Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Rozkodowujemy numer VIN – co można dzięki niemu sprawdzić?

Numer VIN to bezcenne źródło informacji o samochodzie. Co zawiera numer VIN? Gdzie można go znaleźć? Jak rozkodować numer VIN? W tym poradniku odpowiadamy na wszystkie pytania.

Numer VIN – co to jest?

VIN, czyli Vehicle Identification Number (Numer Identyfikacyjny Pojazdu)

VIN (ang. Vehicle Identification Number) – to numer identyfikacyjny pojazdu. Numer VIN, nazywany także numerem nadwozia, jest unikalny i przypisany do konkretnego pojazdu – można go porównać do numeru PESEL przydzielonego konkretnej osobie.

Numer VIN składa się z 17 znaków – są to cyfry arabskie i litery z alfabetu łacińskiego (z pominięciem liter I, O i Q, które mogą być łatwo pomylone z cyframi 1 i 0). Taki identyfikator muszą posiadać wszystkie pojazdy dopuszczone do ruchu po polskich drogach – samochody osobowe, motocykle, ciężarówki.

Numery VIN przydzielane są przez producentów, po wyprodukowaniu danego egzemplarza. W 1981 roku organizacja ISO wprowadziła jednolite regulacje dotyczące numeru nadwozia. Określają on m.in. jakie informacje powinny być zawarte w ciągu cyfr i liczb oraz gdzie powinna być umieszczona tabliczka z wybitym numerem. Norma ISO 3779 dotyczy wszystkich samochodów wyprodukowanych na terenie Unii Europejskiej, a także pojazdów m.in. z Kanady, Japonii, Chin i Australii.

Gdzie sprawdzić numer VIN?

Numer VIN na elemencie kontrukcyjnym auta

Numer VIN umieszczany jest na elemencie konstrukcyjnym, który trudno usunąć. Zwiększa to pewność, że część, na której znajduje się numer VIN, nie zostanie przełożona do innego pojazdu. Tabliczka znamionowa, na której wybity jest ciąg znaków, umieszczana jest po prawej stronie pojazdu – na słupku bocznym po stronie kierowcy, na prawym nadkolu, przegrodzie czołowej lub na ramie nośnej przy prawym przednim kole. Tabliczka powinna znajdować się także na podszybiu, po stronie kierowcy. Numery VIN umieszczone na obydwóch tabliczkach powinny być identyczne.

Numer nadwozia znajduje się również w dokumentach samochodu. W polskim dowodzie rejestracyjnym figuruje on w rubryce „E”. Numer VIN, który znajduje się w dokumencie, musi być zgodny z tym, który umieszczony jest na pojeździe. Wszelkie rozbieżności mogą oznaczać, że pojazd jest kradziony lub jego dokumenty są nieprawdziwe.

Może Cię zainteresować: Diesel czy benzyna – a może hybryda?

Jak sprawdzić samochód po numerze VIN?

Sprawdzenie numeru VIN

Sprawdzanie numeru nadwozia daje informację o najważniejszych parametrach pojazdu, a ponadto umożliwia również poznanie jego historii. Jest to bardzo cenna wskazówka dla osób, które planują zakup używanego auta. Sprawdzenie samochodu po numerze VIN umożliwia zweryfikowanie informacji podanych przez sprzedającego. W ten sposób można upewnić się, że podany przebieg nie został zaniżony, a pojazd nie jest kradziony i nie brał udziału w kolizjach.

Aby sprawdzić samochód, możesz skorzystać z darmowego dekodera VIN stworzonego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Na stronie historiapojazdu.gov.pl możesz wygenerować raport, który zawiera szczegółowe informacje dotyczące danego pojazdu – wystarczy, że podasz numer VIN, numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji samochodu. Te informacje można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu. Możesz poprosić o nie właściciela lub sprzedawcę samochodu.

Po podaniu wymaganych danych otrzymasz raport – znajdziesz w nim m.in.:

  • dane techniczne pojazdu (m.in. rok produkcji, pojemność i moc silnika, masę, liczbę miejsc siedzących),
  • informacje o okresowych badaniach technicznych,
  • informacje o tym, czy pojazd posiada aktualne badanie i ważną polisę OC,
  • informacje o dokumentach pojazdu (dowód rejestracyjny, homologacja),
  • odczyt przebiegu zarejestrowany podczas badań okresowych (dane gromadzone są w Centralnej Ewidencji Pojazdów od 2014 roku),
  • odczyt przebiegu zarejestrowany podczas kontroli drogowej przeprowadzonej przez Policję i inne służby,
  • informacje o wymianie licznika kilometrów (dane gromadzone są w Centralnej Ewidencji Pojazdów się od 2020 roku),
  • informacje o szkodzie istotnej – jest to szkoda dotyczącej układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu, która ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego (dane gromadzone są w Centralnej Ewidencji Pojazdów od 1 marca 2020 roku),
  • informacje dotyczące liczby właścicieli i współwłaścicieli,
  • informacje, czy pojazd nie jest oznaczony jak kradziony,
  • informacje, czy pojazd nie był wycofany z ruchu.

Wszystkie zdarzenia z historii pojazdu (pierwsza rejestracja, badania techniczne, zmiana właściciela i inne) naniesione są na czytelną oś czasu. 

„Historia Pojazdu” umożliwia dostęp do danych zgromadzonych w CEPiK dzieki numerowi VIN. Jest to rejestr prowadzony przez Ministra Spraw Wewnętrznych. Trafiają do niego informacje zebrane m.in. przez Okręgowe Stacje Kontroli Pojazdów.

W raporcie znajdziesz także sekcję „Dane zagraniczne”, w której podane są informacje zgromadzone przez system CARFAX (dane m.in. z Hiszpanii, Belgii, Niderlandów, Szwecji i  Norwegii) i AutoDNA (dane m.in. z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii, Danii). Jeżeli pojazd nie figuruje w Centralnej Ewidencji Pojazdu, w dalszym ciągu możesz sprawdzić go po numerze VIN na rządowej stronie historiapojazdu.gov.pl Do tego celu będziesz potrzebował profilu zaufanego.

Z czego składa się numer VIN?

Trzy pierwsze znaki numeru VIN wskazują kraj pochodzenia pojazdu

Numer identyfikacyjny składa się z trzech głównych części: WIM, VDS i VIS.

WIM (World Manufacturer Identifier) to trzy pierwsze znaki w szeregu – identyfikują one kraj pochodzenia pojazdu oraz producenta.

Kody oznaczające kraj pochodzenia

J – Japonia, KL – KR – Korea Południowa, L – Chiny, MA – ME  – Indie, MF – MK – Indonezja, ML – MR – Tajlandia, MS –  Birma, NL-NR – Turcja, PA-PE – Filipiny, PL-PR – Malezja, RF-RG – Tajwan, SA – SM – Wielka Brytania, SN – ST oraz W – NiemcySU – SZ – Polska, TA – TH – Szwajcaria, TJ – TP – Czechy, TR – TV – Węgry, TW – T1 – Portugalia, VA – VE – Austria, VF – VR – Francja, VS – VW – Hiszpania, XL – XM – Holandia, X3 – X0 – Rosja, YA – YE – Belgia, YF – YK – Finlandia, YS – YW  – Szwecja, ZA – ZR – Włochy1, 4, 5  – Stany Zjednoczone, 2 – Kanada, 3 – Meksyk, 6A – 6W – Australia, 7A – 7E – Nowa Zelandia, 8A – 8E – Argentyna, 8F – 8J – Chile, 8L – 8R – Ekwador, 8X – 82 – Wenezuela, 9A – 9E oraz 93 – 99 – Brazylia, 9F – 9J – Kolumbia  

Przykładowe kody identyfikujące producentów

  • Mercedes-Benz – WDB, WDD
  • Ford – 1FA, 1FB, 1FC, 1FD, 1FM, 1FT
  • Opel – W0L, W0V
  • Fiat – ZFA
  • Lamborghini – ZHW
  • Ferrari – ZFF
  • Renault – VF1, VF2                                                      
  • Peugeot – VF3
  • BMW – WBA, WBS, WBW, WBY
  • Audi – WAU
  • Mitsubishi – JA3, JA4
  • Honda – JHF-JHG, JHL-JHN, JHZ, JH1-JH5
  • Citroën – VF7

VDS (Vehicle Descriptor Section) to druga część numeru VIN – obejmuje sześć znaków, od czwartego do dziewiątego. Dziewiąty znak jest znakiem kontrolnym i umożliwia sprawdzenie autentyczności numeru VIN (po przeprowadzeniu odpowiednich obliczeń). W sekcji VDS zakodowana jest charakterystyka pojazdu – model, typ silnika, rodzaj nadwozia, wyposażenie.

VIS (Vehicle Identifier Section) to ostatni człon numeru VIN, obejmuje znaki od dziesiątego do siedemnastego. Zawiera on numer seryjny nadany przez producenta. Pierwszym znakiem sekcji VIS jest litera, która informuje o dacie produkcji.

A – 1980 r. B – 1981 r. C – 1982 r. D – 1983 r. E – 1984 r. F – 1985 r. G – 1986 r. H – 1987 r. J – 1988 r. K – 1989 r. L – 1990 r.      M – 1991 r. N – 1992 r. P – 1993 r. R – 1994 r. S – 1995 r. T – 1996 r. V – 1997 r. W – 1998 r. X – 1999 r. Y – 2000 r.   1 – 2001 r. 2 – 2002 r. 3 – 2003 r. 4 – 2004 r. 5 – 2005 r. 6 – 2006 r. 7 – 2007 r. 8 – 2008 r. 9 – 2009 r.    A – 2010 r. B – 2011 r. C – 2012 r. D – 2013 r. E – 2014 r. F – 2015 r. G – 2016 r. H – 2017 r. J – 2018 r. K – 2019 r. L – 2020 r. M – 2021 r. N – 2022 r.  

Sprawdzone pojazdy na Automarket.pl

Numer VIN zawiera najważniejsze informacje o aucie. Rozkodowanie numeru VIN umożliwia sprawdzenie danych pojazdu i jego historii – dzięki temu możesz samodzielnie zweryfikować stan techniczny używanego samochodu. Jeżeli zdecydujesz się na leasing samochodu lub wynajem długoterminowy  w Automarket.pl, nie musisz tego robić. Nasi eksperci dokładnie sprawdzili stan techniczny i historię serwisową wszystkich pojazdów dostępnych na platformie. Szczegółowe dane znajdziesz w karcie interesującego Cię pojazdu. Nie musisz martwić się także o przeglądy rejestracyjne i serwisowanie samochodu – w pakiecie Comfort otrzymujesz od nas pełne wsparcie w cenie comiesięcznej raty.

Sprawdź naszą ofertę aut używanych w wynajmie długoterminowym

Tagi:
Wpis powstał: 13 października, 2022
  • Facebook