Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Sprzedaż samochodu – jak sprzedać samochód

To oczywiste, że chcesz jak najwięcej „dostać” za samochód, który sprzedajesz. Na cenę ma wpływ wiele czynników – marka, model, wyposażenie, wiek, a nawet kolor pojazdu.

W tym artykule tłumaczymy, jak sprzedać samochód, żeby nie stracić. Sprawdź, jak właściwie określić cenę auta.

Najważniejsza sprawa: wartość samochodu w momencie sprzedaży

Jeżeli myślisz o sprzedaży samochodu, musisz znać jego wartość rezydualną, czyli rzeczywistą wartość pojazdu w chwili sprzedaży.

To ważne, bo nie możesz żądać od kupującego ceny wziętej „z kosmosu”, ale też nie chcesz sprzedać samochodu za bezcen.

O wartości auta „po czasie” warto pomyśleć już przy… zakupie. Dzięki temu łatwiej Ci będzie określić dobry moment na sprzedaż samochodu.

Cała sztuka polega tak naprawdę na tym, aby precyzyjnie określić, ile pojazd stracił na wartości w okresie użytkowania.

Powiedzmy, że kupiony za gotówkę samochód kosztował Cię 60 tys. zł 3 lata temu. Jeśli jego wartość spadła o np. 35 tys. w tym czasie, to może być Ci ciężko „wziąć” za niego więcej niż 25 tys. zł.

Przeczytaj teraz więcej na temat utraty wartości samochodu.

Utrata wartości pojazdu — co to jest?

Nowy samochód ma 100% swojej wartości handlowej. Ale po wyjeździe z salonu zaczyna ją tracić.

Mówi się, że tuż za progiem salonu samochodowego wartość auta spada o 10% w stosunku do ceny zakupu.

Z każdym kolejnym tysiącem przejechanych kilometrów i z każdym rokiem użytkowania wartość samochodu maleje.

Można więc powiedzieć, że utrata wartości pojazdu to cena, jaką płacisz za korzystanie z niego. Im dłużej i intensywniej jeździsz, tym ta wartość jest niższa.

Sprzedaż samochodu a utrata wartości auta

Skoro auto traci około 10% swojej wartości w momencie wyjazdu z salonu, to już od pierwszych przejechanych metrów trzeba uznać, że jest… używane.

Dlatego cena sprzedaży takiego samochodu będzie niższa, niż u producenta.

Chodzi też o to, że kiedy kupujesz nowy samochód, zwykle doposażasz go w elementy, które Tobie pasują. Zwróć uwagę: pasują Tobie, ale nie muszą pasować innemu kierowcy.

Nabywca, jeśli zechce dopasować auto do własnych potrzeb, dodatkowo za to zapłaci. Nawet w przypadku niemal nowego samochodu. Dlatego ekstra wyposażenie niekoniecznie podnosi wartość auta na sprzedaż.

Najwięcej na wartości samochodu stracisz w pierwszym roku użytkowania: 30-50%. Pamiętaj jednak, że po 3-4 latach jego wartość i tak spadnie wobec pierwotnej ceny o 50% lub więcej.

Dlatego przyjmuje się, że wspomniane 3-4 lata od zakupu to dobry, wciąż opłacalny moment sprzedaży samochodu.

A może warto sprzedać samochód szybciej i „dostać” za niego więcej? Może w teorii, bo praktyka wygląda inaczej. Żeby sprzedać roczny lub dwuletni samochód, musisz zazwyczaj sporo zejść z ceny. Więcej niż spadek wartości.

Z kolei po około 10 latach auto będzie warte 20-30% swojej początkowej wartości. To więc raczej czas, by z zakupu mieć cokolwiek…

Oczywiście – są wyjątki od tej reguły. O nich za chwilę. Najpierw sprawdź, co wpływa na utratę wartości samochodów.

Od czego zależy cena przy sprzedaży samochodu?

Utrata wartości pojazdu to nieuchronny proces. Wpływa na niego wiele czynników. Jakich? Najważniejsze znajdziesz poniżej.

  • Cena wyjściowa

Samochody luksusowe i marki premium najbardziej dotyka upływ. Mając takie auto, tracisz nawet 40% wartości w pierwszym roku użytkowania! Podziel na pół cenę zakupu — mniej więcej tyle jest wart taki samochód po dwóch latach.

  • Marka i model

Więcej o konkretnych samochodach piszemy w dalszej części artykułu. Tu tylko sygnalizujemy, że są marki, które wolniej tracą na wartości. Niezależnie od producenta możemy jednak przyjąć, że starsza wersja auta traci na wartości, gdy na rynek wjeżdża nowsza.

Wyjątkiem są tzw. oldtimery — klasyki wśród aut, które kupuje się raczej z sentymentu niż rzeczywistej potrzeby. Dobrym przykładem są auta kultowe, np. VW Garbus, Ford Mustang lub zabytki motoryzacji PRL – Fiat 125p, 126p, Syrena czy Polonez.

  • Pochodzenie

Chcesz sprzedać samochód kupiony w polskim salonie? Świetnie! Masz szanse na dobrą transakcję, bo łatwiej będzie Ci udokumentować faktyczną historię jazdy. Choć wiele używanych samochodów Polacy importują z Niemiec czy Belgii, to w przypadku tych pojazdów nigdy nie da się na 100% powiedzieć, że nie mają cofniętego przebiegu lub na pewno powinny być sprzedawane jako bezwypadkowe.

  • Liczba właścicieli

Im więcej osób dysponowało autem, tym trudniej go sprzedać. Jeśli Twój samochód od początku należy do Ciebie, masz w ręku mocny argument w negocjacjach cenowych.

  • Przebieg

Nie odkrywamy tu pewnie Ameryki, ale to bardzo ważne dla kupujących. Przebieg powinien być jak najniższy (licznik wskazujący np. ponad 200 tys. km nie prezentuje się najlepiej).

  • Bezwypadkowość

To, czy auto brało udział w wypadku, czy nie, ma ogromny wpływ na jego wartość w chwili sprzedaży. Każda naprawa powoduje spadek wartości.

  • Historia serwisowania

Udokumentowana historia pojazdu, do tego bezszkodowa, to kolejna przepustka do udanej sprzedaży samochodu.

  • Silnik

Rodzaj napędu też ma znaczenie. Jeśli sprzedajesz auto na benzynę, jesteś w lepszej pozycji, niż sprzedawca diesla. To kwestia popularności „benzyniaków”. Pamiętaj też, że na rynku upowszechniać się będą samochody elektryczne (o ich rzeczywistym spadku wartość będziemy dowiadywać się coraz więcej w najbliższych latach). Coraz łatwiej spotkać na ulicy także hybrydy.

  • Rodzaj nadwozia

Najpopularniejszy obecnie rodzaj nadwozia to SUV. Dlatego SUV-y tracą na wartości wolniej niż inne auta. Jeśli jednak masz do sprzedania 5-drzwiowego hatchbacka lub kombi, to też nie jest źle.

  • Wyposażenie

Technologia szybko idzie do przodu i każdy system multimedialny w końcu straci na świeżości. To sprawia, że nawet bogate wyposażenie samochodu nie wpływa korzystnie na jego wartość. Tym bardziej że każdy ma nieco inny gust i potrzeby. W cenie zawsze będzie sprawna klimatyzacja, natomiast wyrafinowany sprzęt grający już niekoniecznie.

  • Ogólny stan samochodu

To kategoria bardzo ogólna, ale potencjalny nabywca Twojego samochodu z pewnością zajrzy pod maskę i do środka auta. Sprawdzi stan opon i poszuka zarysowań i śladów rdzy na karoserii.

  • Kolor

Kto by pomyślał, że kolor nadwozia ma wpływ na wartość samochodu? A jednak. Łatwiej sprzedasz auto srebrne, czarne i białe niż np. żółte czy turkusowe.

Jak sprzedać samochód? — zapobiegnij utracie wartości auta

Na większość aspektów związanych z utratą wartości auta nie masz bezpośredniego wpływu. Chyba że jeździsz zawsze popularnym modelem, który ma do tego popularny kolor i jest wyjątkowo zadbany.

Skoro jednak czytasz ten artykuł, to pewnie tak nie jest. Ale nie przejmuj się, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Przy odpowiednim obchodzeniu się z pojazdem, możesz wpłynąć na jego wartość.

Co zatem decyduje o skutecznym powstrzymaniu szybkiej utraty wartości samochodu? Przeczytaj poniższą listę:

  • Serwisowanie i naprawy

Wykonujesz regularne przeglądy, a jeszcze lepiej — serwisujesz auto w autoryzowanych stacjach obsługi pojazdów. Masz to udokumentowane? Super – kupujący na pewno to doceni, więc trudniej mu będzie „zbić” Twoją cenę.

  • Jeździsz uważnie i dbasz o auto

O stanie samochodu warto pamiętać nie tylko wtedy, gdy zbliża się data przeglądu. Jeśli jeździsz uważnie, nie „zajeżdżasz” skrzyni biegów i omijasz dziury w jezdni, na Twój samochód powinien być w niezłym stanie nawet po paru latach. Nie zapominaj o wnętrzu samochodu – tłuste plamy i smród papierosów nie pomogą Ci sprzedać pojazdu za dobrą cenę!

  • Garażowanie samochodu

Ok, nie każdy ma taką możliwość. To jednak niewiele zmienia – garażowany samochód łatwiej utrzymać w dobrej kondycji.

Jakie samochody sprzedasz najdrożej?

W Polsce utarło się, że najlepsze auta są japońskie i niemieckie. Pokazują to coroczne statystyki. Na ich czele od kilku lat jest Toyota. Z niemieckich samochodów najpopularniejszy jest Volkswagen.

Dlaczego tak się dzieje? Bo to gwaranty bezpiecznej jazdy i małej awaryjności. Te samochody potrafią działać przez kilka lat zupełnie bezusterkowo.

Z japońskich marek, kierowcy, którzy kupują na wtórnym rynku, szukają też Suzuki i Hondy. Z aut pozostałych producentów wzięcie mają m.in. Mazda, Skoda, Kia, Nissan i Hyundai.

Sprawdź, ile kosztują przykładowe kilkuletnie auta – weź pod uwagę, że sprzedajemy jedynie auta których stanu technicznego jesteśmy pewni. Jeśli jednak auto nie przypadnie Ci do gustu, masz 5 dni i 300 km na darmowy zwrot. Zobacz używane samochody.

Pamiętaj, że możesz je kupić, ale równie dobrze wziąć w leasing lub wynająć nawet na kilka lat.

Tagi:
Wpis powstał: 11 lutego, 2022
  • Facebook