Polska domyka kluczowy korytarz UE. Via Baltica w pełni otwarta dla ruchu

Polska domyka kluczowy korytarz UE. Via Baltica w pełni otwarta dla ruchu

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

NEWS MOTORYZACYJNY 2025

To historyczny moment dla polskiej i europejskiej infrastruktury. Po latach intensywnych prac kierowcy mogą już w pełni korzystać z drogi ekspresowej S61, stanowiącej polski odcinek międzynarodowej trasy Via Baltica. Oddanie do użytku ostatniego fragmentu dwujezdniowej obwodnicy Łomży oznacza, że podróż od Warszawy aż do granicy z Litwą odbywa się teraz nowoczesną, szybką trasą o długości 310 km. To inwestycja, która rewolucjonizuje nie tylko transport, ale ma też ogromne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa całego regionu.

Ostatni element układanki: imponująca obwodnica Łomży

Kropką nad „i” całego przedsięwzięcia była finalizacja budowy 13-kilometrowej obwodnicy Łomży. To właśnie ten odcinek, od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, był ostatnim brakującym ogniwem, które spina całą trasę. Najbardziej spektakularnym elementem tej inwestycji jest most o długości ponad 1,2 km, przerzucony nad malowniczą doliną Narwi. To najdłuższy taki obiekt w województwie podlaskim, który nie tylko usprawnia ruch, ale także pełni funkcję ekologicznego przejścia dla zwierząt. Budowa samego odcinka obwodnicy pochłonęła ponad 713 mln zł, a cała polska część Via Baltica to inwestycja rzędu 11 mld zł, z czego aż 6 mld zł pochodziło z funduszy unijnych.

Więcej niż droga – strategiczna oś Europy

Via Baltica to znacznie więcej niż tylko wygodne połączenie dla kierowców. To kluczowy fragment międzynarodowej drogi E67, która łączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską i resztą Europy Zachodniej. Trasa jest częścią dwóch strategicznych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne – Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie. Ukończenie prac w Polsce, jako pierwszym z krajów, to dowód na sprawność realizacji kluczowych dla kontynentu projektów.

Bezpieczeństwo i gospodarka na jednej trasie

Podwójne znaczenie inwestycji podkreślali prezydenci Polski i Litwy, Karol Nawrocki i Gitanas Nauseda, podczas uroczystego otwarcia ostatniego odcinka po stronie litewskiej. Jak zaznaczył prezydent Nawrocki, Via Baltica ma dwojakie przeznaczenie – służy zarówno rozwojowi gospodarczemu, jak i wzmacnianiu zdolności obronnych regionu. W obecnej sytuacji geopolitycznej sprawna i nowoczesna droga ma nieocenioną wartość dla mobilności wojskowej, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO.

Z kolei prezydent Nauseda zwrócił uwagę na potencjał gospodarczy, przypominając, że wymiana handlowa między Polską a Litwą już teraz sięga 10 mld euro rocznie. Nowa trasa ma ten wynik jeszcze poprawić, otwierając drogę do dalszych inwestycji i tworzenia miejsc pracy. Jak dodał, od teraz podróż z Wilna do Lizbony jest możliwa wyłącznie drogami szybkiego ruchu. To symboliczne połączenie, które wzmacnia więzi i wspiera rozwój całego regionu, będąc jednocześnie przykładem sukcesu Inicjatywy Trójmorza.

Wpis powstał:

31 października 2025