Zamknij
Zamknij

Newsletter

Logo

Bądź na bieżąco z motoryzacją

Zdobądź najważniejsze informacje o rynku motoryzacyjnym

Ciśnienie w oponach – jak wpływa na komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy?

Odpowiednie ciśnienie w oponach to kwestia, na którą każdy kierowca powinien zwrócić uwagę. Dlaczego to takie istotne?
Od stanu technicznego pojazdu, którym poruszasz się po ulicach miasta i autostradach, zależy bezpieczeństwo wszystkich: Twoje własne, Twoich współpasażerów, innych kierowców, pieszych, rowerzystów i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Samochód, którym podróżujesz, musi być w pełni sprawny – na tym polega odpowiedzialność. Podczas kontrolowania stanu ogumienia zwróć uwagę nie tylko na grubość bieżnika, ale także na ciśnienie powietrza w oponach.

Zalecane ciśnienie powietrza w oponach

Ciśnienie powietrza w oponach określa się w barach, rzadziej w kilopaskalach (kPa) lub funtach na metr kwadratowych (PSI). Przelicznik wygląda następująco: 1 bar = 100 kPa = 14,5 PSI.

Jakie powinno być ciśnienie w oponach? Można spotkać się z opinią, że optymalna wartość ciśnienia powinna mieścić się w przedziale od 2,2 do 2,4 bara. Jest to bezpieczna wartość. Warto wiedzieć, że jest to jednak dość duże uproszczenie. Ciśnienie powietrza w oponach powinno być dopasowane do modelu i masy pojazdu – producenci samochodów udostępniają wytyczne, które zawierają konkretne wartości.

Potrzebne informacje znajdziesz na tabliczce znamionowej – w zależności od modelu pojazdu umieszczona jest ona na klapce wlewu paliwa, przy kole zapasowym, na słupku przy drzwiach od strony kierowcy lub w schowku. Na tabliczce umieszczona jest tabelka, z której odczytasz zalecane ciśnienie w oponach. Wartości te mogą być różne dla kół przednich i tylnych. Dokładne informacje znajdziesz także w instrukcji obsługi samochodu. Na oponach możesz znaleźć informację o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu – nie jest to wartość zalecana, tylko graniczna.

Gdy uda Ci się ustalić zalecaną wartość, dbaj o to, by utrzymać odpowiednie ciśnienie w oponach. Dlaczego to takie ważne? Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie ma negatywny wpływ nie tylko na bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale także może zwiększyć koszty eksploatacji samochodu i przyśpieszyć zużywanie się bieżnika i elementów zawieszenia.

Za niskie ciśnienie w oponach – czym grozi?

Zbyt niskie ciśnienie powietrza ma wiele negatywnych skutków. Lista jest długa. Przede wszystkim zbyt niskie ciśnienie powoduje, że opona spłaszcza się w wyniku kontaktu z podłożem. Zwiększona powierzchnia opony może powodować, że samochód będzie mniej precyzyjnie reagował na ruchy kierownicą, zwłaszcza na mokrej lub zabłoconej drodze. Odkształcenie opony utrudnia prawidłowe odprowadzanie wody, błota i śniegu – może spowodować to wystąpienie zjawiska aquaplaningu, czyli utraty przyczepności. Jest to niebezpieczna sytuacja, która może doprowadzić do całkowitej utraty panowania nad pojazdem.

Pod uwagę należy wziąć także względy ekonomiczne. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa także opory, które występują podczas jazdy. Zwiększa to zużycie paliwa, a co za tym idzie – zwiększa koszty podróży. Zbyt mało ciśnienie może także prowadzić do nadmiernego nagrzewania się opon i nierównomiernego zużycia biernika.

Gorsza przyczepność, mniejsza sterowność, większa awaryjność opon i wyższe koszty eksploatacji pojazdu – te wszystkie problemy mogą wynikać z nieodpowiedniego ciśnienia powietrza w oponach. Warto mieć tego świadomość.

Za wysokie ciśnienie w oponach – czym grozi?

Za wysokie ciśnienie, przekraczające wartości zalecane przez producenta samochodu, również negatywnie wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów podróżujących autem. W tym przypadku powierzchnia styku opony z powierzchnią drogi ulega zmniejszeniu – osłabia to przyczepność pojazdu, zwłaszcza na zakrętach pokonywanych z większą prędkością. Co prawda mniejsza powierzchnia styku przekłada się na mniejsze opory toczenia i mniejsze zużycie paliwa – oszczędności są jednak tylko pozorne i niewarte ryzyka.

Zbyt twarde opony obniżają komfort jazdy – drgania i hałas spowodowane jazdą po nierównej drodze są mocniej odczuwalne wewnątrz pojazdu. Jest to bardzo nieprzyjemne. Zbyt twarde opony gorzej tłumią wibracje, co powoduje większe obciążenie zawieszenia i szybsze zużycie jego elementów. Może generować to dodatkowe koszty związane z naprawami czy wymianą części. Zbyt wysokie ciśnienie zwiększa ryzyko poważnego uszkodzenia opony w wyniku uderzenia w krawężnik podczas parkowania czy wjechania w ubytek w asfalcie. Biorąc pod uwagę stan dróg w Polsce, prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest niestety naprawdę wysokie. Uszkodzenie opony, zwłaszcza na dłuższej trasie, może być naprawdę kłopotliwe.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Warto regularnie kontrolować ciśnienie w oponach. Możesz to zrobić samodzielnie. Należy pamiętać o tym przed każdą dłuższą trasą. Poziom powietrza w oponach możesz sprawdzić za pomocą prostego ciśnieniomierza do kół. Wystarczy, że podłączysz wężyk do wentyla – wskazówka pokaże poziom ciśnienia w oponie. Nie musisz kupować własnego urządzenia – w ciśnieniomierze wyposażone są także kompresory na stacjach benzynowych. Tankowanie samochodu to dobra okazja, żeby sprawdzić ciśnienie we wszystkich oponach.

Aby wynik, który odczytasz, był wiarygodny, pomiar należy przeprowadzać, gdy opony samochodu są zimne. Dlaczego? Pod wpływem ciepła powietrze zwiększa swoją objętość, co prowadzi do wzrostu ciśnienia w oponie – z tego powodu wynik, który otrzymasz, będzie zafałszowany. Sprawdzanie ciśnienia po długiej trasie nie jest dobrym pomysłem.

Jeżeli okaże się, że ciśnienie jest zbyt niskie, bez problemu możesz samodzielnie dopompować opony. Jeżeli nie posiadasz własnej pompki, możesz skorzystać z kompresora na stacji benzynowej. Obsługa tych urządzeń jest naprawdę prosta i intuicyjna. Wystarczy podłączyć końcówkę do wentyla i ustawić na wyświetlaczu pożądaną wartość. Gotowe! Kompresor wyrówna ciśnienie wewnątrz opony.

Czujnik ciśnienia w oponach

Właściciele nowszych samochodów nie muszą samodzielnie sprawdzać ciśnienia w oponach. Od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowe auta wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej wyposażone są w czujniki ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring System). W sytuacji, gdy ciśnienie w oponie spadnie poniżej odpowiedniego poziomu, system informuje o tym kierowcę. Na desce rozdzielczej zapala się kontrolka – żółty kolor informuje o za niskim ciśnieniu, czerwony – o całkowitym braku ciśnienia. W tym drugim przypadku konieczne jest natychmiastowe przerwanie jazdy.

Wyróżniamy dwa rodzaje czujników TPMS: bezpośrednie i pośrednie. Czujniki bezpośrednie montowane są wewnątrz opony lub we wlocie powietrza. Za pośrednictwem fal radiowych przesyłają zebrane informacje do komputera pokładowego. Taki system zapewnia bardzo dokładny pomiar. Ma jednak swoje wady – czujniki mogą utrudniać zmianę opon.

Pośredni system TPMS nie wymaga montowania czujników. Odczytuje on dane zebrane przez system ABS i ESP. Wykrywa on spadek ciśnienia na podstawie pomiaru obrotów kół. Mniejsze ciśnienie wewnątrz opony powoduje, że wykonuje ona więcej obrotów. Taka technika pomiaru pozwala stwierdzić spadek ciśnienia, ale nie umożliwia określenia dokładnej wartości.

Spadek ciśnienia w oponach – przyczyny

Spadek ciśnienia w oponie nie musi świadczyć o uszkodzeniu. Powietrze samoczynnie ulatuje ze szczelnych opon – warto o tym pamiętać. Dlatego tak ważne jest, by regularnie kontrolować ciśnienie i uzupełniać ewentualne braki powietrza. Pamiętać powinni o tym przede wszystkim kierowcy, którzy podróżują samochodami bez systemu TPMS.

Bardzo powolne uciekanie powietrza nie jest powodem do obaw. Martwiącym sygnałem jest natomiast widoczny gołym okiem spadek ciśnienia. Przyczyn może być wiele: nieszczelność zaworu, wykrzywienie felgi, uszkodzenie wentyla, a także przebicie lub przecięcie opony – może to spotkać nawet najostrożniejszych kierowców. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie wykryć usterki, konieczna będzie wizyta u wulkanizatora.

Jeżeli zdecydujesz się na wynajem długoterminowy z pakietem Comfort w Automarket.pl, serwisowaniem i naprawą lub zakupem nowych opon zajmiemy się my. Ty nie musisz niczym się martwić. W przypadku leasingu samochodu także możesz zdecydować się na pakiet usług rozszerzonych, obejmujący serwisowanie opon. Twoja wygoda jest dla nas najważniejsza!

Podsumowując – nieodpowiednie ciśnienie powietrza w oponach może zmniejszyć bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz zwiększyć koszty użytkowania samochodu. Warto o tym pamiętać.

Tagi:
Wpis powstał: 27 września, 2022
  • Facebook