Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Część awarii, które przytrafiają się w trakcie jazdy, można usunąć samodzielnie, inne wymagają niestety pomocy specjalisty. A wówczas konieczne staje się holowanie samochodu do serwisu lub pod dom. Choć sama ta czynność wydaje się prozaiczna, to na ulicach wciąż widać niewłaściwie oznakowane lub źle holowane pojazdy. Warto zatem dowiedzieć się, jak holować auto, by nie stanowić zagrożenia dla innych uczestników ruchu.

Przepisy art. 31. ustawy Prawo o ruchu drogowym jasno określają zasady prawidłowego holowania pojazdów. Są one równie istotne zarówno dla strony holującej, jak i holowanej. Dowiadujemy się z nich, że samochód holujący:

  • nie może przekraczać prędkości 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h w obszarze niezabudowanym,
  • musi mieć włączone światła mijania przez cały czas holowania innego pojazdu,
  • nie może być pojazdem z przyczepą/naczepą.

Natomiast auto holowane:

  • musi być kierowane przez osobę mającą właściwe dla tego pojazdu prawo jazdy,
  • musi być połączone z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy,
  • musi być oznaczone z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym albo wysyłać żółte sygnały błyskowe,
  • musi mieć włączone światła pozycyjne w okresie niedostatecznej widoczności,
  • na połączeniu sztywnym (drąg holowniczy) musi mieć sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a na połączeniu giętkim (linka holownicza) – dwa układy,
  • musi mieć sprawny układ kierowniczy,
  • nie może być holowane na autostradzie.

Co więcej, odległość między pojazdami musi wynosić nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym i od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie w obu przypadkach powinno być oznakowane białymi i czerwonymi pasami albo zaopatrzone w żółtą lub czerwoną chorągiewkę.

Czego o holowaniu dowiemy się z Kodeksu drogowego?

Art. 66., ust. 3. Kodeksu drogowego w następujący sposób odnosi się do sposobu holowania auta:

Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona.

Z tego przepisu dowiadujemy się, że hak holowniczy musi spełniać określone normy bezpieczeństwa i nie może zasłaniać świateł. Wspomniane normy definiuje z kolei regulamin nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów. Na szczęście kierowca nie musi zaprzątać sobie głowy sprawdzaniem parametrów haka i porównywaniem ich z normami EKG ONZ. Tym zajmuje się producent – wystarczy upewnić się, że hak holowniczy ma homologację (symbol E/e).

Holowanie auta przez samochód w leasingu lub wynajmie długoterminowym

A jak wyglądają zasady holowania drugiego auta przez osobę, która zdecydowała się na najem długoterminowy samochodu lub leasing samochodu? Tutaj wiele zależy od wewnętrznych ustaleń firmy, z którą podpisaliśmy umowę. W większości regulaminów znajdzie się wyłącznie informację o tym, że pojazd musi być użytkowany zgodnie z jego przeznaczeniem. Takie auto może zatem być samochodem holującym, jeśli ma hak z homologacją – a wyposażone w niego pojazdy bez problemu znajdziesz w ofercie leasingu platformy Automarket.pl i w naszym wynajmie długoterminowym.

Zasady holowania pojazdu

Poza przestrzeganiem powyższych przepisów, w trakcie holowania warto wziąć pod uwagę garść zasad bezpieczeństwa:

  • Przed rozpoczęciem holowania należy się upewnić, czy specyfika danego pojazdu pozwala na jego holowanie. Kłopot występuje czasem w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, napędem elektrycznym albo hybrydowym lub z hydropneumatycznym zawieszeniem.
  • Pojazdem holowanym powinien kierować bardziej doświadczony kierowca; zmniejszy to ryzyko popełnienia błędów takich jak np. opóźniona reakcja przy hamowaniu.
  • Na drogach wielopasmowych należy w miarę możliwości poruszać się skrajnym prawym pasem ruchu.
  • W razie skrętu lub zmiany pasa obaj kierowcy powinni włączyć właściwy kierunkowskaz.
  • W miarę możliwości należy utrzymywać taką odległość między pojazdami, która zapewni stałe napięcie linki holowniczej (przy połączeniu giętkim); dzięki temu samochód holowany nie będzie zbyt gwałtownie ciągnięty po np. oczekiwaniu na czerwonym świetle.
  • Podczas hamowania auto holowane powinno hamować gwałtowniej od holującego, by zachować właściwe napięcie linki.
  • Warto poruszać się możliwie najkrótszą, najprostszą i najmniej uczęszczaną trasą, by jak najrzadziej pokonywać zakręty, korki, przejścia dla pieszych, ronda czy światła.
  • Przed przejściami dla pieszych należy zachować szczególną ostrożność; pieszy może nie zauważyć połączenia pojazdów.

Holowanie samochodu – co będzie potrzebne?

Przezorny zawsze ubezpieczony – stare, ale trafne porzekadło, szczególnie w kwestii dbania o bezpieczeństwo na drodze. Każdy ma nadzieję, że jego samochód nie odmówi nagle posłuszeństwa w trakcie jazdy, warto jednak być przygotowanym na taką ewentualność. Warto mieć też na uwadze możliwość skontaktowania się któregoś ze znajomych czy członków rodziny z prośbą o pomoc w odholowaniu ich auta.

Podstawą holowania pojazdu po awarii czy stłuczce jest posiadanie odpowiedniego wyposażenia. Co zatem wozić w bagażniku, by w razie kłopotów ze swoim lub cudzym autem móc je przetransportować w bezpieczne miejsce?

Po pierwsze: trójkąt ostrzegawczy

Trójkąt ostrzegawczy nie tylko warto wozić w bagażniku, ale wręcz trzeba. To jeden z obowiązkowych elementów wyposażenia samochodu. Zgodnie z art. 50. ustawy Prawo o ruchu drogowym, w przypadku uszkodzenia pojazdu, kierujący jest zobowiązany do sygnalizowania postoju między innymi poprzez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego. Przepis ten w sposób naturalny nakłada na kierowców konieczność wożenia ze sobą tegoż znaku oraz jego zastosowanie podczas zabezpieczenia pojazdu na drodze nim samochód zostanie odholowany.

Istotny jest również drugi, wspomniany wcześniej przepis Kodeksu drogowego, tj. art. 31., ust., 1. pkt 5. informujący, że pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym (albo wysyłać żółte sygnały błyskowe).

Po drugie: linka holownicza/drąg holowniczy

Większość kierowców decyduje się na zakup linki holowniczej. Słusznie, ponieważ w przypadku uszkodzenia jednego z dwóch układów hamulcowych, pojazd można holować tylko przy połączeniu giętkim (art. 31., ust. 1., pkt 6.) – to zatem zabezpieczenie na wypadek poważniejszej awarii. Wybierając linę holowniczą, warto pamiętać o oznaczeniu jej czerwonymi i białymi pasami. W przeciwnym razie konieczne będzie posiadanie również chorągiewki. Do holowania samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wystarczająca będzie syntetyczna linka holownicza.

Po trzecie: kable rozruchowe

Tak na wszelki wypadek. Pojazd może wymagać holowania – Twój, znajomego lub innego uczestnika ruchu, który będzie potrzebował pomocy – między innymi z powodu całkowitego rozładowania akumulatora. Wyposażenie się w kable rozruchowe pozwoli na jego podładowanie do poziomu umożliwiającego włączenie świateł pozycyjnych i kierunkowskazów, obowiązkowych w trakcie holowania samochodu. Kable przydadzą się też w razie konieczności odpalania auta na rozruch.

Jak przygotować samochód do holowania?

Przed rozpoczęciem holowania samochodu należy go odpowiednio przygotować do tego procesu. Pamiętaj – jeżeli zdarzenie, które doprowadziło do unieruchomienia pojazdu, miało miejsce na autostradzie, to konieczne będzie skorzystanie z usług lawety. Podobnie, jeśli auto ma uszkodzony układ kierowniczy.

Samochód holowany należy w miarę możliwości skierować na pobocze. Następnie trzeba go właściwie oznakować, a więc umieścić trójkąt ostrzegawczy z tyłu auta, po lewej stronie, np. za szybą. Jeżeli widoczność jest słaba, a więc zapadł zmrok lub szaleje deszcz czy śnieżyca, to należy dodatkowo włączyć światła pozycyjne w samochodzie holowanym. Pojazd holujący z kolei musi mieć uruchomione światła mijania i to bez względu na porę dnia czy pogodę.

Kolejnym etapem jest połączenie pojazdów linką holowniczą wyposażoną na obu krańcach w specjalne zaczepy. Należy je zahaczyć o haki lub ucha holownicze obu pojazdów – pod żadnym pozorem nie powinno się mocować linki do zderzaków i innych elementów, które nie są hakiem/uchem do holowania.

Jak holować samochód? Holowanie krok po kroku

  1. Upewnij się, że zaczepy odpowiednio trzymają się haka lub ucha holowniczego.
  2. W samochodzie holowanym należy przekręcić kluczyk do pozycji zapłonu, a jeśli ma bezkluczykowy system uruchamiania – wcisnąć start. Przy utrudnionej widoczności trzeba dodatkowo włączyć światła pozycyjne.
  3. W samochodzie holującym należy odpalić silnik i włączyć światła mijania.
  4. Pojazd holujący powinien rozpocząć jazdę możliwie jak najłagodniej, by nie szarpnąć zbyt gwałtownie samochodu uszkodzonego.
  5. W trakcie jazdy należy pamiętać o ograniczeniu prędkości pojazdu holującego: do 30 km/h w obszarze zabudowanym i do 60 km/h na terenie niezabudowanym.

Potrzebujesz pewnego auta, z którym nie będziesz martwić się potrzebą holowania? W ofercie Automarket.pl znajdziesz szeroką ofertę samochodów dostępnych ze specjalnym pakietem Comfort. Skorzystaj z oferty finansowania dopasowanej do Twoich potrzeb i nie martw się serwisem, organizacją auta zastępczego i wymianą opon!

oferta automarketu

Samochody w wynajmie długoterminowym

Sprawdź nowe i używane auta w wynajmie długoterminowym dla firm i osób prywatnych

Wpis powstał: 24 lutego, 2023
  • Facebook