w autach w Polsce manualną skrzynię biegów i „goniącą” ją automatyczną.

Nasze zestawienie zalet i wad obu rodzajów przekładni pomoże Ci zdecydować, którą wybrać.

Automatyczna skrzynia biegów

Zalety:

  • płynność jazdy,
  • „zapominasz” o zmianie biegów i po prostu kierujesz,
  • wygodne rozwiązanie dla początkujących kierowców, którzy nie czują się pewnie na drodze,
  • oszczędzasz skrzyni i silnikowi błędów częstych w manualach (np. zmiana biegu bez sprzęgła),
  • wygoda w korkach i podczas jazdy po mieście.

Wady:

  • automat gorzej radzi sobie, jeśli musisz przyspieszyć (np. przy wyprzedzaniu i wjeżdżaniu na wzniesienia),
  • cena samochodu — automat to złożony mechanizm, który kosztuje więcej od manualnej skrzyni,
  • samochód z automatyczną skrzynią biegów może mieć większe spalanie,
  • w razie awarii naprawa przekładni kosztuje więcej w porównaniu z manualem.
Automatyczna skrzynia biegów w Peugeocie 308 Allure z 2020 roku

Manualna skrzynia biegów

Zalety:

  • zapewnia dynamiczną jazdę i większą kontrolę pracy silnika,
  • cena samochodu – niższa w porównaniu z automatyczną skrzynią,
  • sprawdza się na pagórkowatym terenie,
  • jest bardziej wytrzymała od automatu,
  • tańsza i łatwiejsza w naprawie.

Wady:

  • mniejsza płynność jazdy,
  • tempo zmiany biegów jest mniejsze niż w automacie,
  • wymaga od Ciebie skupienia na zmianie biegów — to szczególnie uciążliwe w korkach,
  • nieprawidłowo wrzucane biegi niszczą skrzynię.
Manualna skrzynia biegów w Fiacie Tipo LOUNGE z 2020 roku

Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

Możemy wymienić trzy rodzaje automatów. Poniżej krótko o każdym z nich.

  1. Klasyczny automat
    Bardzo popularny wśród kierowców, bo nie sprawia problemów w eksploatacji. Jego słabszą stroną jest większe zużycie paliwa i mniejsza dynamika jazdy. Najlepiej sprawdza się w pojazdach z silnikiem o dużej pojemności skokowej i wysokim momencie obrotowym. W przypadku słabszych silników będzie wolniej przyspieszał.
  2. Dwusprzęgłowy DSG
    Automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa DSG to połączenie skrzyni mechanicznej z automatyczną. Możesz wybrać, czy w danej chwili chcesz jechać na automacie, czy wolisz samodzielnie zmieniać biegi. To często wybierany rodzaj automatu ze względu na osiągi i dynamiczną jazdę. Skrzynia DSG jest zdecydowanie najdroższą opcją spośród wszystkich automatów.
  3. Automat bez sprzęgła
    Automat bezstopniowy, znany jako CVT (ang. Continously Variable Transmission) – kierując nie odczuwasz zmiany biegów. Część kierowców tego nie lubi, bo gubi się przez to poczucie dynamiki jazdy. Jego zaletą jest prosta konstrukcja i tańsze serwisowanie niż w przypadku innych automatów.
Jeśli nie masz doświadczenia z automatem i nie wiesz, który rodzaj skrzyni wybrać, ułatw sobie wybór. Zamiast kupować auto – wynajmij je lub weź w leasing w Automarket.pl. Znajdziesz tu samochody wszystkich marek, modele prosto z salonu oraz używane.

Sprawdź wszystkie samochody z automatyczną skrzynią biegów na Automarket.pl.

Jak korzystać z automatycznej skrzyni biegów?

Pierwszy kontakt z automatem może być nieśmiały – rozumiemy to. Zebraliśmy trochę podstawowych informacji, żeby ułatwić Ci jazdę autem z tą skrzynią biegów.

Pierwsza rzecz – na drążku zmiany biegów znajdziesz oznaczenia literowe: P, R, N, D. Spójrz, co oznaczają:

  • P (ang. park) – parkowanie,
  • R (ang. reverse) – cofanie,
  • N (ang. neutral) – „luz”,
  • D (ang. drive) – jazda do przodu.

Chcesz jechać do przodu? Ustawiasz drążek w pozycji D. Trzeba cofnąć? Przesuwasz na R. Parkujesz i wysiadasz – wybierasz P.

Teraz uważaj, dwie bardzo ważne uwagi o… rękach i nogach.

  1. W samochodach z automatem nie ma pedału sprzęgła. Biegi zmieniasz prawą ręką i nie potrzebujesz wsparcia lewej nogi! Przeważnie przed przesunięciem drążka naciskasz przycisk, który go odblokowuje. To banalnie proste w obsłudze.
  2. W aucie z automatyczną skrzynią biegów używasz TYLKO prawej nogi. Do hamowania i dodawania gazu. Częsty błąd automatowych debiutantów: hamują lewą nogą, choć prawą wciskają gaz. Uwierz, można się przestraszyć i postawić auto dęba.

7 wskazówek, jak dobrze korzystać z automatycznej skrzyni biegów.

  1. Zmiana trybu pracy skrzyni
    Przy każdej zmianie trybu pracy skrzyni zatrzymaj pojazd i wciśnij pedał hamulca.
  2. Załączanie trybu P i N
    Przy zatrzymaniu samochodu na chwilę (np. w korku lub na skrzyżowaniu) nie korzystaj z trybów P lub N. Tryb P jest zarezerwowany na sytuacje, kiedy kończysz jazdę i całkowicie wyłączasz silnik.
  3. „Luz”
    Tego trybu używasz wyłącznie w sytuacjach awaryjnych — kiedy musisz pchać lub holować swoje auto (bez pracy silnika). Jeśli użyjesz go podczas jazdy, poskutkuje to uszkodzeniem przekładni.
  4. Ruszaj łagodnie
    Noga na gaz i jazda? Nie przy automatycznej skrzyni biegów, bo ona tego nie znosi.
  5. Gaz i hamulec osobno
    Pamiętaj o tym, bo jednoczesne wciskanie obu pedałów może spowodować uruchomienie trybu awaryjnego przekładni i negatywnie wpłynąć na jej pracę.
  6. Najpierw rozgrzewka
    Tu chodzi o olej. Zanim ruszysz, pozwól mu osiągnąć odpowiednią temperaturę. To szczególnie istotne zimą.
  7. Biegi zmieniaj powoli
    Gwałtowna zmiana biegów w automacie prowadzi do szybszego zużycia sprzęgieł, które są umieszczone między biegami. Ruchy zmiany biegów powinny być płynne i precyzyjne.

Jak działa manualna skrzynia biegów?

Skoro wiemy już co nieco o automatach, to dorzucamy porcję informacji o manualach. Tu nie ma miejsca na lenistwo – trzeba zmieniać biegi. Czyli wciskasz sprzęgło i wrzucasz bieg zgodnie z oznaczeniem na drążku (jest ich 5 lub 6, a do tego wsteczny).

Pedału sprzęgła używasz oczywiście przy każdej zmianie biegu na wyższy (np. gdy rosną obroty silnika, bo przyspieszasz) oraz redukcji (np. gdy wchodzisz w zakręt i musisz zmniejszyć prędkość).

Poniżej 4 przydatne zasady korzystania z manualnej skrzyni biegów.

  1. Biegi zmieniaj z wyczuciem
    Inaczej szybko „zajedziesz” skrzynię. Ten rodzaj przekładni jest narażony na Twoje błędy – pamiętaj o tym i zawsze wciskaj sprzęgło, gdy zbliżasz rękę do drążka zmiany biegów. Staraj się, aby silnik jak najrzadziej „gasł” przez zbyt szybkie zdejmowanie nogi ze sprzęgła!
  2. Jeśli nie zmieniasz biegów, nie trzymaj ręki na drążku
    Nie baw się drążkiem zmiany biegów, bo możesz doprowadzić do poluzowania jego elementów. Poza tym nie trzymasz wtedy dwóch rąk na kierownicy, a to obniża bezpieczeństwo jazdy.
  3. Dbaj o sprzęgło
    Zdejmij nogę ze sprzęgła, kiedy czekasz na skrzyżowaniu. Kiedy hamujesz, zmieniaj biegi stopniowo — zawsze o jeden niżej. I dociskaj pedał sprzęgła do końca. Jazda na tzw. „półsprzęgle” (np. w korku), to szybka droga, żeby je zużyć.
  4. Niskie obroty i gaz do dechy? Nie, nie i jeszcze raz nie
    Może to i efektowne, ale zabójcze dla całego układu napędowego. Prawidłowe ruszanie to stopniowe zwiększanie obrotów. Chyba, że bardzo lubisz swojego mechanika i chcesz mu dać zarobić.

Tysiące manuali, setki automatów

Wybór samochodów z manualną skrzynią biegów jest większy, niż tych z automatem. W ofercie Automarket.pl manualne skrzynie biegów liczmy w tysiącach, a automatyczne w setkach.

Wśród jednych i drugich na pewno znajdziesz samochód dla siebie.

Ważna rzecz! Pamiętaj, że nie musisz kupować samochodu. Możesz zdecydować się na wynajem długoterminowy lub leasing. To bardzo ułatwia codzienne korzystanie z auta — wiesz, ile co miesiąc płacisz, a w pakiecie masz serwis, przeglądy, przechowywanie i wymianę opon (wsparcie techniczne to plus, bo awaria skrzyni biegów oznacza duże koszty!).

Po zakończonej umowie po prostu oddajesz samochód, a jeśli chcesz, bierzesz kolejny.

Tagi:
Wpis powstał: 14 czerwca, 2021
  • Facebook