Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Strefa czystego transportu w Warszawie i Krakowie – co musisz wiedzieć?

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Od lipca 2024 roku w Krakowie będzie obowiązywała strefa czystego transportu. Do wprowadzenia takich ograniczeń przymierza się też Warszawa – stołeczne władze przeprowadzają w tej sprawie konsultacje społeczne. Prawdopodobnie w ślad za nimi pójdą również inne polskie miasta, takie jak Wrocław, Poznań, Łódź czy Katowice. Dowiedz się, czym dokładnie jest strefa czystego transportu i jakie pojazdy nie będą mogły poruszać się po takich obszarach.

Strefa czystego transportu – co to oznacza?

Strefa czystego transportu (SCT) to obszar, w którym wprowadzono specjalne regulacje i środki ograniczające emisję zanieczyszczeń powietrza związanych z transportem. Taki obszar obejmuje zwykle centrum miasta. Występują w nim przede wszystkim ograniczenia w ruchu samochodów o wysokim poziomie emisji spalin (z napędem benzynowym i dieslowskim), w tym starszych pojazdów. Niekiedy wymaga się też korzystania z aut napędzanych energią elektryczną, wodorową lub innymi paliwami alternatywnymi. SCT musi być odpowiednio oznakowana znakami: D-54 – „strefa czystego transportu” oraz D-55 – „koniec strefy czystego transportu”.

Strefy czystego transportu funkcjonują od wielu lat, obecnie znajdują się już w ponad 300 europejskich miastach. Należą do nich m.in. w Londyn, Paryż, Madryt, Antwerpia, Florencja, Berlin czy Bruksela. Celem SCT jest realna poprawa jakości powietrza, a także wzrost popularności elektromobilności. Wymogi dla samochodów poruszających się po strefach czystego transportu dotyczą norm emisji Euro (im jest ona wyższa, tym mniejsza szkodliwość spalin) oraz rodzaju paliwa.

Polska była dotychczas czarnym punktem na mapie Unii Europejskiej pod względem wdrażania stref. Nowelizacja Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest początkiem zmian w tym zakresie – samorządy otrzymały możliwość tworzenia stref czystego transportu. Pierwsze takie „zielone obszary” powstaną w 2024 roku.

Strefa czystego transportu w Krakowie

Radni Krakowa przyjęli uchwałę, na mocy której od 1 lipca 2024 roku na terenie całego miasta będzie obowiązywała strefa czystego transportu. Oznacza to, że do Krakowa będą mogły wjeżdżać wyłącznie samochody spełniające normy Euro 1 dla benzyny i Euro 2 dla silników Diesla. Dotyczy to aut, które już teraz są zarejestrowane i nie zmienią właściciela przez najbliższe półtora miesiąca. Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 roku, aby wjechać do miasta po wprowadzeniu SCT, będą musiały spełniać normy docelowe – te, które wejdą w życie 1 lipca 2026 roku, czyli Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla Diesli.

Od wyżej wymienionych zasad będą obowiązywały wyjątki, np. dla motocykli, pojazdów historycznych czy samochodów, których właścicielami są seniorzy. Z konieczności przestrzegania zakazu wjazdu do SCT wyłączone będą także m.in. samochody należące do służb mundurowych i ratowniczych. Ograniczenie nie obejmie również aut, którymi podróżują osoby z niepełnosprawnościami. Każdy samochód uprawniony do wjazdu do strefy czystego transportu będzie musiał posiadać specjalną naklejkę. Za złamanie przepisów będzie groził mandat w wysokości 500 zł – władze miasta już teraz zapowiadają kontrole policji i straży miejskiej.

Strefa czystego transportu w Warszawie

Warszawa ma podobne plany jak Kraków – włodarze stolicy właśnie przeprowadzają konsultacje społeczne. Restrykcje, jakie prawdopodobnie zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, mogą być jednak jeszcze większe. Z drugiej strony obszar, jaki obejmą – będzie z pewnością mniejszy – obostrzenia nie będą bowiem dotyczyć całego miasta. Zostanie nimi objęte 90% Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Ograniczenia będą zwiększane co 2 lata.

W pierwszym etapie z warszawskich ulic znikną samochody, które nie spełniają norm emisji według standardu Euro 2 dla samochodów benzynowych i Euro 4 dla samochodów napędzanych silnikami Diesla. Od 1 stycznia 2026 roku auta będą musiały spełniać normę Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla Diesla. Od 2028 roku do strefy nie wjadą pojazdy niespełniające norm Euro 4 dla benzyny i Euro 6 dla Diesla. Tworzenie SCT w Warszawie zakończy się najprawdopodobniej w 2032 roku.

Nad wprowadzeniem stref czystego transportu zastanawiają się także władze Wrocławia, które już wkrótce będą przeprowadzały konsultacje społeczne. Podobne projekty są tworzone w Toruniu oraz Katowicach. SCT są też zainteresowane inne miasta, m.in.: Łódź, Bydgoszcz, Częstochowa, Lublin, Poznań czy Szczecin.

Jakie auta nie wjadą do SCT?

Kraków

W pierwszym etapie do krakowskiej SCT nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym produkowane w latach 80. oraz Diesle produkowane przed 1997 rokiem. W drugim etapie ograniczeń samochody będą musiały spełniać minimum normę:

Euro 3 (benzyna) – do strefy czystego transportu nie wjadą więc m.in.:

  • Skoda Felicia,
  • Peugeot 205,
  • Volvo 850,
  • Volkswagen Passat B4,
  • Fiat 126p,
  • BMW serii 5 E28 i E34,
  • BMW serii 3 E36,
  • Opel Vectra A,
  • Toyota Corolla generacja 7,
  • Mercedes W124,
  • Opel Corsa A.

Euro 5 (diesel) – po SCT nie będą mogły poruszać się np.:

  • Volkswagen Golf IV,
  • BMW serii 3 E46,
  • Skoda Octavia I,
  • Renault Megane II
  • Alfa Romeo 156,
  • Audi A4 B5,
  • Citroen C4.

Warszawa

W 2024 roku do SCT w Warszawie nie wjadą samochody starsze niż:

27 lat (benzyna), np.:

  • Audi A4 (B5),
  • BMW serii 3 (E30, E36),
  • BMW serii 5 (E34, E39),
  • Volkswagen Golf II i III,
  • Volkswagen Passat B4 i B5,
  • Mercedes oraz Mercedes klasy E (W210),
  • Opel Corsa A i B (I i II generacji),

18 lat (Diesel), np.:

  • Renault Megane II,
  • Peugeot 307,
  • Volkswagen Passat B5 i B6,
  • Opel Vectra C,
  • Ford Mondeo III,
  • Ford Kuga pierwszej generacji,
  • Peugeot 407.

W 2026 roku maksymalny wiek auta, które będzie mogło się poruszać po strefie czystego transportu w Warszawie to 25 lat dla silników benzynowych i 16 lat dla Diesli. Po kolejnych dwóch latach zakaz wjazdu do stołecznej SCT dostaną samochody benzynowe niespełniające normy Euro 4 oraz z silnikiem Diesla Euro 6 (wiek odpowiednio 22 i 13 lat), a w 2030 roku – pojazdy więcej niż 20 i 11-letnie.

Ostatni etap (2032 rok) to brak możliwości wjazdu do SCT aut benzynowych produkowanych przed 2014 rokiem i Diesli produkowanych przed 2021 rokiem, a zatem m.in.: Audi A3 8P, Audi A6 C6, Ford Focus II, BMW Seria I E81/E87, Toyota Yaris II, Volvo S40 II, Opel Vectra C, Citroen C4 I, Mercedes CLK, Mercedes Klasa A W169, Nissan Micra III, Fiat Panda II, Renault Clio III, Volkswagen Golf V.

Samochody z Automarket.pl

Na platformie Automarket.pl, która jest częścią Grupy PKO BP, znajdziesz pojazdy nowe oraz maksymalnie kilkuletnie samochody używane, które z powodzeniem, przez wiele lat, będą spełniały kryteria wjazdu do Stref Czystego Transportu. Dostępne sposoby finansowania to: wynajem długoterminowy (auta na abonament) oraz leasing aut. Wysokość rat umowy, jej długość, opłatę na start oraz roczny limit kilometrów dopasujesz do swoich potrzeb. Każdy samochód ma udokumentowaną historię, przechodzi przegląd techniczny i jest objęty gwarancją producenta lub polisą ubezpieczeniową od kosztów napraw.

Pojazdy dostępne w Automarket.pl pochodzą z różnych części kraju, jednak na Twoje życzenie auto może zostać dostarczone do dowolnego miasta w Polsce. Jeśli wolisz, pojazd możesz oczywiście odebrać osobiście, auta poleasingowe w Warszawie odbierzesz aż w 17 lokalizacjach, a wynajem długoterminowy Kraków zrealizujesz aż w 12 punktach.


oferta automarketu

Samochody w wynajmie długoterminowym

Sprawdź nowe i używane auta w wynajmie długoterminowym dla firm i osób prywatnych

Wpis powstał: 20 marca, 2023
  • Facebook