Fakty i mity o LPG – poznaj całą prawdę!

Fakty i mity o LPG – poznaj całą prawdę!

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

Instalacja gazowa do samochodu cały czas cieszy się sporą popularnością – i to mimo tego, że narosło wokół niej wiele szkodliwych mitów. Jak jest naprawdę i czy instalacja LPG faktycznie ma zgubny wpływ na stan auta? Czy instalacja gazowa może spowodować pożar? Czy to prawda, że samochodem „na gaz” nie wszędzie można wjechać? Potwierdzamy fakty i obalamy mity!

Mit: instalacja LPG zawsze wpływa negatywnie na stan silnika

Butla LPG zamiast koła zapasowego

Jeden z najczęściej powielanych mitów na temat instalacji LPG dotyczy jej rzekomo niezwykle zgubnego wpływu na stan silnika samochodowego. Do tej pory nie potwierdzono jednak, że silnik auta z instalacją LPG zużywa się szybciej, niż silnik samochodu tankowanego jedynie benzyną. Dużo zależy jednak od tego, na jaki rodzaj instalacji zdecydował się właściciel pojazdu. Ważne jest też to, w jakim warsztacie samochodowym przeprowadzono jej montaż. Jeśli pojawiają się zaburzenia w płynności przełączania źródła zasilania z benzyny na gaz (i odwrotnie) czy też kierujący zauważa niekontrolowane zmiany obrotów silnika, to może to wskazywać na zły stan techniczny instalacji LPG. Przy podejmowaniu decyzji o montażu instalacji warto również zwrócić uwagę na to, jakie silniki dobrze zgrają się z instalacją LPG. Wśród nich można wyróżnić m.in. silnik 1.6 MPI grupy Volkswagen (montowany m.in. w Volkswagenie Golfie czy Seacie Leonie). Inną propozycją jest silnik 1.4 Ecotec (montowany m.in. w Oplach Corsa, Astra czy Mokka).

Innym rodzajem napędu, który również pozwala zmniejszyć wydatki na paliwo, jest układ hybrydowy. Więcej o nim napisaliśmy w artykule: "Auta hybrydowe – zalety, ciekawostki, przykładowe modele".

Podobny mit funkcjonuje w środowisku kierowców, jeśli chodzi o osiągi silnika

Wciąż panuje przekonanie, że silnik samochodu zasilanego gazem pracuje gorzej, a jego moc jest słabsza. O ile jednak takie twierdzenie miało pewne pokrycie w rzeczywistości jeszcze 10 czy 15 lat temu, o tyle obecnie montowane są instalacje z sekwencyjnym wtryskiem gazu – co pozwala na takie same osiągi jak w przypadku zasilania auta jedynie benzyną. Jeśli spadki mocy w ogóle się zdarzają, to są one tak minimalne, że kierowcy praktycznie ich nie odczuwają.

Jeszcze inny mit powiela przekonanie, że instalacja gazowa w samochodzie może mieć negatywny wpływ na olej silnikowy. W praktyce zdarza się to jednak rzadko. Wszystko zależy od tego, czy zatankowany gaz nie okaże się zanieczyszczony. Jeśli dojdzie do zanieczyszczenia np. siarką, faktycznie może dojść do zakwaszenia oleju silnikowego. Z tego względu kierowcy pojazdów z instalacją LPG powinni pamiętać o tym, by tankować gaz jedynie na renomowanych stacjach z dobrą jakością paliwa.

Fakt: z instalacją gazową faktycznie mniej płaci się za paliwo

Stanowisko do tankowania LPG na stacji benzynowej

Prawdą jest natomiast bez wątpienia to, że za autogaz kierowcy płacą zdecydowanie mniej - obecnie benzyna jest niemal dwukrotnie droższa. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że samochody z instalacją LPG zazwyczaj spalają nieco więcej niż auta tankowane jedynie benzyną. Różnica wynika z faktu, że kaloryczność gazu jest inna niż benzyny. Na przykład benzyna 95 oferuje wartość opałową na poziomie 30,63 MJ/dm3, podczas gdy kaloryczność gazu (tankowanego zimą) maleje do 25,27 MJ/dm3. Pora roku jest tu istotna; różnica między kaloryczną benzyny a gazu latem jest niższa. Nie zmienia to jednak faktu, że różnica sprawia, że instalacja LPG wymusza uzupełnienie niedoborów, co z kolei przekłada się na nieco wyższy pobór gazu.

Jak przedstawiają się orientacyjne koszty przejazdu 100 km autem bez instalacji, a jak – z instalacją LPG?

Jak wynika z raportu Autocentrum, przykładowa Mazda 2 III z 2015 r. (silnik 1.5 SKY-G 75KM 55 kW) spala średnio 5,6 litra na 100 km. Przy „zimowym” gazie można założyć, że spalanie wzrośnie do ok. 6,6 litra. To z kolei oznacza, że za przejazd 100 km autem zatankowanym benzyną trzeba będzie zapłacić ok. 37 zł (przy średniej cenie benzyny 95 wynoszącej w ostatnim tygodniu listopada 6,59 zł), natomiast zatankowanym gazem – ok. 19,70 zł (przy cenie 2,99 zł). Różnica jest zatem znacząca.

Mit: instalacja LPG w samochodzie jest niebezpieczna sama w sobie

Kolejnym mitem, również mocno zakorzenionym w świadomości wielu kierowców, jest wyższe ryzyko pożaru w samochodzie z instalacją LPG. Nie jest to jednak prawda; jeśli instalacja nie jest wadliwa i została zamontowana w prawidłowy sposób, to ryzyko pożaru (z powodu instalacji) jest właściwie zerowe. Należy wspomnieć, że nieczęsto spotykana, lecz również występująca na rynku, instalacja gazowa do diesla nie sprawia, że ryzyko pożaru jest większe; w autach z olejem napędowym przyczyną pożarów są zazwyczaj wycieki paliwa lub wady fabryczne.

Należy jednak pamiętać, że bezpieczna instalacja LPG to taka, która jest regularnie kontrolowana. Osoby, które kupują samochód z LPG, korzystają z wynajmu długoterminowego lub leasingu takiego auta, powinny sprawdzić, kiedy po raz ostatni został wykonany przegląd instalacji. Warto dodatkowo pamiętać, że zgodnie z prawem sprawdzenie instalacji LPG jest corocznym elementem obowiązkowego przeglądu technicznego. Tym samym łatwo jest wykryć ewentualne nieprawidłowości.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo instalacji LPG w samochodzie popularny jest jeszcze jeden mit

Dotyczy on zwiększonego ryzyka wybuchu podczas wypadku. Wbrew pozorom, zapłon i wybuch butli z gazem podczas wypadku samochodu (nawet, jeśli stanie on w płomieniach) zdarza się jednak bardzo rzadko. Wszystko dzięki temu, że butla gazowa jest odporna na zniszczenia oraz wyposażona w specjalne zawory odcinające wypływ gazu w razie utraty zasilania. Dodatkowo butla posiada też drugi zawór – wypuszczający nadmiar gazu w sytuacji, gdy w butli jest zbyt wysokie ciśnienie. Przekonanie o większym ryzyku jazdy samochodem z instalacją LPG jest zatem bezzasadne.

Mit: autem z LPG nie można wjeżdżać na wszystkie parkingi podziemne

Jeszcze innym mitem jest ustawowy zakaz wjazdu samochodów z LPG na parkingi podziemne. O ile faktycznie auta z instalacją gazową nie mogą wjechać na niektóre parkingi podziemne ze względu na słabą wentylację obiektu (jeśli taką decyzję podejmie administrator danej powierzchni), o tyle na ogół nie jest to wcale zabronione.

Fakt: instalacja LPG może się dość szybko zwrócić

Kontrolka LPG na desce rozdzielczej auta

Prawdziwe jest również stwierdzenie, że instalacja LPG może się dość szybko zwrócić. Warto mieć jednak na uwadze, że czasem trwa to nawet kilka lat. Wiele zależy od tego, jak często właściciel auta z niego korzysta. Dokonując prostej kalkulacji można łatwo obliczyć, że:

  • przy miesięcznym przebiegu 1000 km,
  • zakładając obecne ceny paliw,
  • posługując się przykładem wymienionej wcześniej Mazdy 2,
  • przy cenie instalacji z montażem w wysokości 2500 zł,
  • jedynie 4-letnim planowanym czasie eksploatacji auta

- właściciel auta zaoszczędzi ponad 5,5 tys. zł. Im dłuższy planowany czas eksploatacji, tym większa może być oszczędność.

Instalacja LPG zwróci się oczywiście szybciej, jeśli wraz z decyzją o jej montażu zaczniemy również przestrzegać zasad ecodrivingu. Więcej o tym, na czym polega, napisaliśmy w artykule: "Jak zmniejszyć spalanie w aucie?".

Ile może kosztować instalacja gazowa do mojego samochodu?

Koszt jest uzależniony od kilku czynników. To, ile kosztuje instalacja LPG w samochodzie zależy m.in. od rodzaju instalacji. Na przykład dla silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny (instalacja z wtryskiem gazu w fazie ciekłej) to na ogół koszt od 4500 do nawet 7500 zł. Z kolei instalacja II generacji to już znacznie niższy koszt – między 1800 a 2500 zł. Należy jednak pamiętać, że na instalacji LPG nie powinno się oszczędzać. Nawet jeśli oznacz to, że cena instalacji gazowej do samochodu nie zwróci się tak szybko, jak planował kierowca.

Jeśli ktoś nie jest przekonany co do zakupu auta i montażu instalacji, dobrym pomysłem może być leasing samochodu lub wynajem długoterminowy auta z już zamontowaną instalacją LPG. Pozwali to tanio tankować bez konieczności ponoszenia wydatków na instalację. Samochody (zarówno nowe, jak i używane) z LPG znajdują się w ofercie Automarket.pl.

Kto powinien kupić auto z instalacją LPG lub rozważyć jej montaż?

Tankowanie autogazu na stacji

Zakup samochodu z instalacją LPG (lub jej zamontowanie w posiadanym już aucie) może być świetnym rozwiązaniem. Sprawdzi się przede wszystkim w przypadku osób, które często korzystają z auta, np. dojeżdżających do pracy do innego miasta. Takim kierowcom koszt instalacji LPG zwróci się znacznie szybciej niż w przypadku osób, które jeżdżą autem sporadycznie.

Tagi:

Wpis powstał:

2 grudnia, 2022