Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Skrzynia biegów CVT – zasada działania i zastosowania

Newsletter

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zapisuję się

Skrzynia biegów CVT to bezstopniowa przekładnia automatyczna o stosunkowo prostej budowie. Jak działa oraz jakie ma wady i zalety? Sprawdź, co warto wiedzieć o tej konstrukcji i czym się ona różni od skrzyni e-CVT. Z artykułu dowiesz się również, jakie auta z przekładniami CVT/e-CVT znajdziesz na platformie Automarket.pl

Czym jest skrzynia biegów CVT i jak działa?

Skrzynia CVT (ang. Continously Variable Transmission) to rodzaj automatycznej skrzyni biegów, w którym nie ma ściśle określonej liczby biegów. W zamian przełożenia zmieniane są płynnie i bezstopniowo, co pozwala wykorzystać optymalny zakres obrotów dla danego obciążenia silnika. Dla kierowcy zaś zmiana biegów jest nieodczuwalna (choć w nowszych konstrukcjach stosuje się niekiedy symulator zmiany biegów, żeby wrażenia, w tym akustyczne były podobne, jak przy innych skrzyniach biegów).

Skrzynie CVT zamiast klasycznych kół zębatych mają stalowy pas lub łańcuch poruszający się pomiędzy elektronicznie sterowanymi kołami stożkowymi, które przesuwają się na wałach. Gdy samochód przyśpiesza, średnica koła wejściowego zwiększa się, a wyjściowego maleje, co sprawia, że auto przy tych samych obrotach może jechać szybciej.

Z racji na konstrukcję i charakterystykę pracy skrzynie biegów CVT wykorzystuje się głównie w samochodach z napędem na przednią oś. Sprawdzają się szczególnie dobrze w lżejszych, kompaktowych autach oraz modelach przeznaczonych dla osób, które cenią sobie płynną i spokojną jazdę.

Zalety i wady przekładni bezstopniowych

Najsilniej zalety skrzyni biegów CVT odczuwalne są podczas spokojnej jazdy. Należą do nich:

  • wysoka płynność jazdy, także pod górę;
  • cicha praca przekładni, która przekłada się na większy komfort jazdy, zwłaszcza w mieście;
  • niskie zużycie paliwa, o ile kierowca unika częstszego, gwałtownego przyśpieszania;
  • praktycznie natychmiastowa zmiana kierunku jazdy (przód-tył).

Przekładnie bezstopniowe mają też rzecz jasna wady, które nasilają się w przypadku dynamicznej jazdy. Najczęściej wymienia się:

  • głośna, monotonna praca przy gwałtowniejszym przyśpieszaniu;
  • wolniejsze przyspieszenie względem skrzyń automatycznych hydrokinetycznych i manualnych;
  • wyższe zużycie paliwa podczas dynamicznej, rwanej jazdy;
  • wyższe koszty naprawy/wymiany skrzyni niż w przypadku innych automatów;
  • szybsze zużycie mechanizmu, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe i wysokim momencie obrotowym (powyżej 200 Nm).

Jakie są najczęstsze usterki skrzyni biegów CVT i skąd się biorą?

W skrzyni biegów CVT najczęstsze awarie dotyczą łańcucha lub pasa przenoszącego napęd, który może się nadmiernie rozciągnąć, wytrzeć, a w skrajnych przypadkach nawet pęknąć, co pociąga za sobą uszkodzenia kół. Zdarzają się też usterki konwerterów lub kół dwumasowych, a w starszych konstrukcjach także sterowników i zespołu sprzęgieł.

Przyczyną awarii jest najczęściej zbyt dynamiczna jazda oraz zbyt rzadka wymiana oleju (zaleca się ją nawet co 30-50 tys. km). Objawy, które powinny wzbudzić niepokój kierowcy to jakiekolwiek szarpnięcia, które nie mogą mieć miejsca w sprawnej skrzyni CVT. O problemie mogą też świadczyć nagłe przeskoki obrotów i opóźnienia zmiany przełożenia.

Czym różnią się skrzynie e-CVT od klasycznych przekładni CVT?

Oprócz skrzyń biegów CVT istnieją również skrzynie e-CVT wykorzystywane w niektórych samochodach o napędzie hybrydowym. Mimo podobnej nazwy, konstrukcje te znacznie się różnią. Przede wszystkim, za przeniesienie napędu w skrzyni e-CVT nie odpowiadają łańcuchy czy pasy, lecz przekładnia planetarna, która współpracuje z silnikiem elektrycznym i generatorem.

Przekładnia dzieli moment obrotowy pomiędzy koła a generator, który zasila silnik elektryczny wspomagający silnik spalinowy podczas dynamicznego ruszania i przyśpieszania. Dodatkową zaletą konstrukcji jest odzyskiwanie energii w trakcie hamowania (tzw. rekuperacja), co zmniejsza zużycie paliwa. Z racji na budowę, skrzynie biegów e-CVT są też z reguły trwalsze niż CVT.

Jakie samochody wyposażone są w skrzynie biegów CVT lub e-CVT?

Na platformie Automarket.pl znajdziesz ponad 700 nowych samochodów dostępnych od ręki oraz więcej niż 1400 aut używanych dostępnych w leasingu lub w wynajmie długoterminowym. Są wśród nich również pojazdy ze skrzynią biegów CVT takich marek jak Lexus, Toyota czy Nissan.

Auta ze skrzynią CVT dostępne z finansowaniem

  • Hyundai (i20, Kona);
  • Lexus (NX, RX);
  • Nissan (Qashqai, X-Trail, Juke);
  • Opel (Astra);
  • Renault (Clio, Arkana, Koleos);
  • Subaru (Levorg, Outback, Forester);
  • Toyota (Yaris, Corolla, Auris, RAV4).

Na platformie Automarket.pl znajdziesz też  samochody z napędem hybrydowym w wariantach wyposażonych w skrzynię biegów typu e-CVT.

Auta ze skrzynią e-CVT dostępne z finansowaniem

  • Lexus (NX, ES i LS);
  • Mitsubishi (Outlander i Eclipse Cross);
  • Nissan (Qashqai);
  • Renault (Clio, Arkana, Captur);
  • Toyota (Yaris, CH-R, Corolla, Auris, Camry, RAV4).

Wspomniane powyżej auta nie są rzecz jasna jedynymi, w których kiedykolwiek wykorzystywano przekładnie bezstopniowe. Swego czasu również niektóre modele Audi (A4, A5 i A6) dostępne były z przekładniami CVT. Inne przykłady to jedna z wersji Fiata Punto drugiej generacji, wybrane modele Hondy (w tym hybrydy) czy niektóre, względnie kompaktowe auta amerykańskie (np. Ford Escape).

Finansowanie pojazdów: leasing auta lub firmy wynajem długoterminowy – dla firm oraz osób prywatnych

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na samochód z przekładnią CVT lub innym automatem, czy też na auto z manualną skrzynią biegów, na Automarket.pl znajdziesz wygodne i atrakcyjne finansowanie pojazdu. Do wyboru masz:

  • Leasing dla osoby prywatnej lub firmy. Użytkowanie auta w zamian za miesięczne raty to bardzo elastyczne rozwiązanie, bo po zakończeniu umowy masz aż 3 możliwości do wyboru (przedłużenie umowy, wykup samochodu lub zwrot pojazdu i ewentualnie wzięcie w leasing nowego);
  • Wynajem aut długoterminowy. Auta na wynajem są coraz chętniej wybierane zarówno przez firmy, jak i konsumentów, którzy nie planują kupować samochodu na własność. Wyjątkowo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza z pakietem Comfort obejmującym też serwis pojazdu (w tym opony).
Wpis powstał: 5 kwietnia, 2023
  • Facebook