Benzyna E10 – czym jest i do jakich aut nie można jej tankować?

Benzyna E10 – czym jest i do jakich aut nie można jej tankować?

Udostępnij

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

  • Artykuły pisane przez ekspertów

  • Nowe samochody i promocje

  • Nowości na naszej platformie

W styczniu 2024 roku planowane na stacjach paliw na terenie Polski wprowadzono nową benzynę E10. Co wyróżnia ten typ paliwa, czym różni się ono od klasycznej „95-tki” i do jakich aut można je tankować?

Benzyna E10 a E5 95 – czym się różnią?

E10 to nowy format benzyny, który w styczniu 2024 roku pojawi się na polskich stacjach benzynowych. Laboratoria spółki PERN przeprowadziły szereg szczegółowych testów potwierdzających bezpieczeństwo kierowców stosujących ten typ paliwa. Od kilku lat jest ono dostępne m.in. w takich krajach jak Niemcy, Słowacja, Węgry, Francja, Bułgaria czy Litwa. Paliwa E10 i E5 można ze sobą łączyć w różnych proporcjach. Podstawową różnicą pomiędzy benzyną E10 a popularnym formatem E5 95 jest większa ilość biokomponentów i etanolu w pierwszej z nich. Etanol produkowany jest z biomas buraków, trzciny cukrowej, kukurydzy czy pszenicy. Jak wskazuje sama nazwa nowego paliwa, w tym przypadku poziom bioetanolu sięga 10 procent, podczas gdy w paliwie E5 jest to tylko 5 procent. W najbliższym czasie benzyna E10 nie zastąpi całkowicie stosowanego dotychczas paliwa E5. Najprawdopodobniej będzie ona jednak dominowała na stacjach paliw w Polsce.

Paliwo E10 – do jakich aut?

Co do zasady benzyna E10 może być wykorzystywana w każdym aucie, które pojawiło się na europejskim rynku po 2010 roku. Co więcej, można śmiało tankować nim większość samochodów z 2000 roku lub nowszych. Wyjątek stanowią m.in. Porsche Carrera GT czy auta marki Opel z bezpośrednim wtryskiem paliwa i silnikiem 2.2 l Z22YH. Mowa o takich modelach jak Vectra, Zafira i Signum.

Wlanie do jednego z nich nowego formatu paliwa mogłoby doprowadzić do uszkodzeń silnika oraz zauważalnego pogorszenia jego osiągów. Tankowanie E10 może się okazać niekorzystne również w przypadku starszych jednostek napędowych. Zawarty w benzynie E10 bioetanol może skutkować m. in. uszkodzeniem gumowych elementów i rdzewieniem tych metalowych.

Do jakich aut nie można zatankować benzyny E10?

Lista modeli, do których nie można zatankować benzyny E10 jest długa, jednak większość z nich, to co najmniej kilkunastoletnie auta, stanowiące już niewielki odsetek pojazdów na polskich drogach. Oto lista przykładowych modeli:

  • Forda Mondeo 1.8 SCI 2003-2007;
  • Mercedesa C200 CGI (W203) oraz CLK 200 CGI series (C209) z roczników od 2002 do 2005;
  • Fiata Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V;
  • Lancii Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V oraz Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V;
  • Renault 19, Lagune 2 z silnikiem 2.0 F5R 782 oraz Megane 1 z silnikiem 2.0 F54R 700 i 740;
  • Toyoty Avensis z silnikiem 2.0 1AZ-FSE i Avensis 2.4 2AZ-FSE produkowanych od lipca 2000 do października 2008;
  • Audi A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004)., A4 sedan 2001–2008 i A4 Avant z lat 2002–2008 z ogrzewaniem postojowym;
  • Seata Altea 2.0 FSI 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.), Leon 2.0 FSI 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.), Toledo 2.0 FSI 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.);
  • niektórych Volkswagenów, np. Golf IV 1.6 FSI 81 kW, Golf V 1.4 FSI 66 kW, Golf V 1.6 FSI 85 kW, Golf V 2.0 FSI 110 kW, Bora 1.6 FSI 81 kW, Polo 1.4 FSI 63 kW czy Lupo 1.4 77 kW.

Aktualnie każdy właściciel samochodu może skorzystać z wyszukiwarki E10 stworzonej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Umożliwia ona wygodne sprawdzenie kompatybilności poszczególnych modeli z nowym rodzajem paliwa.

Stoisz przed wyborem nowego samochodu i zastanawiasz się, który z nich wybrać? Przeczytaj nasz artykuł: Diesel czy benzyna – porównanie spalania popularnych modeli, aby rozwiać wszelkie wątpliwości!

E10 paliwo – kluczowe zalety

Korzystanie z benzyny E10 niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim, jest ona dużo bardziej przyjazna środowisku niż inne formaty paliwa – pomaga bowiem zredukować emisję dwutlenku węgla. Co więcej, benzyna E10 zmniejsza także produkcję cząstek stałych oraz tlenków azotu. Jej wprowadzenie ma na celu poprawę jakości powietrza, szczególnie w większych miastach, w których przeważa transport samochodowy. Nie wpływa ona również w negatywny sposób na osiągi silnika. To właśnie na tym paliwie od kilku lat są testowane nowe modele samochodów. Dużym atutem tego formatu benzyny jest ponadto niższa cena - a ta ma dla wielu kierowców bardzo duże znaczenie.

Benzyna E10 – cena

Według przewidywań litr paliwa E10 może kosztować w Polsce nawet 30 groszy mniej niż klasyczna benzyna E5 znana od lat. W skali całego roku tankowanie E10 może więc przynieść spore oszczędności.

Jeśli zastanawiasz się nad instalacją gazu w swoim samochodzie, dowiedz się więcej na temat inwestycji, czytając artykuł Fakty i mity o LPG – poznaj całą prawdę!.

Samochody przystosowane do paliwa E10E5 na Automarket.pl

Nasza oferta obejmuje setki sprawdzonych modeli przystosowanych do tankowania zarówno starszą benzyną E5, jak i nowym paliwem E10. To pojazdy dostępne nie tylko do kupna, ale również samochodowy w leasingu czy na wynajem długoterminowy. Na Automarket znajdziesz swoje wymarzone auto i zaczniesz korzystać z niego bez zbędnych, czasochłonnych formalności. Bez względu na to, czy chodzi Ci po głowie nowy samochód z salonu, czy używany, kilkuletni pojazd, wybrany model pozwoli Ci przemierzać trasy przez wiele kolejnych lat.

Wpis powstał:

19 stycznia, 2024