Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Kwestia tego, czy samochody elektryczne mogą jeździć buspasem, budzi wiele pytań. Zgodnie z obecnymi przepisami, przywilej ten ma obowiązywać do końca 2025 roku. Warto jednak poznać szczegóły tych regulacji oraz plany na przyszłość.
Czy samochody elektryczne mogą jeździć buspasem – obecne przepisy
Możliwość poruszania się samochodów elektrycznych po pasach ruchu przeznaczonych dla autobusów to jeden z istotniejszych przywilejów, który ma zachęcać do elektromobilności. Został on wprowadzony na mocy Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku. Celem takiego rozwiązania było usprawnienie poruszania się aut bezemisyjnych po zatłoczonych centrach miast, co przekłada się na realne oszczędności czasu podczas codziennych dojazdów. Ten przywilej ma jednak charakter czasowy i zgodnie z aktualnymi zapisami wygasa z dniem 1 stycznia 2026 roku, co w praktyce oznacza, że można z niego korzystać do końca 2025 roku.
Przepisy te mają zastosowanie na terenie całego kraju, jednak nie każdy buspas jest automatycznie dostępny dla aut elektrycznych. Ostateczna decyzja należy do zarządcy danej drogi, którym najczęściej jest samorząd miejski. To właśnie władze lokalne, biorąc pod uwagę natężenie ruchu i płynność komunikacji zbiorowej, decydują o tym, czy samochody elektryczne mogą jeździć buspasem na podległym im terenie. Informacje na ten temat znajdują się na tabliczkach umieszczonych pod znakami drogowymi D-11 (początek pasa ruchu dla autobusów) i D-12 (pas ruchu dla autobusów) lub są umieszczane bezpośrednio na nich. Brak odpowiedniego oznaczenia oznacza zakaz wjazdu.
Warunki korzystania z buspasów i planowane zmiany
Należy pamiętać, że uprawnienie do jazdy buspasem dotyczy wyłącznie pojazdów w pełni elektrycznych (BEV). Oznacza to, że z tego przywileju nie mogą korzystać właściciele hybryd, nawet tych typu plug-in. Aby ułatwić identyfikację, pojazdy uprawnione powinny posiadać zielone tablice rejestracyjne. Nieuprawniony wjazd na buspas jest traktowany jak wykroczenie i grozi mandatem w wysokości 100 zł oraz 1 punktem karnym.
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie i obawy kierowców, Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzą prace nad nowelizacją przepisów. Rządowy projekt zakłada przedłużenie możliwości korzystania z buspasów przez samochody elektryczne oraz wodorowe do końca 2027 roku. Celem jest dalsze promowanie transportu zeroemisyjnego, zwłaszcza że udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie pojazdów w Polsce wciąż jest niewielki w porównaniu do średniej europejskiej. Ostateczny kształt przepisów zależy od przebiegu procesu legislacyjnego.
Kto jeszcze może legalnie poruszać się buspasem?
Osoby, które szukają odpowiedzi na pytanie, czy samochody elektryczne mogą jeździć buspasem, powinny zdawać sobie sprawę z ważnej kwestii. Chociaż pasy ruchu dla autobusów są przeznaczone głównie dla pojazdów transportu zbiorowego wykonujących regularne przewozy osób, to katalog uprawnionych uczestników ruchu jest jeszcze szerszy. Poza pojazdami w pełni elektrycznymi, po buspasach, o ile zarządca drogi tak postanowi inaczej, mogą poruszać się także taksówki, motocykle, rowery oraz pojazdy zasilane wodorem. Warto też dodać, że w niektórych miastach lokalne przepisy mogą dopuszczać na buspasy inne pojazdy, na przykład te, którymi podróżuje określona minimalna liczba osób.
Zawsze należy zwracać uwagę na znaki drogowe, ponieważ to one ostatecznie regulują zasady obowiązujące na danym odcinku drogi. Zarządca ma prawo wprowadzić dodatkowe obostrzenia, na przykład ograniczyć możliwość jazdy buspasem dla aut elektrycznych do konkretnych godzin. Takie elastyczne podejście pozwala na dostosowanie przepisów do lokalnych warunków i zapewnienie priorytetu dla transportu publicznego w godzinach szczytu, jednocześnie oferując udogodnienia dla kierowców pojazdów zeroemisyjnych w pozostałym czasie.
Pozostałe przywileje dla kierowców aut elektrycznych
Oprócz kwestii, czy samochody elektryczne mogą jeździć buspasem, właściciele tych pojazdów mogą liczyć na szereg innych udogodnień:
- jednym z najważniejszych jest możliwość darmowego parkowania w strefach płatnego postoju w wielu polskich miastach. Ten przywilej, wynikający bezpośrednio z Ustawy o elektromobilności, stanowi realną oszczędność dla kierowców poruszających się po zatłoczonych centrach aglomeracji;
- ponadto, przy zakupie nowego auta elektrycznego, nabywca jest całkowicie zwolniony z podatku akcyzowego, co znacząco obniża jego cenę początkową;
- dla przedsiębiorców dodatkową korzyścią jest wyższy limit amortyzacji pojazdu, wynoszący 225 000 zł.
Kolejnym istotnym wsparciem są bezpośrednie dopłaty do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Programy rządowe, takie jak NaszEauto z 2025 roku, oferują dofinansowanie sięgające nawet 40 000 zł. Równie ważnym przywilejem, który nabierze znaczenia w najbliższej przyszłości, jest nieograniczony wjazd do Stref Czystego Transportu (SCT). W miarę jak kolejne miasta będą wprowadzać ograniczenia dla pojazdów spalinowych, posiadanie samochodu elektrycznego zapewni swobodę poruszania się bez dodatkowych opłat czy restrykcji, co jest kluczowym elementem promowania ekologicznej motoryzacji.
OFERTA AUTOMARKETU
Samochody elektryczne w atrakcyjnym finansowaniu
Nowe i używane auta elektryczne w leasingu oraz wynajmie długoterminowym dla firm i osób prywatnych
Wpis powstał:
9 października 2025