Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Fotelik z przodu – kiedy dziecko może jeździć na przednim fotelu pasażera?
Przewożenie dzieci na przednim fotelu obok kierowcy jest zgodne z prawem. Trzeba przy tym pamiętać, że podopieczni, którzy mierzą do 150 cm wzrostu mogą jechać z przodu tylko na foteliku dziecięcym. Jeżeli nie zastosujesz się do tej zasady, to – zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym z 1 stycznia 2022 roku – grozi Ci 300 złotych mandatu oraz 6 punktów karnych. Jedynym wyjątkiem od tej zasady są dzieci, które mają ponad 135 cm wzrostu i ważą więcej niż 36 kilogramów. Wówczas wystarczy przypiąć pociechę pasami bezpieczeństwa.
Dylematy opiekunów związane z podróżowaniem przez maluchy obok kierowcy są jednak zwykle związane nie z kwestiami prawnymi, a bezpieczeństwem. Gdy maluch jest wyłącznie pod opieką kierowcy, posadzenie go na przednim fotelu bez wątpienia jest wygodne. Dziecko stale pozostaje bowiem na oku opiekuna. Spory kłopot może jednak stanowić poduszka powietrzna, a ta w przypadku wszystkich pojazdów wyjeżdżających z salonów od 2021 roku, jest obowiązkowym elementem wyposażenia aut. Więcej o tym temacie przeczytasz w artykule „Wyposażenie samochodu. Na co zwrócić uwagę.
Fotelik z przodu a poduszka powietrzna – możliwe zagrożenia
Gdy pojazd został wyposażony w poduszki powietrzne, maluch musi jechać z przodu przodem do kierunku jazdy. Osadzenie go tyłem, w razie wystrzelenia „airbagów”, mogłoby być tragiczne w skutkach. Poduszka otwiera się z prędkością osiągającą nawet 300 km/h. Gdy uderzy wówczas w tył dziecięcego fotelika, głowa malucha odskoczy do przodu i wróci z impetem z powrotem na oparcie, co grozi niestety złamaniem kręgosłupa oraz wstrząsem mózgu. A to wszystko przy założeniu, że fotelik wytrzyma w ogóle tak silne uderzenie.
Warto jednak pamiętać, że jazda przodem do kierunku jazdy też nie zapewnia przy poduszkach powietrznych pełnego bezpieczeństwa. Gdy wystrzeli prosto w malucha, może uderzyć w jego nóżki lub inną część ciała, prowadząc do złamań lub obrażeń wewnętrznych. Najbezpieczniej będzie zatem przewozić dziecko z przodu tylko przy wyłączonych airbagach. Jeśli w aucie nie ma takiej możliwości, lepiej zrezygnować z sadzania malucha z przodu, nawet gdy jedzie z nim tylko kierowca.
Fotelik z tyłu – przodem czy tyłem do kierunku jazdy?
Fotelik dla najmłodszego dziecka do samochodu, a więc dla niemowląt, powinien być skierowany tyłem do kierunku jazdy. Taki montaż zazwyczaj wymusza zresztą ich konstrukcja. Maluszki są przewożone w tak zwanych nosidełkach z grupy wagowej 0-13 kg, które – z myślą o najwyższym poziomie bezpieczeństwa dzieci – mogą być mocowane tylko tyłem do kierunku jazdy. Taka konieczność nie sprawia żadnego kłopotu, gdy jeden z opiekunów może siedzieć na tylnej kanapie, by swobodnie zerkać na niemowlę. Bywa jednak problematyczna, kiedy z dzieckiem jedzie tylko kierowca – na szczęście jest proste rozwiązanie.
Aby kierowca mógł widzieć, co robi maluszek, wystarczy, że zainstaluje lusterko RWF. To tak zwane lusterko do obserwacji dziecka, które montuje się na wezgłowiu tylnej kanapy naprzeciwko dziecięcego fotelika. Wówczas kierowca patrzący w przednie lusterko samochodowe, widzi odbicie malucha w RWF.
Od kiedy dziecko może jeździć z tyłu przodem do kierunku jazdy?
Rezygnacja z lusterka RWF i posadzenie dziecka przodem do kierunku jazdy jest możliwe, gdy maluch wkroczy w grupę wagową 9-18 kg. Wówczas nosidełko zostaje wymienione na pierwszy klasyczny fotelik, który można montować na dwa sposoby – i przodem, i tyłem.
Wciąż jednak dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem jest przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy. Warto decydować się na to rozwiązanie zawsze, gdy jest ono możliwe. Maluch, jest wtedy dużo lepiej chroniony w razie ewentualnej kolizji, wypadku lub gwałtownego hamowania - w takich sytuacjach siła uderzenia wciska dziecko w fotel, a nie wybija do przodu. Dzięki temu zachodzi dużo mniejsze ryzyko, że maluch dozna urazów głowy oraz kręgosłupa szyjnego.
Foteliki do samochodu dla dzieci z grupy wagowej 15-36 kg można mocować tylko przodem co automatycznie rozwiewa wszelkie wątpliwości dotyczące sposobu posadzenia w nich dziecka.
Do kiedy dziecko musi jeździć w foteliku?
O tym, jak przewozić dziecko w samochodzie, nie decyduje już wiek pociechy. Część rodziców może jeszcze pamiętać czasy, w których podopieczni musieli jeździć w foteliku do 12. roku życia. Zasada ta obecnie jest jednak nieaktualna. Dziś właściwym pytaniem będzie: do jakiego wzrostu fotelik jest obowiązkowy, a nie: do jakiego wieku.
W foteliku muszą podróżować dzieci, które mają mniej niż 150 cm wzrostu – albo więcej niż 135 cm wzrostu przy jednoczesnej wadze wyższej niż 36 kg. Jeżeli zatem jesteś rodzicem nastolatka, który ma 148 cm wzrostu, to on również musi jeździć w foteliku. Ta zmiana sprawiła, że wiele osób zaczęło się zastanawiać nad sposobem przewożenia dorosłych osób niskorosłych. Czy one również są zobowiązane do jazdy na foteliku samochodowym? Odpowiedź brzmi: nie. Ma to związek z faktem, że osoby pełnoletnie mają już odpowiednio wykształcone kolce biodrowe oraz właściwie zrośniętą miednicę. U dzieci oraz młodzieży rozwój tych okolic ciągle nie został zakończony”, w związku z czym same pasy mogłyby nie zapewnić im odpowiedniego bezpieczeństwa.
Jak wybrać fotelik dla dziecka?
Pierwszym kryterium wyboru fotelika dla dziecka są tak zwane grupy wagowe. Pozwalają one na skonstruowanie tych produktów w sposób odpowiedni dla maluchów w danym wieku. Wyróżnia się następujące grupy:
- Grupa 0 – dla dzieci o wadze do 10 kg, montowane tylko tyłem do kierunku jazdy,
- Grupa 0+ – dla dzieci o wadze do 13 kg, montowane tylko tyłem do kierunku jazdy,
- Grupa I – dla dzieci o wadze od 9 kg do 18 kg, montowane przodem lub tyłem do kierunku jazdy,
- Grupa II – dla dzieci o wadze od 15 kg do 25 kg, montowane tylko przodem do kierunku jazdy,
- Grupa III – dla dzieci o wadze od 22 kg do 36 kg, montowane tylko przodem do kierunku jazdy.
Grupy wagowe dodatkowo podpowiadają, że dziecko bez fotelika może jeździć właśnie po przekroczeniu wagi 36 kg – oczywiście przy założeniu, że ma już wspomniane wcześniej 135 cm wzrostu.
Dostępne są również foteliki, które łączą kilka z powyższych grup. To tak zwane modele „rosnące wraz z dzieckiem”. Zakresy wagowe są w ich przypadku różne, do najpopularniejszych należą jednak 0-18 kg, 0-25 oraz 9-36 kg. Dzięki nim nie potrzebujesz tak często wymieniać fotelika, co wiąże się z oszczędnością finansową.
Fotelik z ISOFIX czy bez?
O tym, czy warto wybrać fotelik z ISOFIX decyduje przede wszystkim to, czy dostępny jest w ogóle system ISOFIX w samochodzie. Jeżeli tak, odpowiedź zawsze będzie twierdząca. Nie powinno być jednak pod tym względem dużego problemu, zdecydowana większość pojazdów jest bowiem w niego wyposażona. Ma to związek z faktem, że wszystkie auta wyprodukowane od 1999 roku mają fabrycznie montowane tylne kanapy z zaczepami ISOFIX. Planując zatem kupno nowego pojazdu, np. z atrakcyjnym finansowaniem od Automarket.pl, możesz mieć pewność, że dostępne u nas auta zostały wyposażone w system ISOFIX. W ofercie mamy bowiem wyłącznie auta, których wiek nie przekracza 7 lat.
Co więcej, część pojazdów może mieć również ISOFIX na przednim fotelu pasażera. Jak sprawdzić, czy jest tak w przypadku Twojego auta? System może być oznaczony specjalną metką. Jeśli tak nie jest, wsuń dłoń między oparcie a siedzenie fotela – tam wyjesz zaczepy.
A jakie są zalety korzystania z ISOFIX? System znacznie ułatwia montowanie fotelika, osadzenie dziecka w aucie przebiega zatem sprawniej. Nie trzeba już używać pasów bezpieczeństwa, a zatem przeciągać się przez malucha tak, by sięgnąć do zapięcia. Wystarczy bowiem wsunięcie fotelika w metalowe zaczepy, które są na stałe zamontowane w tylnej kanapie pojazdu.
Co więcej, ISOFIX w samochodzie zwiększa bezpieczeństwo dziecka. Zapewnia on bezbłędne zapięcie fotelika, właściwe wpięcie go w zaczepy wydaje bowiem charakterystyczny dźwięk. Co więcej, zdecydowana większość modeli jest wyposażona w system, który informuje o tym, czy fotelik został dobrze zamocowany na bazie.
Dodatkową zaletą ISOFIX jest noga stabilizująca – element, który znajduje się między tylnym a przednim fotelem samochodowym, na podłodze. Solidnie unieruchamia ona fotelik, dzięki czemu w razie ewentualnej kolizji ryzyko jego wysunięcia do przodu zostaje zniwelowane.
Szukasz nowego auta w leasingu z niskim wkładem własnym, wyposażonego w system ISOFIX? A może interesuje Cię wynajem długoterminowy samochodu, który zapewni bezpieczne dla Twojej rodziny auto w stałej miesięcznej racie? Sprawdź wszystkie metody finansowania oferowane przez Automarket!
Najważniejsze informacje o fotelikach samochodowych
- W foteliku samochodowym muszą jeździć dzieci, które nie mają jeszcze 150 cm wzrostu. Wyjątek: dzieci ważące więcej niż 36 kg, mające jednocześnie więcej niż 135 cm wzrostu.
- Dzieci podróżujące w fotelikach mogą jechać na przednim fotelu pasażera, ale tylko, gdy możliwe jest wyłączenie poduszek powietrznych.
- Niemowlęta z grupy wagowej 0-13 kg (0 i 0+) powinny jeździć tyłem do kierunku jazdy.
- Dzieci z grupy wagowej 13-18 kg (I) mogą jeździć przodem, ale jazda tyłem jest dla nich bezpieczniejsza.
- Dzieci z grup wagowych 18-36 kg (II i III) powinny jeździć przodem do kierunku jazdy.
- Przewożenie podopiecznych niezgodnie z przepisami grozi mandatem w wysokości 300 zł oraz 6. punktami karnymi.
- System ISOFIX znacznie ułatwia montaż fotelików dziecięcych, a także podnosi solidność ich mocowania.
Tagi:
Wpis powstał:
4 maja, 2022