Newsletter
Bądź na bieżąco z motoryzacją
Artykuły pisane przez ekspertów
Nowe samochody i promocje
Nowości na naszej platformie
Jazda po rondzie budzi wiele pytań – zarówno wśród kursantów, jak i bardziej doświadczonych kierowców. Wokół tego tematu narosło wiele mitów i niedopowiedzeń.
Ronda coraz częściej spotykamy nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Spotkać je można na skrzyżowaniach dróg ekspresowych i przy zjazdach z autostrad. Popularność tego rozwiązania nie wzięła się znikąd. Ronda są o wiele bezpieczniejsze niż tradycyjne skrzyżowania – brak kątów prostych zapewnia zdecydowanie lepszą widoczność. Ponadto, wszystkie pojazdy poruszają się w tym samym kierunku, co wyklucza ryzyko zderzenia czołowego. Ronda umożliwiają również uspokojenie ruchu bez konieczności całkowitego wyhamowywania pojazdów. Te wszystkie korzyści można osiągnąć pod warunkiem, że kierowcy właściwie korzystają z ronda. Niektóre zasady poruszania się po skrzyżowaniach z ruchem okrężnym budzą jednak pewne wątpliwości. Tłumaczymy, jak prawidłowo poruszać się po rondzie. To powinien wiedzieć każdy kierowca!
Oznakowanie ronda
Rondo to skrzyżowanie, na który ruch odbywa się wokół wyspy lub placu w kierunku, który wskazany jest na znaku. Przed wjazdem na skrzyżowanie z ruchem okrężnym (w odległości do 25 metrów) umieszczony jest znak informacyjny C-12 (trzy białe strzałki tworzące okrąg, umieszczone na niebieskim tle).
Przed rondem, które oznaczone jest znakiem C-12, może być także umieszczony znak ostrzegawczy A-8 – „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”. Stosowany jest on najczęściej poza terenem zabudowanym. W terenie zabudowanym ustawiany jest w sytuacji, gdy rondo znajduje się na drodze, która jest oznakowana jako droga z pierwszeństwem przejazdu. Znak ustawiany jest także przed rondami, które nie są dobrze widoczne.
Pierwszeństwo przejazdu na rondzie
W zdecydowanej większości przypadków znak C-12 występuje razem ze znakiem A-7 – „ustąp pierwszeństwa” (odwrócony żółty trójkąt). Takie połączenie oznacza, że pojazdy, które już znajdują się na rondzie, mają pierwszeństwo przed tymi, które chcą wjechać na rondo. Zbliżając się do wjazdu, należy zachować czujność. Nieustąpienie pierwszeństwa grozi kolizją. Według taryfikatora za wymuszenie pierwszeństwa można otrzymać mandat w wysokości do 300 zł.
Tramwaje na rondzie
Warto wiedzieć, że również tramwaje, które zbliżają się do ronda oznaczonego znakami C-12 i A-7 są zobowiązane do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na rondzie. Po wjechaniu na skrzyżowanie z ruchem okrężnym tramwaj ma już pierwszeństwo przed innymi pojazdami – muszą się one zatrzymać, by przepuścić tramwaj, który np. opuszcza rondo.
Zasada prawej ręki na rondzie
Zdarza się, że znak C-12 występuje samodzielnie, bez znaku A-7. W takiej sytuacji obowiązuje tzw. zasada prawej ręki. Pojazd, który wjeżdża na rondo, ma pierwszeństwo przed pojazdami, które na rondzie już się znajdują. Taka organizacja ruchu na rondzie spotykana jest bardzo rzadko – warto jednak o tym pamiętać.
Jak wjechać na rondo dwupasmowe?
Ustąpienie pierwszeństwa przed rondem oznaczonym znakiem C-12 i A-7 to podstawowa kwestia. Warto zwrócić jeszcze uwagę na kilka innych szczegółów – mogą być one kłopotliwe dla niedoświadczonych kierowców.
Który pas zająć przed wjazdem na rondo? W przypadku ronda jednopasmowego problem rozwiązuje się sam. W przypadku ronda dwupasmowego zasady są dość intuicyjne. Jeżeli chcemy zjechać w prawo, zajmujemy prawy pas, jeżeli chcemy jechać, prosto zajmujemy lewy lub prawy pas, jeżeli chcemy zjechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas. Wielu mniej doświadczony kierowców obawia się zmiany pasa na rondzie, dlatego podczas skrętu w lewo lub zawracania przez cały czas trzymają się zewnętrznego pasa – jest to błąd.
Jak poruszać się po rondzie turbinowym?
W przypadku rond turbinowych należy kierować się oznaczeniem poziomym. Do każdego z pasów przypisany jest określony kierunek jazdy – wystarczy podążać za strzałkami. Jeżeli zajmiemy nieodpowiedni pas, rondo może „wyrzucić” nas na innym zjeździe, niż planowaliśmy. Należy pamiętać, że na rondzie turbinowym pasy można zmieniać tylko w określonych miejscach, które wyznaczone są linią przerywaną. W porównaniu do tradycyjnych rond jest to rozwiązanie jeszcze bezpieczniejsze – pasy oddzielone są od siebie, łatwiej jest przewidzieć manewry innych uczestników ruchu.
Zasady używania kierunkowskazów na rondzie
Czy przed wjazdem na rondo trzeba włączyć kierunkowskaz? Tak – w określonych przypadkach. Prawy kierunkowskaz należy włączyć przed wjazdem na rondo tylko w sytuacji, gdy zamierzamy skorzystać z pierwszego zjazdu.
Kwestia użycia lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo budzi bardzo wiele kontrowersji. W wielu szkołach jazdy kursanci uczeni są, że należy tak robić. Według przepisów kodeksu ruchu drogowego kierunkowskazów należy używać w sytuacji, gdy zmieniamy pas lub kierunek jazdy. W przypadku wjazdu na rondo nie występuje żadna z tych sytuacji. Potwierdza to wydany w 2016 roku wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego w Gliwicach, który rozstrzygnął tę sprawę na wniosek egzaminatora. Ten wyrok nie zmienia faktu, że lewy kierunkowskaz należy obowiązkowo włączyć podczas zmieniania pasa na rondzie – z zewnętrznego na wewnętrzny.
Przeczytaj też: Skrzynia biegów – automatyczna czy manualna?
Jak zjechać z ronda?
Zjazd z ronda należy sygnalizować prawym kierunkowskazem. Wynika to bezpośrednio z przepisów prawa. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru (Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym, art. 22., ust. 1., pkt. 5.). Warto pamiętać o tym, że nieużywanie kierunkowskazów może skończyć się mandatem w wysokości do 200 zł.
Jak poprawnie zasygnalizować ten manewr za pomocą kierunkowskazu? Prawy kierunkowskaz należy włączyć, gdy zbliżamy się do zjazdu, z którego planujemy skorzystać. W ten sposób informujemy innych uczestników ruchu o planowanym manewrze i dajemy im czas na reakcję – dlatego ważne jest, by kierunek wrzucić przed wykonaniem manewru, a nie już w trakcie. Należy pamiętać o tym, by jednak nie włączać kierunkowskazu za wcześnie. Jest to kwestia wyczucia i praktyki. Włączony kierunkowskaz to również sygnał dla kierowców, którzy czekają na wjazd na rondo – informujemy ich, że planujemy opuścić rondo, a oni mogą bezpiecznie wjechać, bez ryzyka kolizji.
Zmienianie pasa na rondzie
Manewr zjazdu najbezpieczniej wykonać z prawego, zewnętrznego pasa. Jeżeli znajdujemy się na lewym, wewnętrznym pasie, zjazd z ronda wiąże się z przecięciem pasa zewnętrznego. Taki manewr może być ryzykowny. Najlepiej wykonać go stopniowo – z wewnętrznego pasa zjechać na zewnętrzny i dopiero z niego opuścić rondo. Podczas zmiany pasa należy zachować szczególną ostrożność – pojazdy, które znajdują się pasie, który chcemy zająć, mają pierwszeństwo i należy je przepuścić.
Zasady jazdy po rondzie – podsumowanie
Oto najważniejsza zasady jazdy po rondzie zebrane w 10 punktach.
- Jeżeli rondo jest oznakowane za pomocą znaków C-12 i A-7, znajdujące się na nim pojazdy mają pierwszeństwo. Pojazdy wjeżdżające na rondo muszą ustąpić im pierwszeństwa – dotyczy to również tramwajów.
- Tramwaj, który wjechał już na rondo, ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami.
- Jeżeli rondo oznaczone jest tylko znakiem C-12, obowiązuje na nim „zasada prawej ręki” – wjeżdżający na rondo mają pierwszeństwo.
- Zjazd z ronda należy sygnalizować prawym kierunkowskazem. Należy włączyć go odpowiednio wcześnie.
- Rondo najbezpieczniej opuszczać z prawego pasa.
- Nie ma obowiązku włączania lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo (jest to kwestia sporna).
- Zmianę pasa na rondzie należy sygnalizować prawym / lewym kierunkowskazem.
- Pojazdy, które znajdują się na pasie, na który chcemy wjechać, mają pierwszeństwo.
- Aby skręcić w prawo, należy zająć prawy pas, aby zawrócić na rondzie lub zjechać w lewo, należy zająć lewy pas.
- Sposób poruszania się po rondzie turbinowym wyznaczają znaki poziomie.
Oto najważniejsze zasady, o których należy pamiętać, aby bezpiecznie poruszać się po rondzie.
Tagi:
Wpis powstał:
27 września, 2022