Wybieramy silnik w samochodzie. Na co zwrócić uwagę?

Wybierasz auto, ale nie wiesz, jaki silnik będzie dla Ciebie najlepszy? Przeczytaj nasz poradnik, żeby lepiej się w tym zorientować.

Czy koni mechanicznych zawsze musi być jak najwięcej? Jaką pojemność silnika wybrać? Jaki napęd sprawdzi się w aucie rodzinnym, a jaki w małym miejskim samochodzie?

To kilka z pytań, nad którymi z pewnością zastanawiasz się podczas wyboru samochodu. Odpowiedzi na nie znajdziesz poniżej.

Jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika do auta to coś więcej niż dylemat: benzyna, gaz czy diesel (może jeszcze hybryda). Pewnie, to bardzo ważne i nie przez przypadek szeroko pisaliśmy o tym w innym artykule. Ale sprawa jest o wiele bardziej złożona.

Jeśli chcesz naprawdę dobrze wybrać auto i nie żałować wydanych pieniędzy (na zakup, wynajem długoterminowy czy leasing samochodu), pamiętaj także o innych parametrach silnika. O jakich? Już tłumaczymy.

  • Moc silnika

Można ją określić jako pracę, którą silnik wykonuje w danym czasie. Moc podajemy przeważnie w koniach mechanicznych (KM). W autach elektrycznych tę wartość opisują tylko kilowaty (kW).

Duża moc silnika oznacza zdolność auta do szybkiego przyspieszania, pokonywania wzniesień bez „zadyszki” i ogólnie lepsze poruszanie się w trudnych warunkach drogowych.

Na liczbę koni patrzymy z reguły w pierwszej kolejności. Wielu kierowców (być może też do nich należysz) wyznaje zasadę: „im więcej mocy, tym lepiej”.

Jasne, świadomość, że ma się pod maską niemal „całą mechaniczną stajnię”, poprawia niektórym humor. Ale prawda jest taka, że w codziennej jeździe rzadko kiedy maksymalnie wykorzystasz tak potężny silnik.

Można zadać pytanie: czy 120 KM to gorzej niż 180 KM? Niekoniecznie. Pierwsza z wymienionych mocy wystarczy Ci do swobodnej jazdy po mieście i w trasie. Jeśli nie jeździsz często po autostradach i innych ekspresówkach. Na nich 180 KM da Ci z pewnością większy komfort jazdy.

Pamiętaj też, żeby nie skupiać całej uwagi na mocy silnika. Ona wynika z maksymalnego momentu obrotowego i prędkości obrotowej – na te elementy też zwróć uwagę wybierając samochód. Zwróć też uwagę, że dwa 180-konne pojazdy mogą mieć różne osiągi!

  • Moment obrotowy

Można powiedzieć, że wyrażony w niutonometrach (Nm) moment obrotowy to siła pojazdu, jego zdolność do przezwyciężania trudnych warunków. Im moment obrotowy wyższy, tym samochód swobodniej „płynie” po drodze, przyspiesza i pokonuje wzniesienia. Ważność momentu obrotowego rośnie w raz z masą własną samochodu.

Mówiąc o momencie obrotowym warto wspomnieć o prędkości obrotowej. To nic innego, jak liczba obrotów w danym przedziale czasu. Przełożenie jest proste: wyższa prędkość obrotowa to wyższy moment obrotowy.

Samochód z silnikiem o wysokim momencie obrotowym zapewni Ci więc bardziej dynamiczną jazdę i ma większą moc.

Nie chcemy wchodzić w techniczne szczegóły, więc pozostańmy przy dość prostym wyjaśnieniu:

       wysoki moment obrotowy + stała prędkość obrotowa = lepsze przyspieszenie,

       wysoki moment obrotowy + wysoki zakres obrotów = większa moc silnika.

  • Pojemność silnika

Trzymaj się, na start trudna definicja. Pojemność silnika to: wielkość silnika mierzona jako suma różnic między maksymalną a minimalną objętością jego wszystkich cylindrów. Wyrażana jest w centymetrach sześciennych (cm³). Ma wpływ na wysokość momentu obrotowego i spalanie paliwa.

Uff, mamy to za sobą.

To, co musisz przede wszystkim wiedzieć: większa pojemność silnika oznacza wyższy moment obrotowy. Czy to zawsze jest korzystne? Nie. Wraz z pojemnością rosną wydatki na paliwo (spalanie!) i ubezpieczenie. Pamiętaj o tym.

Optymalna pojemność silnika będzie różna w zależności od potrzeb kierowcy. Części z nich opłaca się mieć silnik z dużą pojemnością, inni wezmą silnik jak najmniejszy.

W tym kontekście warto wspomnieć o downsizingu. To „triki” producentów, mające na celu maksymalne zwiększenie siły silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu jego pojemności.

Branża motoryzacyjna opanowała to do perfekcji i często zdarza się, że mniejsze silniki są mocniejsze od większych. Mają wyższy moment obrotowy, większą moc i mniej spalają.

Policz koszty eksploatacji

Wydatków na samochód możemy wymienić mnóstwo. Tu jednak interesują nas tylko koszty związane bezpośrednio z silnikiem.

Spójrz, na co zwrócić uwagę.

  • Rodzaj paliwa

Benzyna, olej napędowy, gaz, napędy hybrydowe – dużo opcji, sporo rzeczy do przemyślenia.

Benzyna to dobry wybór, jeśli starasz się prowadzić oszczędnie. Twój styl jazdy ma ogromny wpływ na to, ile pieniędzy zostawisz na stacji benzynowej.

Diesel zużywa mniej paliwa na długich trasach. Styl jazdy też ma znaczenie i możesz sporo zaoszczędzić, przestrzegając kilku prostych zasad (o tym napiszemy w kolejnym tekście).

Hybryda jest idealna do miasta — mało pali w korkach i przy mniejszych prędkościach. Sprawdzi się też, jeśli mieszkach poza miastem.

  • Umieszczenie silnika

Jeśli trzeba zdjąć podwozie, aby dostać się do silnika, przy jego ewentualnej naprawie zapłacisz więcej.

  • Pojemność silnika

O tym już wspomnieliśmy – wyższa pojemność silnika wpływa na cenę ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC. W pierwszym przypadku ubezpieczyciele wychodzą z założenia, że duży silnik równa się dużym prędkościom, a to zwiększa ryzyko wypadku. Poza tym drogie auta z dużymi silnikami są popularne wśród złodziei, a ich naprawa sporo kosztuje – to podnosi składkę autocasco.

  • Konstrukcja silnika

Budowa silnika może znacznie wpłynąć na koszty związane z autem, np. wymiana napędu rozrządu z paskiem jest kilka razy tańsza niż nowy rozrząd z łańcuchem.

Auto miejskie, w trasy, samochód sportowy czy rodzinny?

Jak już wiesz, nie każdy samochód musi mieć „super-turbo silnik”. Wszystko zależy od Twoich potrzeb!

Jeśli potrzebujesz samochodu rodzinnego, dobrym wyborem może być SUV. Czyli duże auto z mocnym silnikiem – zwróć więc uwagę na liczbę koni mechanicznych i wysokość momentu obrotowego.

W przypadku auta miejskiego nie potrzebujesz wiele mocy. Tu ważniejszy jest rodzaj paliwa. Świetnie sprawdzi się gaz. Nie rozpędzisz się na nim do zawrotnych prędkości — w mieście nie ma zresztą takiej potrzeby i możliwości — ale sporo zaoszczędzisz na tankowaniu. Silnik na gaz pozwoli Ci zresztą na dość dynamiczną jazdę.

Masz żyłkę sportowca i lubisz kiedy w momencie przyspieszenia wciska Cię w fotel? Wybierz silnik o wysokim momencie obrotowym — to on odpowiada za ten spektakularny efekt. Tu przypominamy o downsizingu – mała pojemność i duża moc, to jest to, czego potrzebujesz.

A jeśli cenisz komfort i często jeździsz w długie trasy, polecamy silnik hybrydowy. Po przełączeniu się na zasilanie elektryczne, zapewni Ci bezgłośną i płynną jazdę.

Samochody o mocy do 100 KM, 160 KM i powyżej 160 KM — propozycje z Automarket.pl

Wybór odpowiedniego silnika w wymarzonym modelu auta może być prosty. Zobacz jak wygląda oferta na Automarket.pl. Kiedy szukasz samochodu według liczby koni mechanicznych, dostępnych od ręki jest aż kilkaset aut w kilku przedziałach mocy silnika. Parę przykładów w tabeli.

Auta do 100 KM

Marka auta i rodzaj silnikaPrzykładowy model samochodu
Yaris 1.5 Premium CVT
BMW 318d Advantage aut
Skoda Combi IV 1.5 TSI 150 KM

Zobacz wszystkie NOWE auta o mocy od 100 do 150 KM na Automarket.pl.

Zobacz wszystkie UŻYWANE auta o mocy od 100 do 150 KM na Automarket.pl

Auta powyżej 150 KM

Marka auta i rodzaj silnikaPrzykładowy model samochodu
Opel 2.0 CDTI Elite S&S
Ford 1.5 EcoBoost 150 KM, A8 Active 5D
Mercedes-benz E 200 Klasa E

Zobacz wszystkie NOWE auta o mocy powyżej 150 KM na Automarket.pl.

Zobacz wszystkie UŻYWANE auta o mocy powyżej 150KM na Automarket.pl

Wpis powstał: 21 września, 2021

Zgoda cookies

Serwisy internetowe PKO Leasing SA wykorzystują pliki cookies. Informacje na temat celu ich stosowania, łączenia z innymi danymi, zmiany ustawień, a także ich usuwania z przeglądarki znajdują się w Polityce prywatności. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień cookies w przeglądarce potwierdza zapoznanie się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie cookies do celów marketingowych.

Zaakceptuj

Zobacz również

  • Facebook