Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Co najmniej raz na kilka lat każdy kierowca staje przed koniecznością wyboru nowych opon do swojego auta. To naturalne, że ogumienie się zużywa, a jego wymiana służy przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa podczas jazdy. Szeroka oferta opon dostępnych na rynku sprawia, że wybór odpowiedniego modelu może być prawdziwym wyzwaniem. Tajemnicze oznaczenia nie pomagają w zakupie, jeśli kierowca nie wie, co się pod nimi kryje. Jeden z numerów, jakie można znaleźć na oponie, odpowiada jej profilowi. Czym jest ten parametr? Jaki profil opony jest najlepszy?
Co oznacza profil opony?
Wybór optymalnego profilu ogumienia jest dla wielu kierowców kluczowy w kwestii utrzymania odpowiedniego komfortu jazdy. W ogólnym rozumieniu profil opony oznacza po prostu jej wysokość, to jednak duże uproszczenie. Podczas kupowania ogumienia zwraca się uwagę na markę czy wygląd bieżnika, ale równie istotne są parametry takie jak rozmiar opony, wielkość felgi oraz głębokość i kształt bieżnika. Świadomy wybór tego elementu wyposażenia nie tylko pozwala zrealizować zalecenia producenta samochodu, ale też realnie wpłynąć na zachowanie pojazdu w trasie.
Na każdej oponie znajduje się specjalne oznaczenie, które pozwala rozszyfrować jej rozmiar. Pierwsza, trzycyfrowa liczba oznacza szerokość, druga wysokość profilu. Dalej pojawia się litera (najczęściej spotykana jest litera R), która symbolizuje typ opony, a za nią liczba wyrażająca średnicę. Dzięki tym oznaczeniom kierowca może dobrać ogumienie odpowiednie do samochodu i założonych w nim felg.
Jak oznacza się profil opony samochodowej?
Profil opony jest wyrażany w nietypowym formacie liczbowym. Dzieje się tak, ponieważ parametr ten przedstawia stosunek wysokości opony do jej szerokości w procentach. Należy podzielić wysokość przez szerokość, a wynik pomnożyć przez 100, by otrzymać wartość profilu. Do najpopularniejszych wariantów ogumienia należą te o profilu 50 i 55. Można je znaleźć w pojazdach nowych, a także w autach poleasingowych i na rynku samochodów używanych.
Profile opon dostępne w samochodzie na abonament
Pierwsze opony wyróżniały się profilem o wartości 100, czyli wysokość ich ścianki bocznej była równa szerokości całej konstrukcji. Obecnie producenci dążą raczej do obniżania tego parametru. Zależy im na osiąganiu bezpiecznego, a jednocześnie dynamicznego ogumienia.
Opony o niskim profilu
Opony niskoprofilowe w to takie, w których wysokość ścianki bocznej wynosi maksymalnie 50% ich szerokości. Spotykane są zazwyczaj w nowoczesnych autach (również w samochodach na abonament), zarówno w segmencie premium, jak i średnim. Można je zakładać na felgi o większej średnicy, co przekłada się na świetne efekty wizualne. Co więcej, tego rodzaju ogumienie wpływa korzystnie na precyzję prowadzenia samochodu, zwiększa przyczepność podczas ruszania i na zakrętach, a nawet skraca drogę hamowania.
Opony niskoprofilowe pasują do takich modeli samochodów jak:
- BMW X5 (zarówno fabryczne, jak i zamienne),
- Ford Focus (fabryczne i zamienne),
- Volkswagen Golf (zamienne),
- Skoda Fabia (zamienne),
- Audi A4 (fabryczne i zamienne).
Opony o wysokim profilu
Z kolei opony wysokoprofilowe to takie z parametrem o wartości 55% i wyższej. Lepiej sprawdzają się w tłumieniu nierówności oraz generują mniejszy hałas podczas jazdy. Ich szerokość jest często mniejsza, a to wpływa na niższe zużycie paliwa. Do zalet takich opon należy też łatwiejszy wyjazd z błota lub śniegu.
Opony wysokoprofilowe możemy spotkać w autach poleasingowych i nowych, takich jak:
- Alfa Romeo Giulietta,
- Hyundai i20,
- Skoda Superb,
- Volvo XC60,
- Toyota Corolla.
Dobór odpowiedniego profilu opony
Różnice między poszczególnymi rozmiarami opon wpływają na wygląd samochodu oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy. Kierowcy, których auta poleasingowe były pierwotnie wyposażone w wysokoprofilowe ogumienie, często decydują się na zmianę ze względu na panujące trendy. Niskoprofilowe opony podkreślają charakter samochodu, dlatego świetnie pasują do sportowych modeli. Dodatkowo ograniczają nadsterowność, zapewniają płynną jazdę i umożliwiają lepsze osiągi podczas rozpędzania pojazdu. Nadają się szczególnie dobrze do aut wyposażonych w mocne silniki. Opony o niskim profilu najlepiej sprawdzą się więc podczas jazdy po równych drogach – na przykład autostradach i innych trasach szybkiego ruchu. Są jednak głośne i nie chronią felgi przed uszkodzeniem (dlatego należy korzystać z nich ostrożnie na mniej zadbanych odcinkach).
Modele wysokoprofilowe są o wiele lepiej przystosowane do realiów polskich dróg: dziur, nierówności, połatanego asfaltu i zapadniętych studzienek kanalizacyjnych. Tego rodzaju ogumienie dobrze tłumi takie niedoskonałości. Opony o wysokim profilu są też bardziej wytrzymałe i zapewniają ochronę felgi przed skrzywieniem. Ponieważ zazwyczaj są węższe, generują mniejszy hałas, co znacznie wpływa na komfort podróży. Nie dają jednak tak dobrej przyczepności a samochód w nie wyposażony odznacza się nieco dłuższą drogą hamowania. Opony o wysokim profilu najlepiej sprawdzają się podczas jazdy po mieście i na słabej jakości drogach.
Brak zmartwień o profil opony z serwisem ogumienia w pakiecie
O zakup, wymianę i serwis opon nie muszą martwić się klienci platformy Automarket.pl, którzy korzystają z pakietu Comfort. Oprócz ubezpieczenia, pomocy w kontakcie z ubezpieczycielem, samochodu zastępczego i pełnej obsługi serwisowej, najemca lub klient, który zdecydował się na leasingu samochodu lub wynajem długoterminowy auta, otrzymuje usługi związane z ogumieniem. W ramach pakietu może bezpłatnie wymienić opony dwa razy w roku. Co więcej, może skorzystać z opcji przechowania opon do czasu kolejnej wymiany sezonowej. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu kierowca nie da się zaskoczyć zmianom pogody.
Wpis powstał:
31 marca, 2023